100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarvar

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
tompas11

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av tompas11 »

sachsmaster skrev: Har just kollat tompas11 första film 8)
Hälsa honom det kallas ventilavlastad och inte "friblåsande" för det var enkla färgsprutor som kallades så.
Överst på tryckregulatorn finns en lettrad ratt och om man öppnar den nåt varv släpps luft fram till avlastningsventilerna och man kan starta kompressorn med fullt tryck i behållaren. När sen kompressorn varvat upp kan man stänga igen och då sätter kompressorn igång och pumpa luft eller avvaktar tills trycket sjunkit i behållaren. Det är en äldre konstruktion så kanske inte alla känner till det idag då så gott som alla kompressorer är helauto med tryckströmbrytare. Den här modellen kallades ibland även halvauto.
Ok tack för informationen - ventilavlastad. :D
Blev lite fel format på filmen därav det svarta på sidorna. Ska bättra mig till nästa gång. :)
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

tompas11 skrev: Ok tack för informationen - ventilavlastad. :D
En ventilavlastad kompressorenhet är mycket användbar även om den enbart körs som enkel funktion enbart med tryckströmbrytare. Med hjälp av nån magnetventil samt nåt tidrelä kan du få direktstart så elmotorn kan varva upp utan mottryck i kompressorn. Likaså kan du få kompressorn och stoppa utan mottryck så den lugnt kan varva ner och inte stoppa med kraftiga ryckningar. En enklare sådan funktion brukar finnas på automatiska kompressorer men det förutsätter ett mindre tryckkärl mellan kompressorn och tanken samt en tryckströmbrytare med en särskild ventil för den funktionen.

Det var fler finesser på det där automatikskåpet jag byggde. Den kompressorn var tryckoljesmord liksom en bil och en särskild tryckströmbrytare fanns till oljetrycket liksom den lilla kontakten som sitter på motorn på en bil. Funktionen blev då att den tryckströmbrytaren bryggades med Y-kontaktorn så elmotorn kunde starta utan oljetryck i kompressorn. När kompressorn sen varvat upp och oljetrycket kom släppte Y-kontakorn och manöverströmmen till huvudkontaktorn gick genom tryckströmbrytaren istället. Skulle då oljetrycket falla bort vid drift eller när Y-D kontaktorerna växlade så släppte huvudkontaktorn och kompressorn stannade. Samtidigt lyste då en röd kontrollampa på skåpet som jag märkt oljetryck med en dymoremsa. Även en gul kontrollampa fanns som tändes om huvudkontaktorn släppte p.g.a. överström genom bimetallen.
  • Bild
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

tompas11 skrev: Blev lite fel format på filmen därav det svarta på sidorna. Ska bättra mig till nästa gång. :)
Jag såg filmen en gång till och såg också på det andra forumet du gjutit remskivan själv :clapping:

Lite lurigt och gå in på Youtube, det är lätt man blir sittande vid en massa filmer och glor på vad dom håller på med.

Nästa får ju bli att du bygger dig en star-delta starter fanns många filmer om det :lol:
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det ökar på i färdighögen. Stålhållaren är bara målad en gång och är därför matt. Jag missade att ta med den tillsammans med det andra som är klart nu cocos_acc.gif .

Det skulle vara betydligt roligare att lägga ner alla de här timmarna på den blå Zundappen men det är nu det gäller att vara tapper och kämpa på ordentligt :P Projekt blir inte klara fortare för att de sätts i träda, då kan man lika gärna köra det till deponi som att det tar en massa plats.
Bilagor
DSC04851.JPG
DSC04853.JPG
DSC04850.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Jo, det där är alltid problem. När hobbyprojekten blir för stora kan intresset svalna om man nu inte är i trängande behov av resultatet. Det jag gillar bäst är nog dom korta projekten, det man gör på nån eftermiddag eller max ett par dagar.
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Bahcosvarven kommer att förses med en lite smidigare och lättare motor (22 kg) för att få ett kompaktare bygge. Motorn är en 4 hp ASEA med 2900 rpm. Den växlas ner så att varvtalet blir lika som med original 4 hp motor och då blir också momentet på spindeln ungefär detsamma. Den nya motorn får förstås samma färg som svarven i övrigt. Den behövde ändå snyggas till och kommer från en BIAB kompressor som jag hade förut och har gett bort,

Här gör jag om kilremsskivan från den nyare motorn till en drivtrumma för flatrem m.h.a. Munktellarn.

Bilagor
DSC04859.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Du gör mej gråtfärdig... :cry:

Det är en motor till en kompressor och ska förstås användas till det. Till en mindre svarv, typ bänksvarv, kan jag väl tänka mig en tvåpolig motor men en sån här supportsvarv där kan man säja att fyrpoligt är standard.

Nu har ju du din frekvensomformare så jag får reservera mig där för dom vet jag inte så mycket om men det normala är att startströmmen ökar med minskat poltal så en tvåpolig motor är sämre att manövrera vid snabba fram-back omkastningar som kan bli vid en svarv.

Motorn är förstås bra eftersom det är en ASEA men det är också en 60- 70-tals motor och det är ingen höjdare i mina ögon förutom att de är lätta och smidiga.

Designen på motorn visar det är 60- 70-tal för den är fyrkantig i formen som en VW Golf typ1 eller dito VW Passat :D
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det visar sig hur det kommer att fungera men jag är själv helt övertygad om att det kommer att fungera utmärkt och det som löser upp det hela är frekvensaren och inte minst val av mekanisk utväxling. Mer om detta längre ner. Den nya ASEA-motorn 4 hp är 60 % starkare än JULA-motorn 2,5 hp från Kina som jag använde i den mycket större Örnsvarven ett tag. Julamotorn var också tvåpolig (2900 rpm)och det fungerade helt OK. Men det märktes att den var mycket klenare än den stora och tunga originalmotorn som visserligen bara var på 1,5 hp men i praktiken gav mer än dubbelt så högt vridmoment. Det var dock inga problem att svarva med JULA-motorn utan skillnaden märktes först efter en tid när frekvensaren ställdes in att rotera långsamt under mycket hög belastning vid avstickning av stål med ett brett skär. Kinesen sackade då märkbart vilket inte originalmotorn gjorde som därför återinstallerades.

Skillanden mellan den nya ASEA-motorn 4 hp till Bahcon är förstås mycket större än bara 4/2,5 = 60% genom att ASEA-motorn inte är överspecad på samma sätt som en ny lågpris Kinavariant. ASEA-motorn har mycket större diameter och är dubbelt så tung. Så att den räcker till ordentligt står nog utom alla tvivel. Rent uppbyggnadsmässigt så ligger Bahcosvarven närmare en stor bänksvarv än en Full Size Supportsvarv. De roterande delarna i Bahcosvarven är bara hälften i dimension. Det är också det som ger den en slank och fin uppbyggnad om man bortser från Heffaklumpen med tillbehör baktill för transmissionen. Dessa gör att svarven blir svårplacerad i ett garage om den inte ska ta en hel bilplats. Utan påbyggnaden och med ett annat motormontage blir djupet mindre än för en arbetsbänk och tipprisken som finns om inte svarven skruvas fast i golvet elimineras. Så att bli av med den stora påbyggnaden bakåt har hög prioritet.
Bacho lathe overview.jpg
Bacho lathe overview.jpg (85.34 KiB) Visad 3976 gånger
En sak som kan vara värt att notera är att med originaltransmissionen till Bahcosvarven så väljer man höga varvtal genom en kraftig överdrivning av spindeln. Motorn går då med ca en tredjedels varvtal jämfört med spindeln och blir hårt nedlastad. Som att starta i en brant uppförsbacke med en cykel på högsta växeln. :shock: Det är sannolikt den faktorn som gjorde att man var tvungen att välja en så överdimesionera motorn som det är original. Så att den inte skulle sacka i dessa lägen. Jag väljer ju en utväxling 2:1 med ASEA-motorn som ger hela 6 gånger högre vridmoment på spindeln med ASEA-motorn än originallösningen på högsta växeln. OM det ändå skulle saknas kraft för att klara extremt höga belastningar, så är det bara att koppla i svarvens Backgear med en spakvriding som ökar vridmomentet 10 gånger på spindeln.

Den gamla motorn och alla delar till den drivningen kommer dock inte att slängas för det kan ju tänkas att någon i framtiden gärna vill ha svarven fullt ut i originalskick eller åtminstone kunna återtälla den. Kanske rent utav du Sachsmaster. Maskinlampan får du med utan kostnad :mrgreen: Jag har antagligen svarvar ändå så att jag klarar mig, två som är mycket större och en finmekanikersvarv med frästillsats.
DSC00990.JPG
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Nu börjar man kunna se hur slutresultatet blir. Men det är mycket kvar att göra men nu kvarstår Bara roliga moment :D
Bilagor
Spindle front.jpg
Spindle rear.jpg
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Inlägg av Hynboholm »

Väldigt tjusigt!
Den där kommer du inte våga använda när den är klar... :mrgreen:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Tackar !

När jag ser på bra bilder upptäcker jag alltid en hel del irriterande småmissar som får ses över igen. Jag är inte pedant men det finns ju gränser. Just nu är det bara en tillfällig mock-up för att komma vidare med montaget av elmotor. Jag får se vad som blir bäst och vill få motorn så nära spindeln som möjligt, helst lite bakom om det går utan att behöva växla av remmen. Därefter kan jag beställa en ändlös rem med rätt längd, ta bort spindeln igen och slutmontera alltsammans.
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Hej

Det ser ju väldigt snyggt ut med Bahco svarven nu mistick_yes.gif

Mysig finmekanikersvarv också. Gillar skarpt upplägget på bordet och smådelarna i ansjovisburken :wink:

Nån gång har jag kollat äldre små svarvar på Tradera men tyvärr brukar dom prisrusa så det har inte blivit något av det.

Jag har ju lovat och du har också frågat efter elmotorbilderna och jag känner det kan vara läge för det nu. Du har liksom givit tillfället, men inte precis nu för jag är lite trött, men imorrn kväll hoppas jag det ska bli.
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

sachsmaster skrev: Jag har ju lovat och du har också frågat efter elmotorbilderna och jag känner det kan vara läge för det nu.
Bilagor
impatient_man.gif
impatient_man.gif (105.16 KiB) Visad 3842 gånger
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

VW Golf typ1 eller dito VW Passat motorn är klar för montering. Därefter får svarven själv plana en skiva på spindeln som en ny chuck monteras och centreras på. Med den metoden räknar jag med att svarven kommer att få lika hög noggrannhet som vilken bättre garagesvarv som helst :D Men det visar sig, vi är inte där än.
Bilagor
DSC04883.JPG
DSC04881.JPG
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Det här är en händig gubbe, han tillverkar smådelar till förgasare själv thumb_up

Säkert har han en sån där finmekanikersvarv liknande din :D

http://gamla.tradera.com/item/344400/25 ... ter-pahang
  • Bild
Skriv svar