Det visar sig hur det kommer att fungera men jag är själv helt övertygad om att det kommer att fungera utmärkt och det som löser upp det hela är frekvensaren och inte minst val av mekanisk utväxling. Mer om detta längre ner. Den nya ASEA-motorn 4 hp är 60 % starkare än JULA-motorn 2,5 hp från Kina som jag använde i den mycket större Örnsvarven ett tag. Julamotorn var också tvåpolig (2900 rpm)och det fungerade helt OK. Men det märktes att den var mycket klenare än den stora och tunga originalmotorn som visserligen bara var på 1,5 hp men i praktiken gav mer än dubbelt så högt vridmoment. Det var dock inga problem att svarva med JULA-motorn utan skillnaden märktes först efter en tid när frekvensaren ställdes in att rotera långsamt under mycket hög belastning vid avstickning av stål med ett brett skär. Kinesen sackade då märkbart vilket inte originalmotorn gjorde som därför återinstallerades.
Skillanden mellan den nya ASEA-motorn 4 hp till Bahcon är förstås mycket större än bara 4/2,5 = 60% genom att ASEA-motorn inte är överspecad på samma sätt som en ny lågpris Kinavariant. ASEA-motorn har mycket större diameter och är dubbelt så tung. Så att den räcker till ordentligt står nog utom alla tvivel. Rent uppbyggnadsmässigt så ligger Bahcosvarven närmare en stor bänksvarv än en Full Size Supportsvarv. De roterande delarna i Bahcosvarven är bara hälften i dimension. Det är också det som ger den en slank och fin uppbyggnad om man bortser från Heffaklumpen med tillbehör baktill för transmissionen. Dessa gör att svarven blir svårplacerad i ett garage om den inte ska ta en hel bilplats. Utan påbyggnaden och med ett annat motormontage blir djupet mindre än för en arbetsbänk och tipprisken som finns om inte svarven skruvas fast i golvet elimineras. Så att bli av med den stora påbyggnaden bakåt har hög prioritet.

- Bacho lathe overview.jpg (85.34 KiB) Visad 3976 gånger
En sak som kan vara värt att notera är att med originaltransmissionen till Bahcosvarven så väljer man höga varvtal genom en kraftig överdrivning av spindeln. Motorn går då med ca en tredjedels varvtal jämfört med spindeln och blir hårt nedlastad. Som att starta i en brant uppförsbacke med en cykel på högsta växeln.

Det är sannolikt den faktorn som gjorde att man var tvungen att välja en så överdimesionera motorn som det är original. Så att den inte skulle sacka i dessa lägen. Jag väljer ju en utväxling 2:1 med ASEA-motorn som ger hela 6 gånger högre vridmoment på spindeln med ASEA-motorn än originallösningen på högsta växeln. OM det ändå skulle saknas kraft för att klara extremt höga belastningar, så är det bara att koppla i svarvens Backgear med en spakvriding som ökar vridmomentet 10 gånger på spindeln.
Den gamla motorn och alla delar till den drivningen kommer dock inte att slängas för det kan ju tänkas att någon i framtiden gärna vill ha svarven fullt ut i originalskick eller åtminstone kunna återtälla den. Kanske rent utav du Sachsmaster. Maskinlampan får du med utan kostnad

Jag har antagligen svarvar ändå så att jag klarar mig, två som är mycket större och en finmekanikersvarv med frästillsats.