Crescent Scoterette -64

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Insåg just att jag kör trimmat... :shock: Såg en bild på pluggen i en cylinder och någon sådan har jag INTE (plugg, alltså...). Men moppen gör ju ändå inte mer än 30 så jag tänker betrakta det som viktkompensation och med orginal förgasare blir det ju ändå inte så häftigt. :wink:
Läste i CM att en snubbe med start- och gångproblem på sin 2-taktare blev tipsad om packboxarna på vevaxeln. Om dessa är slitna kan motorn tydligen dra tjuvluft där. Jag har ju bytt den ena, den mot magneten, och så har jag satt ny packning mellan cylinder och block, vilket ju var en förbättring då den helt saknades innan :shock: . Efter detta har motorn helt slutat läcka olja. Men packboxen mot transmissionen är INTE bytt. Tror ni det kan spöka? Akademiskt, dock, jag river INTE transmissionen nu! Då får den hellre vara svårstartad och så skaffar jag en annan Flinta och helrenoverar så kan jag byta rakt av sedan. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon som på rak arm vet vad som är standard antal taggar på motordrevet på Flinta till Scoterette? <!-- </EdIndex> --></div>
901264

Inlägg av 901264 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har 14-tagg och reservdelslistan säger samma. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter flera veckors oavbrutet husbyggande blev det ikväll ÄNTLIGEN tid över för Scoteretten. :D
På programmet stod fjärrstyrning av det ställbara munstycket. Tack för råden jag fått i ämnet, jag tog valda delar och började med att plana den koniska toppen på munstycket. Sedan borrade jag ett hål en bit ner i godset med ett 4mm borr - trodde jag... När jag sedan måttade med skruven jag tänkt gänga för gick den rakt i! Visade sig att jag råkat sätta ett 4,5mm borr på fel plats. :shock:
Jaja, skam den som ger sig, jag sågade av skruvskallen, stack ner resterna av skruven i hålet och lödde fast det hela. Har varit skeptisk mot de där små gaspennorna som drivs av tändargas och som man kan köpa för 19,90kr på närmaste stormarknad men till detta arbete var den helt suverän!
När det hela svalnat slipade jag ner ena sidan på skruven för att få en plan yta för stoppskruven i den persiennvridstång jag nu monterade.
Tillbaks med munstycket varvid det visade sig att det räckte med den första delen av vridstången (den delen som är böjlig och sitter högst upp där mekanismen går in i fönstret) för att nå utanför motorkåpan. Men jag villle ju ha det snitsigt, så jag lyckades kapa en liten bit av resten av vridstången, flytta den påklämda metallcylindern och därmed få med det lilla plasthandtaget längst ner! :D
När jag skulle monter ihop delarna visade det sig att en metallbit i övergångsförbandet böjt sig, men det var ju bara att böja tillbaka och... Ja, ni vet väl alla vad som hände när man skulle böja tillbaka metalltungorna på leksaksbilen man öppnat: SNÄPP! :shock: :evil:
Så där stod jag klockan tio på kvällen med en stump stickande ut ur motorkåpan. Ge sig? Big no-no!! Ett vajerlås fick bli räddaren i nöden; nu går i alla fall munstycket att vrida från utsidan. Ska dock snarast leta upp någon gammal radio att sno ett vred med låsskruv från, den här lösningen blev väl bruksig tom för mig! :wink:
Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag fick Scoteretten ånyo en barnstol monterad. Den tidigare, vita, har hamnat på en cykel under tiden av stillastående så nu fick det bli en härligt 70-talsorange Rex-sits! Gör sig nog faktiskt bättre mot den smutsvita lacken. Nu har det kommit snö också, så nu finns det ju ingen anledning att inte köra moppe längre! :wink: :D
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Första provturen med utifrån ställbara munstycket idag. Trodde jag skulle få spelet först, den vägrade starta kall! Visserligen har jag inte startat den på någon månad men ändå! Nåja, den kom igång och sedan åkte jag ärenden med småstopp gång på gång och efter varje gång startade den snällt! :D
Under körningen vred jag ner munstycket i takt med att fyrtaktningen satte igång och det funkade utmärkt. När moppen sedan stått en stund vred jag upp igen (typ 1/5-1/4 varv) och öppnade gasen cirka 1/4 (som instruktionsboken rekommenderar) och då gick det som en dans! 8)
Får väl se nästa gång jag ska starta den helkall igen men annars verkar det som jag börjar få in tekniken. Nu ska jag bara hitta något att byta ut det hemska vajerlåset på munstycksspaken med! 8) <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det finns hopp för den då :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bodda skrev:det finns hopp för den då :lol:
Jepp, nu börjar jag se fram mot långfredagens Chicken Race med tillförsikt! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->oregonian_congratulations.gif Låter som att det är på väg åt rätt håll! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell

TACK OCH ADJÖ! SCOTERETTE SÄLJES!!

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är det/jag slut, nu ryker Scoteretten!! :evil: :evil:
Precis när jag trodde jag börjat få allt att lira så skulle jag ta en sväng i solens sken idag. Moppen startade snällt men tjuvstannade och när jag skulle starta igen satt motorn fast!! :shock: Ja, den har ju lite hög komp numera så jag tänkte att jag som vanligt kunde ta i lite och kicka och... då gick kicken runt men inte motorn!! :shock: :evil: :evil: :( :x
Min analys är att kolven nupit och att splinsen på kicken gett upp när jag försökt kicka. Men hursomhelst, nu har jag fått nog! Jag får inse att såväl motor som moppe skulle behöva en isärplockning och renovering, vilket jag inte har varken tid eller lust med.
DÄRFÖR: Ni på forumet får första tjing: 2500kr som den står nu. Hämtas i Alingsås. Om ingen nappar lägger jag ut den på annons.
Jag får passa på att tacka för en rolig tid på mopedforumet, nu kommer jag att hålla mig till cyklar, vilka ni också kommer att kunna följa på grannforumet cykel! :roll: :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nej nej nej det är bara ta nya tag :x
shit happens ibland 20 gånger i rad :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nop, this is it! Jag har nog sammanlagt lyckats köra den fem ggr på 1,5 år. Det är INTE kul! Såsom motorn är nu måste jag antingen helrenovera den eller smälla i en utbytes som jag inte lär få för under 2000 lök. Hade jag haft en loge kanske jag kunde ställt den där i 10 år i väntan på pengar och ork men så är nu icke fallet... :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha...... :roll:
Redan när jag skrev förra inlägget hade jag lugnat ner mig något.... Och så minns jag alla bilar jag ångrat att jag sålt, för att inte tala om den Hva Lyx som jag och en kompis cashade för 175 kr i mitten av 80-talet. Så kom jag på källaren på landet, där jag förvarar cyklar som barnen ska växa i. Där får den hamna så kan jag i lugn och ro samla delar och göra en ordentlig renovering om några år. 8)
Beklagar de dubbla budskapen! :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ochså jävlats ca 1,5år med en DBS men då köpte jag en till som funkade med lite svordommar,och se nu funkar den först så det är bara att aldrig ge upp. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick höra att många av dagens 2t-oljor inte funkar bra ihop med gamla motorer. Och han som sålde pljan till mig sa också att man inte skulle lagra den blandad mer än ett halvår, sedan separerar den och det hjälper inte att röra/skaka. Bensinen i min tank är ju fortfarande den jag hällde i för ett år sedan... Jag fyllde visserligen med färsk blandning för ett par månader sedan men jag var för snål för att tappa ut det gamla... :roll: :shock:
Får väl se hur det ser ut när jag väl öppnar motorn så småningom. Men när jag väl gör det passar jag på att riva rubbet och helrenovera motorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar