<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter flera veckors oavbrutet husbyggande blev det ikväll ÄNTLIGEN tid över för Scoteretten.

På programmet stod fjärrstyrning av det ställbara munstycket. Tack för råden jag fått i ämnet, jag tog valda delar och började med att plana den koniska toppen på munstycket. Sedan borrade jag ett hål en bit ner i godset med ett 4mm borr - trodde jag... När jag sedan måttade med skruven jag tänkt gänga för gick den rakt i! Visade sig att jag råkat sätta ett 4,5mm borr på fel plats.

Jaja, skam den som ger sig, jag sågade av skruvskallen, stack ner resterna av skruven i hålet och lödde fast det hela. Har varit skeptisk mot de där små gaspennorna som drivs av tändargas och som man kan köpa för 19,90kr på närmaste stormarknad men till detta arbete var den helt suverän!
När det hela svalnat slipade jag ner ena sidan på skruven för att få en plan yta för stoppskruven i den persiennvridstång jag nu monterade.
Tillbaks med munstycket varvid det visade sig att det räckte med den första delen av vridstången (den delen som är böjlig och sitter högst upp där mekanismen går in i fönstret) för att nå utanför motorkåpan. Men jag villle ju ha det snitsigt, så jag lyckades kapa en liten bit av resten av vridstången, flytta den påklämda metallcylindern och därmed få med det lilla plasthandtaget längst ner!

När jag skulle monter ihop delarna visade det sig att en metallbit i övergångsförbandet böjt sig, men det var ju bara att böja tillbaka och... Ja, ni vet väl alla vad som hände när man skulle böja tillbaka metalltungorna på leksaksbilen man öppnat: SNÄPP!

Så där stod jag klockan tio på kvällen med en stump stickande ut ur motorkåpan. Ge sig? Big no-no!! Ett vajerlås fick bli räddaren i nöden; nu går i alla fall munstycket att vrida från utsidan. Ska dock snarast leta upp någon gammal radio att sno ett vred med låsskruv från, den här lösningen blev väl bruksig tom för mig!

<!-- </EdIndex> --></div>