micke.... ska vi lämna politiken i sverige en stund ta lite elmotorexercis?
Jag har tittat lite på motorn du senast lagt in med bilder och finner då att den har samma höga verkningsgrad som dagens motorer trots att det är en aluminiummotor av lättviktstyp. Det enda jag har och säja om det är att det är ASEA vars tillverkningar var av högsta kvalitet och är väl så fortfarande i jämförelse?
Dock vill jag ha det till att just den här motorserien kommer från ELEKTROMEKANO i Hälsingborg. Det har funnits flera tillverkare av elektriska maskiner och elektrisk utrustning i Sverige och alla köptes efterhand upp av ASEA som till slut fick monopolställning. Ty sådan är kapitalismen av sin natur, det blir fåtalets välde när dom små slukas upp av dom stora och det som var tänkt som konkurrens från början slutar i ett monopol. Det här är kapitalismens paradox. Men vi avbryter här för saken gällde ju elmotorer, eller hur?
Gäller det ett allmänintresse som t.ex. bilar kan man få hur mycket info som helst men kommer vi till elektromekanisk industri är intresset 0 och precis lika svårt och hitta info och bilder. Det man i så fall får leta är topografiskt (platser) eller arbetslivshistoria.
Efter ASEA var Elektromekano den största tillverkaren och förmodligen den som kunde hålla ut längst av trycket från ASEA. Flera motorer jag har är just Elektromekano och dom tycks hålla samma höga kvalité som ASEA och kan för övrigt vara väldigt lika.
Jag hittade en liknande motor ikväll som jag hade gömt i en vedtrave och glömt bort och den har samma byggstorlek som din alltså 100 och borde då också väga ungefär lika mycket eller något mer eftersom den är fyrpolig. Jag ser att typen på din motor är M100 L 24-2 och den beteckningen uppfattar jag då som: motor - byggstorlek100 - lättmetallutförande, 24mm axeltapp samt 2-polig. Alltså typbeteckningen berättar om motorn.
Mät axeltappen, är det 28 har jag fel åtminstone på det sista
Cos fi på din motor är 0,87 och 0,82 på min. Generellt här gäller att minskat poltal ökar Cos fi. Egentligen är det fullt logiskt eftersom flera poler är också flera poler som ska magnetiseras.
Verkningsgrad eller n på din motor var ju 0,85 liksom på dagen motorer men min motor blir 0,82 men då är den på 2,2 kW medan din är på 3kW. Här gäller då generellt att ökad storlek (effekt) ger ökad verkningsgrad. Väldigt små motorer har också väldigt dålig verkningsgrad, kan nog bli nedåt 0,5 medan riktigt stora elmaskiner kan ha väldigt hög verkningsgrad, kanske 0,98 eller ditåt.
Här nedan följer en bild från Elektromekano eller "Meckan" i Hälsingborg där motorerna tillverkades. Mycket handjobb så man förstår det fanns arbetstillfällen på den tiden. Och ett bra hantverk blir ju också bra kvalité.
Under den en bild på motorskylten på motorn jag hittade i vedtraven. Bilderna på motorerna invändigt får vänta tills imorrn eller kanske i övermorgon
Bild från:
http://stadslexikon.helsingborg.se