100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarvar

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Baronen
Forumsponsor

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av Baronen »

sachsmaster skrev:Det här är en händig gubbe, han tillverkar smådelar till förgasare själv thumb_up

Säkert har han en sån där finmekanikersvarv liknande din :D

http://gamla.tradera.com/item/344400/25 ... ter-pahang
Min kusin byggde en egen förgasare i genomskinlig bensintålig plast för några år sedan. Fungerade tillfredsställande bra och såg roligt ut dessutom :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Nu är det väl dags för ett rejält projekt Micke :D

http://www.blocket.se/dalarna/Revolvers ... i-carousel
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

JanneL skrev:Nu är det väl dags för ett rejält projekt Micke :D

http://www.blocket.se/dalarna/Revolvers ... i-carousel
Ja den där är verkligen lockande :D Fast det hade gärna fått vara lite mer "mogen rost" så ramlar färgen bort nästan av sig själv :wink:
4825002695.jpg
Fast just nu är jag duktigt mätt på att skrapa rost och skit på gamla maskiner. Jag ser ljuset tydligt i tunneln för Bahcosvarven och har inga planer på att göra om den resan med en maskin som jag har noll i egen nytta av. Men det har varit en utmärkt övning i uthållighet :P

Jag har kommit på hur det går att göra en mycket kompakt och troligen även snygg lösning av motormontage. Stay Tuned...
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Håller med. Vad ska man med ett sånt as till :?:
Det är en omodern maskin helt avsedd för produktion av detaljer i serier. Alltså nånting helt annat än en supportsvarv man använder till reparation och diverse tillverkningar i mindre skala. Jag hade en gammal engelsk revolversvarv men den åkte direkt till skroten, jag besvärade mig inte ens och släpa hem den.
  • Bild
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

sachsmaster skrev:Jag hade en gammal engelsk revolversvarv men den åkte direkt till skroten, jag besvärade mig inte ens och släpa hem den.
Du hade en men du tog inte hem den. Var hade du den då?
//Jossan
Josefine Andersson
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Hos säljaren :)
  • Bild
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

micke.... ska vi lämna politiken i sverige en stund ta lite elmotorexercis? :)

Jag har tittat lite på motorn du senast lagt in med bilder och finner då att den har samma höga verkningsgrad som dagens motorer trots att det är en aluminiummotor av lättviktstyp. Det enda jag har och säja om det är att det är ASEA vars tillverkningar var av högsta kvalitet och är väl så fortfarande i jämförelse?

Dock vill jag ha det till att just den här motorserien kommer från ELEKTROMEKANO i Hälsingborg. Det har funnits flera tillverkare av elektriska maskiner och elektrisk utrustning i Sverige och alla köptes efterhand upp av ASEA som till slut fick monopolställning. Ty sådan är kapitalismen av sin natur, det blir fåtalets välde när dom små slukas upp av dom stora och det som var tänkt som konkurrens från början slutar i ett monopol. Det här är kapitalismens paradox. Men vi avbryter här för saken gällde ju elmotorer, eller hur? :wink:

Gäller det ett allmänintresse som t.ex. bilar kan man få hur mycket info som helst men kommer vi till elektromekanisk industri är intresset 0 och precis lika svårt och hitta info och bilder. Det man i så fall får leta är topografiskt (platser) eller arbetslivshistoria.

Efter ASEA var Elektromekano den största tillverkaren och förmodligen den som kunde hålla ut längst av trycket från ASEA. Flera motorer jag har är just Elektromekano och dom tycks hålla samma höga kvalité som ASEA och kan för övrigt vara väldigt lika.

Jag hittade en liknande motor ikväll som jag hade gömt i en vedtrave och glömt bort och den har samma byggstorlek som din alltså 100 och borde då också väga ungefär lika mycket eller något mer eftersom den är fyrpolig. Jag ser att typen på din motor är M100 L 24-2 och den beteckningen uppfattar jag då som: motor - byggstorlek100 - lättmetallutförande, 24mm axeltapp samt 2-polig. Alltså typbeteckningen berättar om motorn.
Mät axeltappen, är det 28 har jag fel åtminstone på det sista :)

Cos fi på din motor är 0,87 och 0,82 på min. Generellt här gäller att minskat poltal ökar Cos fi. Egentligen är det fullt logiskt eftersom flera poler är också flera poler som ska magnetiseras.

Verkningsgrad eller n på din motor var ju 0,85 liksom på dagen motorer men min motor blir 0,82 men då är den på 2,2 kW medan din är på 3kW. Här gäller då generellt att ökad storlek (effekt) ger ökad verkningsgrad. Väldigt små motorer har också väldigt dålig verkningsgrad, kan nog bli nedåt 0,5 medan riktigt stora elmaskiner kan ha väldigt hög verkningsgrad, kanske 0,98 eller ditåt.

Här nedan följer en bild från Elektromekano eller "Meckan" i Hälsingborg där motorerna tillverkades. Mycket handjobb så man förstår det fanns arbetstillfällen på den tiden. Och ett bra hantverk blir ju också bra kvalité.

Under den en bild på motorskylten på motorn jag hittade i vedtraven. Bilderna på motorerna invändigt får vänta tills imorrn eller kanske i övermorgon :wink:

• Bild
Bild från: http://stadslexikon.helsingborg.se

• Bild
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

sachsmaster skrev:micke.... ska vi lämna politiken i sverige en stund ta lite elmotorexercis? :)
  • Bild
Utmärkt idé !

Jag har alltid trott att den designen på elmotorer var ASEA:s egen men ser nu att min också i grunden är en Elektromekano. Det är 24 mm axel på min motor också.

Lite längre fram i dag gör jag ett fäste för motorn och mäter upp hur lång rem jag behöver och beställer en sådan.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Micke S skrev: Utmärkt idé !
Den kanske finaste ASEA motorn jag har i samlingen ser ut som motorn på bilden nedan, fast min kan om möjligt vara snäppet bättre. Lite körd och helt i original samt stått i en dammig miljö som sugit åt sig all fukt och sparat motorns finish under dammet. Dom äldsta motorerna var svarta, sen blev dom grå och efter det kom den ASEA gröna färgen och till slut ASEA blått som det fortfarande ser ut idag fast kanske annan nyans.

Motorn på bilden nedan heter MK14 och min heter MKA15, alltså modellen större. På bilden en 7,5 hästars kanske och min en tio hästars. Motorserien hette MK från början och var den första motorn som inte var av öppen modell där man kunde se lindningarna. Min motor har ett A på slutet och jag tror det var en ändelse man lade till för "släpringad" men är inte helt säker där. Motorn på bilden är en väldigt tidig rackare från c:a 1923, alltså ganska precis när modellen kom men min har nr 367640 och är från 1926 men det är också väldigt gammalt tycker jag. Min motor har jag bärgat från en elkvarn som skulle tömmas men motor på bilden är en annons för några år sedan och säljaren begärde en struntsumma men man kan undra om den verkligen såldes eller gick vidare som elmotorskrot till Stena Metall eller någon återvinningscentral :shock:

• Bild
  • Bild
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Vet ni att det finns högerextrema människor som samlar på gamla ASEA produkter med den gamla märkningen med hakkorset? Dom har stigit i värde av den anledningen..
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Så tråkigt för dom då att den rakt vända symbolen står för Jainism och är indisk symbol som betyder gynnsamhet.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Svarvtrådarna har flyttas till kategorin Övriga fordon. De kommer under helgen synas även på Allmänt snack kategorin för att alla ska hinna se att de flyttats.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Bra !

Jag fortsätter att posta äventyret med Bachosvarven i den flyttade tråden.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Sachsmaster befarade, i all välmening, att det skulle se knasigt ut med en mycket modernare motor. Jag visste inte heller hur det skulle bli men provar man inte får man aldrig veta och det blev jättebra.

Lösningen är mycket kompakt och ger svarven ett större rpm-område. Rent mekaniskt körs svarven på lägsta utväxling för att få ett högt moment på spindeln. Den nya motorn har dubbelt så högt varvtal som i kombination med frekvensaren bör kunna ge en mycket bra funktion. Originalmotorn kan fortfarande användas om det skulle behövas, utan att behöva bygga om. Det är alltid bra om man kan undvika att måla in sig i ett hörn.

Efter
Motormontage.jpg
Före
Bacho lathe overview.jpg
Bacho lathe overview.jpg (85.34 KiB) Visad 3431 gånger
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Jodå, motorn blir bra där. Skulle också kunna tänka mig en sån lösning.
Men så långt ner kan du väl inte ha motorn utan brytrulle, en sådan som du såg på min fräs?
  • Bild
Skriv svar