Räcker ju med att flytta inåt landet så går det urmärkt att bo i Västerbotten utan saltzappafan skrev:Då får du flytta jävligt långt upp, typ Kiruna... (ej Västerbotten..)bigge skrev:synd med detta jävla saltet!! värt å flytta till norrland!!!

Angående krocksäkerhet så är det ju klart bättre med nya bilar.
Men det är mycket bekvämlighets"fjask" med folk.
Min lillasyster har en son på 10,5 månader, hon är så orolig så fort dom ska köra en bit för att AC'n i bilen är sönder.
Märkligt att då man själv var liten gick det utmärkt att skjutsa barn i bilen utan AC

Om man enbart är ute efter skattebefrielsen så skulle jag välja en 245, bra att frakta i, inte det sämsta som finns i säkerhet, går att få hyffsad i bränsleförbrukning och billig försäkring och framförallt bra värme och ventilation.
Du tjänar dels hela skatten per år (runt 2000kr/år), försäkringen är (för mig) runt 100kr billigare/månad på en 140 jämfört med en 850, sen slipper du en besiktning varannat år. Bränsleförbrukning är ingen större skillnad.Säcken skrev:Om det nu bara är ekonomisk du tänker så förstår ja inte ditt resonemang...
Du tjänar kanske 150-200kr/månad på att åka en 144 ist för en 850.
För dom pengarna får hela din familj en tyst å skön komfort å framför allt en
10ggr säkrare bil med abs airbag osv..
Underhåll/service är billigare till en 140, och famförallt billigare OM nåt större går sönder och måste repareras.
Och driftsäkerheten är bättre, på en 140 är det brytarna som kan sätta stopp för resan i princip, på en 850 är det en hel del elektronik som kan strula. <!-- </EdIndex> --></div>