-----

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
NiklasHögberg

-----

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->--- <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag åker med min V-fara. Men inte i saltet. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har :)

Fungerar utmärkt. Kör ju både 144 -70 året runt och 240 av 70-talsmodell som bruks.
240 är ju som en modernare bil, dock brukar jag utrusta mina med centrallås o elhissar o.s.v. (originaltillbehör alltså).

144:an är det främst att man saknar fläktutblås till sidofönstren som är dumt, i övrigt är den suverän på vintern. Amazon likaså.

Jag har alltid kört gamla bilar, aldrig sett nån anledning till nyare. Tyvärr ha rjag ju brutit mot det nu då jag har en Passat 93, enbart för bränsleförbrukningens skull, jag ogillar bilen i sig. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Re: veteranbil som bruksbil?!

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:Hur många av oss alla har veteranbil (30år och äldre) som bruksbil o kör året runt?? ja har tankarna åt att skaffa ngn vettig gammelbil att ha året runt istället för den moderna soptunnan ja har!!
Jag körde ca:60mil i veckan förra vintern (2010/2011) med en av mina äldre(40år) bilar och det gick fint, med bra dubbdäck och stark spolarvätska så var det inga problem. :) mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
scoiattolo

Inlägg av scoiattolo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fram till för ca fyra år sedan körde jag med min MB 250 som bruksbil. Det har ju sina fördelar med skattefrihet och besiktning vartannat år. Nackdelarna är krocksäkerheten, avsaknad av airbag och ABS. AC har de flesta hunnit bli beroende av och det kan då kännas ganska jobbigt i en bil utan detta.

Viktigast är att bilen i fråga har god tillgång på reservdelar. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->----- <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska man baxa runt en massa ungar så skulle jag inte rekommendera en gammal bil ur säkerhetssynpunkt. Även om man själv kör försiktigt så gör inte alla andra det.

Köp en volvo 945a så dyr som du har råd med så har du en bil som håller länge :D <!-- </EdIndex> --></div>
Säcken
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja håller med sista talaren, ja har kört 142a å 242a senaste åren. Men ja tröttna på att byta bil med tanten varje gång ja skulle hämta på dagis osv...
Så det blev en V70 -98 aut ist å ja är super nöjd mä den :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Just för tillfället har jag inte en så gammal , min är en -92:a men många vintrar (året runt) har jag kört veteran bilar, den roligaste var en Dodge Dart med tryckknapps automat och dubbdäck.
Men en V4 är outstanding på vintern igentligen :roll: sämst en Taunus :x <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->volvo 140-240 serien är ju vad jag skulle tro det bästa alternativet för dig, gott om bilar till salu för ganska bra priser, enormt utbud på billiga beg reservdelar och billiga nyproducerade reservdelar. Det är ju väldigt många som hade 240 som bil när de var nya 70/80-talet som har kvar dem fortarande som andrabil på grund av att de är billiga och driftsäkra. <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->----- <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
NiklasHögberg

knilsknilsson skrev:volvo 140-240 serien är ju vad jag skulle tro det bästa alternativet för dig, gott om bilar till salu för ganska bra priser, enormt utbud på billiga beg reservdelar och billiga nyproducerade reservdelar. Det är ju väldigt många som hade 240 som bil när de var nya 70/80-talet som har kvar dem fortarande som andrabil på grund av att de är billiga och driftsäkra.
ja 144/145 är det som lockar mest om man hittar en som är besiktigad i vettigt skick!! aset ja har nu med över 2000:- i skatt ska bort omedelbart!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Pälle

Inlägg av Pälle »

NiklasHögberg skrev:
knilsknilsson skrev:volvo 140-240 serien är ju vad jag skulle tro det bästa alternativet för dig, gott om bilar till salu för ganska bra priser, enormt utbud på billiga beg reservdelar och billiga nyproducerade reservdelar. Det är ju väldigt många som hade 240 som bil när de var nya 70/80-talet som har kvar dem fortarande som andrabil på grund av att de är billiga och driftsäkra.
ja 144/145 är det som lockar mest om man hittar en som är besiktigad i vettigt skick!! aset ja har nu med över 2000:- i skatt ska bort omedelbart!!
Sätt barnen i en 140 och bli påkörd av en buss, då kommer man garanterat att ångra att det inte satsades en slant på en säkrare bil. Jag tänkte som du tidigare men av olika anledningar har jag ändrat inställning.

Liv går inte att ersätta... <!-- </EdIndex> --></div>
Säcken
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det nu bara är ekonomisk du tänker så förstår ja inte ditt resonemang...
Du tjänar kanske 150-200kr/månad på att åka en 144 ist för en 850.
För dom pengarna får hela din familj en tyst å skön komfort å framför allt en
10ggr säkrare bil med abs airbag osv.. <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är på gång ett förslag med fast skattefrigräns vid 1975års modell
och den besiktningsfria gränsen till 1959 års modell. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar