Min röda Mamba - lite uppdateringar -

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är inte gängpaj, sånt går ju att lösa med längre skruv och mutter på baksidan.
Ska kolla på det och se om jag kan göra något åt det med hjälp av såg eller fil. <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En tur till Haralds idag, och ett gammalt tvåväxlat handtag med i bagaget.
Tackar!
Men trots att det borde kunna fungera, så gjorde det inte det.
Så nu har jag lagt in en annons under "köpes", kravet förutom att det bör vara helt, är att det ska passa zündapps växelspel.
Sen kan det vara lite skavanker och skav, det gör inget. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du kollar sidan jag länkade till så har (enligt mopedparts.de) Sachs och Zündapp samma "slag" på sina tvåväxlade handtag.

"Schaltweg 7,5 + 8 mm für SACHS und ZÜNDAPP" <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, jag missade detta. <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här ser det gamla handtaget ut, sprucket tyvärr, och därför odugligt, men med rätt spel mellan växellägena.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var har du sprickan ?
Provade själv att zinklöda ett liknande handtag med riktigt bra resultat.

Läs och lär: http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20100212/aluminiumlodning-med-zink trot eller ej men det funkar faktiskt. <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sprickan i högra delen upptill, mitt emot fästskruven. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Borde funka utmärkt att zinklöda, fogen blir ju till och med starkare än själva gjutaluminiumet.

Läs bara Jims artikel noga först och öva sen på några skrotbitar innan "skarpt läge" så får du nog snart snurr på Mamban. :D <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipset! <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska kolla om ja har de du söker. Har likadant vxl handtag på min mustang så ja ser hur df ser ut <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar! <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur många gråa hår jag fått av detta, till synes olösliga problem, vet jag inte!
Fixade med ett nyare 2-växlat handtag, köpte ett sprillans nytt växelsegment avsett för zündapp, men icke. För litet spel.
Kände att jag höll på att bli knasig (knasigare än vad jag är)

Ikväll tog jag fram ett treväxlat handtag, bara för att testa och se vad som händer.
Och...det fungerade, och mer.......det visade sig att det är en treväxlad motor jag har, trots att jag köpte den som tvåväxlad!!!!
Tre växlar plus friläge klickade i så fint som det bara kan gå.
Inte undra på att det inte fungerade med ett tvåväxlat handtag.

Jag har ju inte haft isär motorn, vilket jag ofta brukar göra för att kolla slitage, packboxar, packningar mm. Men jag bröt vanan med denna, då den verkade vara helt ok.

Tackar er som vänligen bidragit med goda råd på denna växel-resa! <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->bara o säga grattis. vet nu hur dum du troligen kännt dig efter du fann tredje växeln. ja hade samma grej på en sachs till en compact ja renoverade. den visade sig ha 4 växlar. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Javisst känner man sig dum, men man får bjuda på det :)
Men det är ju inte illa att fått en växel "på köpet" <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
BjörnK skrev:Javisst känner man sig dum, men man får bjuda på det :)
Men det är ju inte illa att fått en växel "på köpet"
precis så sade ja me! dumheten skapar visheten! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Skriv svar