Sida 3 av 9

Postat: 12 jan 2013, 01:29
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite förvånade att Puch leder över Zündapp än så länge. Inte för att motorn är sämre, men man höra sällan Puch-mopedister här på forumet tråka Sachs och Zündapp. Intressant <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jan 2013, 02:40
av Kuli
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Lite förvånade att Puch leder över Zündapp än så länge. Inte för att motorn är sämre, men man höra sällan Puch-mopedister här på forumet tråka Sachs och Zündapp. Intressant
Inte nu längre... :D

Fick rösta på Zundapp eftersom Kuli inte fanns med.

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jan 2013, 10:09
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:SACHS, vad annars? 8)

Har fått smak för dom nyare Minarelli Am6 motorena också. Riktigt grova prylar i dom! :twisted:

Honda MB/MT motorn är också bra, kommer på 3:a plats för mig. 8)
AM6 är fusk Rexxy ,på tok för modernt och hållbart :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:

Viket ämne hualigen vart ska det sluta :D :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jan 2013, 12:30
av carl76
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja svår fråga,dom är ju bra på olika sätt.själv är jag ju inte låst till en sort utan jag har
mopeder med olika motorer.Har puch,zundapp,ilo,sach,suzuki,yamaha.själv gillarjag ju dom flesta även om dom kan sina egenheter/problem/fördelar.
Har ju dock tex aldrig haft nån japanare jag behövt krångla
med växlarna på.... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jan 2013, 13:09
av posch
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Lite förvånade att Puch leder över Zündapp än så länge. Inte för att motorn är sämre, men man höra sällan Puch-mopedister här på forumet tråka Sachs och Zündapp. Intressant
Det kanske beror på att Puch-mopedister inte är så enfaldiga. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jan 2013, 13:34
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mats T skrev:
Rexxy skrev:SACHS, vad annars? 8)

Har fått smak för dom nyare Minarelli Am6 motorena också. Riktigt grova prylar i dom! :twisted:

Honda MB/MT motorn är också bra, kommer på 3:a plats för mig. 8)
AM6 är fusk Rexxy ,på tok för modernt och hållbart :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:

Viket ämne hualigen vart ska det sluta :D :D
Fusk är inte fusk om det inte upptäcks! :roll:
Får sätta någon sachskåpa utanpå motorn. :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jan 2013, 13:57
av Mats T
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:
Mats T skrev:
Rexxy skrev:SACHS, vad annars? 8)

Har fått smak för dom nyare Minarelli Am6 motorena också. Riktigt grova prylar i dom! :twisted:

Honda MB/MT motorn är också bra, kommer på 3:a plats för mig. 8)
AM6 är fusk Rexxy ,på tok för modernt och hållbart :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:

Viket ämne hualigen vart ska det sluta :D :D
Fusk är inte fusk om det inte upptäcks! :roll:
Får sätta någon sachskåpa utanpå motorn. :twisted:

Ulv i fårkläder :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jan 2013, 20:35
av Nymans2013
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Lite förvånade att Puch leder över Zündapp än så länge. Inte för att motorn är sämre, men man höra sällan Puch-mopedister här på forumet tråka Sachs och Zündapp. Intressant
Hellre en räcer på gatan/banan, än räcersnabba fingrar vid tangentbordet. Puch röstar jag för. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jan 2013, 22:25
av Lolalola
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det stod mellan Zündapp och Puch. Egentligen så föredrar jag nog Puch, men motorn är svårplacerad i annat än just Puch och vänstersidan ser konstig ut som fartvindskyld. Sen så går den ju sällan lika fort heller, men jag gillar växellådan.

Sen så är det ju en utseendegrej också. Där går japanerna bort men lämnar plats åt särskilt Gilera och DKW/Viktoria/Zweirad Union. Men nä... det fick bli Zündapp. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jan 2013, 23:34
av JanneL
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tror jag har skruvat i det mesta men det som imponerat mest på mig är Hondas grejjer , både moped, mc, stationärmotorer fyrhjulingar mm.
allt som det stått Honda på har alltid varit bra, (eller aldrig dåligt kanske man ska säga)

snyggast?? då får det nog bli Zweirad slider_score.gif <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 jan 2013, 00:32
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du pillat med nån sån här kejsaren? :D

Överliggande kamaxel :lol:
  • Bild


    Bild
Den ingår i min inte-till-salu-samling och är minst lika veteran som t.ex. Zweirad, Sachs eller JLO Piano trots det är en Honda som man gärna förknippar med *nya grejjer*. Jag har sökt om den på nätet men det är svårt att hitta någon info, kanske nån instruktionsbok på ebay eller bild från Hondas museum går att finna. Själva generatorn är mysko för den är nedväxlad och fyrpolig. Den blir därför förhållandevis tung. Så gott som alla små elverk brukar ju vara tvåpoliga och går med 3000 r/m utan remnedväxling men här har man valt en helt annan lösning och varför vet jag inte... :?

http://app.mobilityland.co.jp/hch/search/english/index.php?action_english_detail=1&productid=98&maker=honda


http://mototracteurs.forumactif.com/t17187-a-vendre-honda-g25 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 jan 2013, 09:57
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Konstigt, som du skriver. Om motorn går på 3000 kunde dom ju använda en 2 polig generator.
Jag har kollat hur spänningen ser ut i ett sroboskåp och det blir en topp varje gång motorn tänder, när den är kopplad direkt på axeln. Kan vara därför man gjort på detta viset.
Jag har ett litet Nissan elverk på 1000 watt. Motorn är en sidspis.
Jag har en lite sjuk kärlek till dom små elverken, ett slags romantik. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 jan 2013, 11:29
av JanneL
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->no 56:an aldrig sett en sån ens

conrad: Hondan gör väl 1500v/min <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 jan 2013, 12:34
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kejsaren skrev:no 56:an aldrig sett en sån ens

conrad: Hondan gör väl 1500v/min
Men om den var nerväxlad. Det var väl generatorn som var fyrpolg alltså 1500 varv. Tvåpolig 3000 varv. Vid 50 Hertz förståss. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 jan 2013, 15:17
av Frolzon
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En riktig klassiker, tillverkad 1967:
http://www.honda.co.jp/pressroom/products/power/generator/e600_1967/

Men mycket mer står ju tyvärr inte här...
:( <!-- </EdIndex> --></div>