Zundapp Sport Combinette 1965

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
cobra karlsson
Inlägg: 3240
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->annars köper man ett nytt vevparti såg det låg ett topracing på tradera nu <!-- </EdIndex> --></div>
tommyå
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 maj 2010, 23:00

Inlägg av tommyå »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Men tänker man på första dapparna, är dom röda
De första var väll vita ,Lila blir nog lika snyggt som den ljusblå <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tommyå skrev: De första var väll vita
Vit kom först -63. (svensksålda) <!-- </EdIndex> --></div>
tommyå
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 maj 2010, 23:00

Inlägg av tommyå »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hasse skrev:
tommyå skrev: De första var väll vita
Vit kom först -63. (svensksålda)
Jag är inte så säker på det har en bekant som äger en orginal vit med bottenlänks gaffel 61:a är det inte importerad hittade en till då jag googlade nu <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men komigen nu Håkan. Jobba på lite! <!-- </EdIndex> --></div>
hakno
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 jan 2013, 00:00

Inlägg av hakno »

Med våren kommer moppe-meckar lusten tillbaka. Har rivit motorn och tagit ur alla lager och packboxar. Körde vevhushalvorna i ugnen på 200 grader i en kvart, sedan ramlade nästan lagren ur.
Pressade också ur vevstaksbulten för att byta men den nya vevstaken passar inte i mitt vevparti, efter lite forskning visar det sig att tidiga zündappmotorer har en vevstakstapp med diameter 14,6mm medan alla vevstakar till salu (kort eller lång) har en vevtapp på 16mm. Tillbaka på ruta ett.

Skulle behöva ett vevparti med 16mm vevstakstapp att renovera, någon som har ett över?
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Ja, det är lurigt det där med diametern på vevtappen.
Har också råkat på det problemet.
Det är ju inte bara att byta, det är ju inte samma diameter på vevhuslagren heller.

Har två av de tidigaste 4-växlade mootrerna som zündapp gjorde till Falconette (tror jag den hette, i början av 60-talet)
En har den smalare vevtappen och en har den tjockare.
hakno
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 jan 2013, 00:00

Inlägg av hakno »

Ojdå. Är det andra ramlager också? Då passar väl förståss inte lagersatsen jag köpt. Enda utvägen måste vara ett nyare vevparti?

Mvh
Håkan
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Jag blev lite osäker nu på ytterdiametern, men innerdiametern är ju inte samma på den smalare resp den tjockare vevtappen.
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

Är nog inget problem med ramlagret om du har en motor nyare än sent -62.
Uppgifter jag har så är det 6203(17x40x12)från motornr: 3387850. Bör ha ändrats under -62, jag har en sen 62a med helaluminium "gristrynebakskärmen" och
på den är det 6203 i vänster block. Tidigare är det 6202 (15x35x11)
hakno
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 jan 2013, 00:00

Inlägg av hakno »

Du har rätt, Hasse. Hittar ingen skillnad mellan vevpartiet med 16mm vevstaksbult och mitt gamla.

Lyckades byta vevstake med hjälp av hydraulpress, skruvstäd och pelarborr. Hydraulpress för att pressa ur den gamla vevstaken, Skruvstäd för att pressa ihop med den nya vevstaken och Pelarborr för att kolla så det inte kastar, ritsade ett par markeringar på skinkorna för grovjustering också.

Kanske inte rätt sätt men det blev bra, axlarna är perfekt centrerade och det borde inte bli några vibrationer (återstår att se).

/Håkan
Skriv svar