Hur vill ni att sprängskisserna ska visas på hemsidan?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:En lite fotnot bara, jpeg är inte råmaterialet, det är en komprimerad/förstörd bild egentligen.
Jag menar råmaterial till pdf:en. Själva bilden är från början en bmp eller bildpunktsbild som de flesta vet.

Amarace skrev:En reservdelskatalog till en Monark/Monarped är oftast på mellan 20-30 sidor för varje modell, det blir en hel del att ladda hem om man ska ladda hem en katalog, jobbigt att ta dom som bilder en och en.
Sprängskisserna gäller i huvudsak motorer på sin höjd tio bilder....

Amarace skrev:Tror många som vill ha en broschyr eller katalog nog vill ha hela och då är det bra med just PDF.
Att du vågar säga hur andra vill ha det. Jag skulle inte göra det....

Tack för PM jag återkommer ska sova nu.... Tack för ikväll och God Natt! <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

56:an skrev:
Amarace skrev:En lite fotnot bara, jpeg är inte råmaterialet, det är en komprimerad/förstörd bild egentligen.
Jag menar råmaterial till pdf:en. Själva bilden är från början en bmp eller bildpunktsbild som de flesta vet.

Amarace skrev:En reservdelskatalog till en Monark/Monarped är oftast på mellan 20-30 sidor för varje modell, det blir en hel del att ladda hem om man ska ladda hem en katalog, jobbigt att ta dom som bilder en och en.
Sprängskisserna gäller i huvudsak motorer på sin höjd tio bilder....

Amarace skrev:Tror många som vill ha en broschyr eller katalog nog vill ha hela och då är det bra med just PDF.
Att du vågar säga hur andra vill ha det. Jag skulle inte göra det....

Tack för PM jag återkommer ska sova nu.... Tack för ikväll och God Natt!
Några korta svar bara, jag har varit lite för mycket Offtopic nu :)

En bild som man scannar in är egentligen inget alls, det är ett råformat till dess att man valt vad man vill ha den som. En BMP kan man ta in i ett PDF-dokument lika bra som en Jpeg eller annat bildformat.

10 sidor är ändå ganska många egentligen, ytterligare en fördel med PDF är att man direkt kan välja dubbelsidig utskrift så man får det rätt på en gång.

Jag säger absolut inte hur andra vill ha det, utan jag tror det baserat på egen erfarenhet. Du får det att låta som att jag skulle tvinga folk att göra som jag säger vilket jag absolut inte vill :( <!-- </EdIndex> --></div>
tobban93

Inlägg av tobban93 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker alternativ 2 är bäst. Det gick inte att ladda ner i alt.1 på min dator. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gjorde det inte????

Prova med och högerklicka på en bild (sida) och sedan "spara bild som" <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Kuli skrev:Missade att du redan hade komenterat PDF förslaget. Sorry...

Men 4000 spänn behöver det inte kosta. Finns gratis alternativ också.

- CutePDFEditor Omline http://www.cutepdf-editor.com/

- CutePDFWriter http://www.cutepdf.com/Products/CutePDF/writer.asp
Markera bilderna i utforskaren och välj skriv ut och välj skrivaren CutePDFWriter och kan sedan spara ned resultatet som en PDF.

- Photoshop kan väl spara ned till PDF om man har det programmet.

- Microsoft Office 2010 kan spara i PDF-format om man har det.

Så det finns alternativ om man vill spara i PDF.

/Kuli...
håller med, PDF är väl Gratis om man inte väljer att köpa just Adobes version.

Jag har saknat att man inte kan tanka ner alla bilderna på en gång i fullformat.
som det har varit så måste man först klicka på bilden och sen spara, och vissa har ju 30 sidor.

nån sa .rar-arkiv, det skulle vara kanon med ett medlemsfilarkiv där man kunde ladda ner allt i fullformat, jpeg,pdf,eller bmp spelar mindre roll, har man tankat hem alla bilderna i tungt format på sin dator kan man alltid konvertera alla på en gång om man vill byta format. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glömde säga att Maskinisten.net har ett otroligt bra downloadarkiv.
vet inte om det går att göra på ett enkelt vis men det är väldigt överskådligt.
mycket fiffiga funktioner på det forumet, det är nog det största jag har varit på <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker både du och Amarace har missat jossans fråga. Frågan handlar inte om pdf den handlar istället om scannade bilder i jpegs format inlagda som thumbnails eller ett album som visas i Flash Player vilket jag inte har.

Pdf eller inte har inte med omröstningen att göra. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

Amarace skrev:(sen kan man inte stoppa utvecklingen, än hur mycket bakåtsträvare man är, och jag är en bakåtsträvare i mycket :) )
Snälla, kalla mig inte bakåtsträvare det blir fel och kan missuppfattas. Som många andra här är jag i huvudsak nostalgiker.

Marknaden är kampen om överlevnad. Den eller det som inte förändrar sig kommer förr eller senare bli uppäten och dö. Följden blir förändring för överlevnad vilket inte alltid visat sig så lyckat. Och på det viset kan jag ibland tycka att det bestående är överlägset. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var inte rädd för PDF-filer.
Här är ett litet och helt gratis program som läser PDF-filer, man kan till och med köra programmet från en USB-sticka och då slipper man installera det på datorn.
http://blog.kowalczyk.info/software/sumatrapdf/download-free-pdf-viewer.html <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nä, fy så krångligt att hålla på med, ursäkta mig tompas11....

ZIP arkiv låter i så fall bättre om man vill ladda hem flera filer i ett paket.

ZIP finns som standard i Windows, bara att högerklicka, så inga extra program behövs.

Ja, tack!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Öryd

Inlägg av Öryd »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vore bra om det skulle fungera i andra enheter med, så som surfplattor och smartphones.
Just flash har varken apple eller android längre, <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

56:an skrev:Jag tycker både du och Amarace har missat jossans fråga. Frågan handlar inte om pdf den handlar istället om scannade bilder i jpegs format inlagda som thumbnails eller ett album som visas i Flash Player vilket jag inte har.

Pdf eller inte har inte med omröstningen att göra.
Jag har inte missat nå´t i alla fall
jag gick på alternativ 3 är det nåt fel på det ????? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har provat gratis pdf-program till hemsidan tidigare.
Först inga problem, sedan ju fler visningar desto mer reklam och till sist fanns den helt enkelt inte, var borttagen.

Är det gratis så får man räkna med att de söker reklamstöd och det skulle vara dumt att göra en massa jobb som man sen får göra om igen pga av att de inte går att se längre. För det är det med gratisgrejer, de har ingen skyldighet att bevara ens konto om de inte tjänar pengar, och det gör dom på reklam och sånt.

Den enda nakdelen med PDF är som jag ser det, inte lika enkelt att ta fram "just den där specifika sidan av katalogen" , som många gör. Långt ifrån alla tar hem och skriver ut.

Sedan upplevs det besvärligt för dom som inte känner till det.

Tack för infon om flash med apple och android. Det kände jag inte till. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har kollat katalogerna via mobilen nu, android tar alternativ 1 (samma som läsarnas mopeder) så då borde väl apple också göra det.
Bara att dubbelklicka på en bild så poppar den upp och du kan därefter bläddra mellan bilderna utan problem.

Detta gör att alternativ 2 nu ligger på minussidan för mig... <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Forumsponsor

kejsaren skrev:jag gick på alternativ 3 är det nåt fel på det ?????
Nej det är det förstås inte. Jag räknade bara dom två första eftersom jag utgick från att valet var mellan dem. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar