Postat: 19 jun 2013, 11:08
............
Allt om veteranmopeder!
https://forum.raketsport.com/
Kommer senare.. Lite demonterad just nu....pangerva skrev:Kan vi få se en bild på katten då!
Vad kräver en utanpåliggande spole av matningsspolen då? Effektmässigt? Är det volten eller watten som hindrar att en ljusspole används?HSE skrev:Ljusspole är inte optimalt men fungerar. Helst skall man köpa en riktig matningsspole eller linda om den gamla tändspolen, altenativet är att kapa bort den fintrådiga lindningen på din gamla tändspole, det brukar vara den som det blir överslag i. Sedan andvänder man resten den gamla tändspolen till att mata en ny utanpåliggande spole och sätter kondesatorn brevid i samma fäste. Men jag antar att alt detta redan står i länkarna du fick. Jag har bytt ut till utanpåliggande tändspole på ett par av mina mopedrar då jag råkat ut för 4 tändspolar som gett upp på dem! Ändå har jag inte kört så mycket, när jag var grabb hände det bara en gång på massor av mil. Men tändspolar åldras både av tid och värme så det är inte så konstigt.
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... andning-mmJRA skrev:Vad kräver en utanpåliggande spole av matningsspolen då? Effektmässigt? Är det volten eller watten som hindrar att en ljusspole används?
Kanoners! Tackar! Ge dig ut i bo´n nu och leta liteCobra5000 skrev:http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... andning-mmJRA skrev:Vad kräver en utanpåliggande spole av matningsspolen då? Effektmässigt? Är det volten eller watten som hindrar att en ljusspole används?
Har funderat lite... Med andra ord så räcker det om man tar väck högspänningstråden från en vanlig tändspole då eller? För då har man ju bara kvar det som krävs för att mata en utanpåligg.t-spole...?Cobra5000 skrev:http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... andning-mmJRA skrev:Vad kräver en utanpåliggande spole av matningsspolen då? Effektmässigt? Är det volten eller watten som hindrar att en ljusspole används?
Det borde bli lite dålig högspänning med en sådan lösning. Du får två tänspolars primärsidor kopplade i serie så grovt uppskattat kommer nivån på högspänningen att halveras.JRA skrev:Har funderat lite... Med andra ord så räcker det om man tar väck högspänningstråden från en vanlig tändspole då eller? För då har man ju bara kvar det som krävs för att mata en utanpåligg.t-spole...?Cobra5000 skrev:http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... andning-mmJRA skrev:Vad kräver en utanpåliggande spole av matningsspolen då? Effektmässigt? Är det volten eller watten som hindrar att en ljusspole används?
Sökte o fann detta... Och det verkar ju gå...Micke S skrev:Det borde bli lite dålig högspänning med en sådan lösning. Du får två tänspolars primärsidor kopplade i serie så grovt uppskattat kommer nivån på högspänningen att halveras.JRA skrev:Har funderat lite... Med andra ord så räcker det om man tar väck högspänningstråden från en vanlig tändspole då eller? För då har man ju bara kvar det som krävs för att mata en utanpåligg.t-spole...?Cobra5000 skrev:http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... andning-mmJRA skrev:Vad kräver en utanpåliggande spole av matningsspolen då? Effektmässigt? Är det volten eller watten som hindrar att en ljusspole används?
Hmm.. Verkar finnas två läger om hur man gör då...Micke S skrev:Ja det fungerar men högspänningen bestäms av förhållandet mellan antal varv på primär och sekundärsidan. Så med dubbelt så många varv får man halva utspänningen och i motsvarande grad lägre tändenergi.
Behovet av hur mycket tändenergi som behövs styrs i huvudsak av hur högt cylindertrycket är. Är maskinen otrimmad finns marginal för att tändningen inte ger full effekt.
Hittade ingen kåpa...JRA skrev:Ge dig ut i bo´n nu och leta liteSkoja bara! Ingen panik...
Visst ja! I min förvirring och iver så hade jag totalt glömt det! Har nyss pm:at Mange om det....Cobra5000 skrev:Hittade ingen kåpa...JRA skrev:Ge dig ut i bo´n nu och leta liteSkoja bara! Ingen panik...
men fanns det inte en i Smebacken ?