Postat: 12 jun 2013, 14:23
Det ser ut som ammunitionsförrådet är fulladdat för tjejen i hjälm på bilden ovanför 

Allt om veteranmopeder!
https://forum.raketsport.com/
Inga som helst problem,har använt dom i flera år med varierande grad av trimning.56:an skrev:Kanhända.... men utskjutande isolatorfot ner mot kolvtoppen...
Det är ju tyvärr inte så enkelt, en motortillverkare rekommenderar ett tändstift för en motor men pga. olika faktorer kan man behöva frångå den som lufttemp och fuktighet, bränsle kvalitén mm.erlan skrev:men tänk om EU kunde standardisera tändstiftsbeteckningar så att alla lika hårda stift hette t.ex. 5.
isället för att standardisera gurkors krökning och jordgubbars rödhet och en massa annat onödigt.
erlan
Jag tror dig, men rent rationellt känns som det inte borde vara...ilo55cc skrev:Inga som helst problem,har använt dom i flera år med varierande grad av trimning.56:an skrev:Kanhända.... men utskjutande isolatorfot ner mot kolvtoppen...
Jag har kört med samma gamla Bosch 225-stift de senaste 5 åren.kejsaren skrev:om man kör med Bosch så behöver man inte byta dom när dom pajjar då ellerSödåb skrev: Det där är en erfarenhet som jag känner igen att NGK stiften pajar då är det nya stift som gäller.![]()
![]()
![]()
Och gamla moppar56:an skrev:Jag tror dig, men rent rationellt känns som det inte borde vara...ilo55cc skrev:Inga som helst problem,har använt dom i flera år med varierande grad av trimning.56:an skrev:Kanhända.... men utskjutande isolatorfot ner mot kolvtoppen...![]()
![]()
Det där T35 är för (gamla) bilar liksom...
när det finns en som kan lite om tändstift så ska jag passa på att fråga om ett problem. jag har en motorsåg (flera snarlika egentligen, jag har samlat på mig reservsågar) Partner 550 som jag använder att kapa ved med. då är det ju fullt effektutag hela tiden bara flytta sig en halvmeter och kapa igen. sen en ny stock/knippa i gripkranen och påt igen.Svartsjö skrev:Det är ju tyvärr inte så enkelt, en motortillverkare rekommenderar ett tändstift för en motor men pga. olika faktorer kan man behöva frångå den som lufttemp och fuktighet, bränsle kvalitén mm.erlan skrev:men tänk om EU kunde standardisera tändstiftsbeteckningar så att alla lika hårda stift hette t.ex. 5.
isället för att standardisera gurkors krökning och jordgubbars rödhet och en massa annat onödigt.
erlan
Tidigare tog KGK fram egna NGK kataloger för den svenska marknaden med utprovade stift som fungerade bättre än motortillverkaren rekommendation.
Tyvärr finns ingen tid mera för att prova ut dessa lösningar utan motorerna får gå med det tillverkaren rekommenderar.
I början på 2000 talet jobbade jag i marinbranchen och kommer ihåg att vi hade problem med tändstiften till Mercury 90hk 2-takt, KGK/NGK/Marine power Sweden hjälptes åt att prova ut ett stift som fungerade bättre för den motorn.
Problemet konstaterades vara vårt kalla klimat (låg luft och vattentemp)
Om alla stift hade samma hårdhet och samma nummer behövdes bara en tillverkare för vem skulle köpa ett tänd stift för 48kr om du kan få samma stift från Kina för 1kr om alla har samma egenskaper?
Problemet blir när en motortillverkare rekommenderar Bosch wr4ac till en motor, översätter du det till NGK blir det br8hs men det behöver inte vara rätt tänd stift i alla fall utan NGK kanske vill att du kör på br7hs eller br9hs.
Så kontentan är lita inte blint på en översättning, du får säkert rätt modell på tändstiftet men värmetalet kan vara lite siåså!
När jag jobbade på KGK's tekniska support fick jag ofta frågan varför det rekommenderade tänd stiftet på ex. en veterancross la av efter ett par timmar, då brukade jag fråga hur de körde?
Kör du som en elitcrossåkare eller en motionär?
99% svarade lugn körning i motionsspåret och då rekommenderade jag att gå ner 1 eller 2 i värmetal för att orka bränna rent tänd stiftet efter som det inte utvecklas lika mycket värme vid lugn körning och 99% av gångerna så fungerade det bra.
Kan det vara skillnad på kompression mellan de motorerna?56:an skrev: Vad kräver så stor skillnad på tändstiftets värmetal för dessa högst likartade mopedmotorer?
Hur ser tändstiftet ut, sotigt renbrännt oljigt gult brunt?erlan skrev:när det finns en som kan lite om tändstift så ska jag passa på att fråga om ett problem. jag har en motorsåg (flera snarlika egentligen, jag har samlat på mig reservsågar) Partner 550 som jag använder att kapa ved med. då är det ju fullt effektutag hela tiden bara flytta sig en halvmeter och kapa igen. sen en ny stock/knippa i gripkranen och påt igen.Svartsjö skrev:Det är ju tyvärr inte så enkelt, en motortillverkare rekommenderar ett tändstift för en motor men pga. olika faktorer kan man behöva frångå den som lufttemp och fuktighet, bränsle kvalitén mm.erlan skrev:men tänk om EU kunde standardisera tändstiftsbeteckningar så att alla lika hårda stift hette t.ex. 5.
isället för att standardisera gurkors krökning och jordgubbars rödhet och en massa annat onödigt.
erlan
Tidigare tog KGK fram egna NGK kataloger för den svenska marknaden med utprovade stift som fungerade bättre än motortillverkaren rekommendation.
Tyvärr finns ingen tid mera för att prova ut dessa lösningar utan motorerna får gå med det tillverkaren rekommenderar.
I början på 2000 talet jobbade jag i marinbranchen och kommer ihåg att vi hade problem med tändstiften till Mercury 90hk 2-takt, KGK/NGK/Marine power Sweden hjälptes åt att prova ut ett stift som fungerade bättre för den motorn.
Problemet konstaterades vara vårt kalla klimat (låg luft och vattentemp)
Om alla stift hade samma hårdhet och samma nummer behövdes bara en tillverkare för vem skulle köpa ett tänd stift för 48kr om du kan få samma stift från Kina för 1kr om alla har samma egenskaper?
Problemet blir när en motortillverkare rekommenderar Bosch wr4ac till en motor, översätter du det till NGK blir det br8hs men det behöver inte vara rätt tänd stift i alla fall utan NGK kanske vill att du kör på br7hs eller br9hs.
Så kontentan är lita inte blint på en översättning, du får säkert rätt modell på tändstiftet men värmetalet kan vara lite siåså!
När jag jobbade på KGK's tekniska support fick jag ofta frågan varför det rekommenderade tänd stiftet på ex. en veterancross la av efter ett par timmar, då brukade jag fråga hur de körde?
Kör du som en elitcrossåkare eller en motionär?
99% svarade lugn körning i motionsspåret och då rekommenderade jag att gå ner 1 eller 2 i värmetal för att orka bränna rent tänd stiftet efter som det inte utvecklas lika mycket värme vid lugn körning och 99% av gångerna så fungerade det bra.
efter några timmars körning slutar stiften leverera gnista för gott. inte ens när dom kallnat. har använt rekomenderat stift till sågen. provat dom jag kommit över. när det varit NGK har det varit 7or. kommer inte ihåg exakt beteckning. sågen blir så varm att 95oktan mackbensin stormkokar i tanken, så jag måste köra på aspen eller motsvarande.
har du något tips på stift att prova med?
erlan