Sida 3 av 6
Postat: 01 mar 2014, 20:04
av Oaken
Lolalola skrev:
Håller med, finfina detaljer

Postat: 01 mar 2014, 20:06
av Micke S
Ja toppen ser ut som en Flintatopp men det passar fint ihop alltsammans.
Postat: 01 mar 2014, 20:51
av Calleberg
Trevligt att det uppskattas!
Bilderna nedan har en gemensam nämnare, nämligen att det är lite trångt, och det är ju nåt som alla gillar på en lördagkväll

Orginal Mustang soppakran, men slanganslutningen är hemgjord, annars tog det i.

Bromsstaget. Här kan man ochså se lite av svingförstärkningen i 5mm plåt som är gjord på undersidan för att inte synas så tydligt.

Bromspedal och motor, nära nära... men det går fritt.
typ..

Annan kabel och tändhatt skulle sitta fint. Kokusantändningen sitter gummiupphängd i ett lite speciellt tankfäste. får fixa bild på det senare.
soppakran har han glömt på ochså, slarvern.
Vad kan det vara för järnskrot som sitter i topplocksbultarna?
Postat: 01 mar 2014, 21:00
av testo
Det blir bara bättre och bättre!
Vilket toppen jobb du gjort!

Postat: 01 mar 2014, 21:17
av Calleberg
Ja, men nu blir det lite sämre
Frugans bild från första uppstarten

Skall det verkligen ryka så där...

Postat: 01 mar 2014, 21:41
av testo
Måste vara skyddsolja från tillverkningen!
Postat: 01 mar 2014, 22:09
av T M
testo skrev:Måste vara skyddsolja från tillverkningen!
Eller någon snäll människa som tryckt upp en klump vaselin i kolven när ägaren inte såg det..........
MYCKET trevlig moped
Postat: 02 mar 2014, 00:17
av BjörnK
Mycket kul och kunnigt bygge, det här!
Postat: 02 mar 2014, 09:14
av Mats T
Calleberg skrev:Va roligt att det blev lite intresse!
Motorn på bilden är gjord av Tianjin motorcycle Company.
Ursprungsland China. Det var de som köpte konkursboet av Zündapp -84. Det är mycket riktigt en KS80 fast kinesisk. Cylindern är gjutjärnsfodrad och på 92cc.
Målet med denna övningen är 111Km/h (då kan man ju säga att den gör 110+)

Dessutom har Mats Thollander satt ribban så allt med mer än två växlar måste gå i minst 105 blås för att det skall vara fränt. Tack för det Mats
Det ska inte heller vara nån "white knuckle ride" därför har det lagts en del tankemöda för att få den att gå stadigt på vägen.
Ska väll tillägga att bilden i första inlägget är tagen för ett tag sedan. Här är en lite nyare.

Pipan sitter med hydroscandband men motorfästen i domex355 är svetsade och målade, Det undre motorfästet är gjort i 5mm. Svingen är en kraftigt förstärkt Cobrasving. Svinginfästningen är ochså förstärkt. Framhjul från nån Puch. Bakhjul från samma Cobra som donerat svingen.
Och jepp, det är ett snabbgashandag för riviga starter på styret.
/M
Ballt bygge med rätt attityd !!
Hoppas man inte bidragit till att hamna i vässa 2 TAKTARE TRÄSKET alltför mycket. Det tar tid har jag märkt.

Postat: 02 mar 2014, 09:35
av Calleberg
I det här fallet är det nog så att packboxen på högersidan blivit skadad vid monteringen i Kina.
Som tur är har jag flera motorer på hyllan. De är gjorda i Tyskland allihop!
Så nu är kinesen tillfälligt sjukpensionär och cylindern och tändningen flyttad till den friskaste tysken

.
Resultat från första provkörningen med frisk motor.
Lätt besvikelse,

går ungefär som en moped... toppfart 81,5GPS
De goda nyheterna: Hon gör det på trean,

det finns två växlar kvar.
Hon varvar ochså 9500(räknat baklänges via utväxling och hastighet) på fet blandning. Det hade jag inte räknat med med den cylindern. Det står XX kw vid 6800 RPM på märkskylten på kinamotorn.
Det är pipan som gör det såklart.
Får jag den bara att orka på fyran och femman så når jag målet(111 blås) vid 8800RPM. Det finns hopp
Den här pipan:

Postat: 02 mar 2014, 10:05
av Calleberg
Mats T skrev:
Ballt bygge med rätt attityd !!
Hoppas man inte bidragit till att hamna i vässa 2 TAKTARE TRÄSKET alltför mycket. Det tar tid har jag märkt.

Ingen fara, hade redan hamnat i träsket för länge sen när jag hörde av Tivedsgänget att du höll på med moppar. Min första reaktion: VA, menar du Mats som bygger bilar, nä du skämtar
Ditt bidrag i detta projekt, och alla kommande moppeprojekt är att du stängt dörren för lama ursäkter som t.ex: "den orkar inte på fyran, måste nog ha mer kubik..." Då säger nån jävel, men Mats Thollander minsann, hans orkar med två växlar och 50 kubik...
Det är lite som i stavhopp, det finns mentala gränser.
Om du kan hoppa 7 meter, Då borde det inte vara så svårt att hoppa 6,50 med en längre stav.

Postat: 02 mar 2014, 10:29
av Calleberg
Här har vi varit på Springstart MK:s årsmöte. (22:a feb)
För att klara det blev det ett åtgärdspaket i form av förlängd pipa och en kugg ner fram. Tändningen ändrad från 1,1 till 1,6mm. Blev bättre men inte bra, går lite fortare och orkar på fyran om det är plant. Nytt åtgärdspaket krävs.
Hade kanske tänkt åka Långkalsongrallyt, då behöver den gå bättre.

Den blev skitig, tvätta är tråkigt

Postat: 02 mar 2014, 12:25
av Skunkworkz
Dom där motorerna har ingen vidare effekt på högre varv. Att du "tvingar"
upp varvet med pipan brukar resultera i att motorn varva mycket men ingen
vidare effekt. Tid/arean räcker helt enkelt inte till, motorn får andnöd.
Fräckt stuk på moppen.
Postat: 02 mar 2014, 22:30
av Calleberg
Nytt förbränningsrum, KS80 orginal till vänster.
Kinatoppen hade en helt planfräst squish på ca 3-3.5 mm totalt och var gjord för 46 borr,

cylindern är ju 50mm.
Här är den justerad till rätt borr och med samma vinkel på squishen som orginal KS80. Med hjälp av en tunnare packning och lite planing på bandslipen

hamnade spalten till slut på 1,7. Bättre men inte bra
Närbild, det är gott om porer i Kinagjutningen

Sen blev jag lite ivrig och monterade ihop skiten utan att kolla volymen,
jävlar vad det spikade med 14:1

Postat: 02 mar 2014, 22:37
av Micke S
Kunde du höra att det spikade? Jag har aldrig hört en moppmotor spika trots att jag vet att det har gjort det och har kunnat se det på kolvar. Men hörselkurvan är inte vad den borde...
Den ser inte alltför maskäten ut toppen. Jag plande ner en FS1 topp på prov och den hade värre kratrar
