EKF Frågor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: EKF Frågor

Inlägg av erlan »

när du ser en 5,8 hk så ser du skillnaden. den syns tydligt, om man är begåvad med ett hyfsat ögonmått.
undrar du om det är en 2,9 eller en 5,8, då är det en 2,9.

http://www.ebay.de/itm/351067786030?ssP ... 1423.l2649

men so sagt, dom är eftertraktade. för att få en prisjämförelse så kan man kolla på http://www.mopshop.de och söka på hercules K50.
visserligen inga gjutjärnscylindrar där.

sådana där mystiska siffror eller liknande brukar oftast vara en markering av slitaget på pluggen man gör gjutformen på.
i fallet med 2,9 hk cylindern säger rykten att cylindrar märkta 3 i utblåset ska vara snabbast???

erlan
musköchrister
Inlägg: 1518
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: EKF Frågor

Inlägg av musköchrister »

nu har jag inventrat lite järn cylindrar . 1st rund 5,3 med 2:a i avgas
2st rekt 5,8 med 1:a i avgas
1st rekt 5,3 med 4:a i avgas
vanlig 2,9 ingen märkning,2,3,4 i avgas
1st med avgasport som 5,5-5,8 men mindre,insug smalt på höjden men väldigt bred ,bara 17mm i insug,
istället för 18mm som det verkar vara annars.den är märkt med en 2:a i avgas.
så det verkar som man inte kan gå på bara siffran i avgas
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: EKF Frågor

Inlägg av zappafan »

Köper gärna en 5,8... thumb_up
musköchrister
Inlägg: 1518
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: EKF Frågor

Inlägg av musköchrister »

nja,det var ju inte nån säljes annons precis,utan lite konstateranden
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: EKF Frågor

Inlägg av Falkfish »

musköchrister skrev:nu har jag inventrat lite järn cylindrar . 1st rund 5,3 med 2:a i avgas
2st rekt 5,8 med 1:a i avgas
1st rekt 5,3 med 4:a i avgas
vanlig 2,9 ingen märkning,2,3,4 i avgas
1st med avgasport som 5,5-5,8 men mindre,insug smalt på höjden men väldigt bred ,bara 17mm i insug,
istället för 18mm som det verkar vara annars.den är märkt med en 2:a i avgas.
så det verkar som man inte kan gå på bara siffran i avgas
Hej.

Köpte en som skulle vara en 5.3 med topp från Tyskland, men tycker det är väldigt stora portar i den, 18.5 mm insug och stort rektangulärt i cylindern,ca: 25x14 mm likaså avgas, stort och rektangulärt,ca : 25x18mm står en 4 i avgasporten, kanske är en 5.8 :shock: ..
Alla portar är orörda, inga slipningar eller liknande..

På botten av cylinderfoten ( undersidan ) så står även 30 och 60 instämplat
Stefan
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: EKF Frågor

Inlägg av zappafan »

musköchrister skrev:nja,det var ju inte nån säljes annons precis,utan lite konstateranden
Ingen fara, har nog mycket på hyllan som skulle varit använt... :blush:
musköchrister
Inlägg: 1518
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: EKF Frågor

Inlägg av musköchrister »

verkar som det avverkas lite vevaxlar i år. igasen ringde nyss hans vev har vridit sig.han var ju inte sugen på att lägga ut 5000:- på en VRM-vev. så jag ska hjälpa honom och låna ut en vev så han kan fortsätta åka i sommar
andazon
Inlägg: 503
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: EKF Frågor

Inlägg av andazon »

Då kommer ju frågan om det är någon idé/praktiskt möjligt att porta om en 2,9 till 5,3/5,8?
Är det bara insug/avgas som skiljer, eller behöver även överströmmare justeras?

Ser ju ibland annonser på 6,25 hk cylindrar, passar dessa på ekf eller är de till slag på knappt 40mm?

Några förslag annars på hur få fart på maskineriet?
Funderade på att kanske justera avgasporten uppåt 1 - 2 mm till att börja med?

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: EKF Frågor

Inlägg av Rexxy »

andazon skrev:Då kommer ju frågan om det är någon idé/praktiskt möjligt att porta om en 2,9 till 5,3/5,8?
Är det bara insug/avgas som skiljer, eller behöver även överströmmare justeras?

Ser ju ibland annonser på 6,25 hk cylindrar, passar dessa på ekf eller är de till slag på knappt 40mm?

Några förslag annars på hur få fart på maskineriet?
Funderade på att kanske justera avgasporten uppåt 1 - 2 mm till att börja med?

// Andazon

Varför inte en t.ex Athena 80? :P
musköchrister
Inlägg: 1518
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: EKF Frågor

Inlägg av musköchrister »

6,25 an har 38borr och 44 slag.så den passar . 39,7slag har 40borr passar inte direkt.satt på 6vxlade motorer(känns igen på 2 små runda hål i kolven under kolvring)
andazon
Inlägg: 503
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: EKF Frågor

Inlägg av andazon »

Angående Athena 80, så är det det självklara slutmålet (gärna med en riktigt fet förgasare) :mrgreen:

Men då min mopedbudget tyvärr inte är obegränsad (räknar med Athena 80 under nästa år), så vill jag ha roligt innan dess...
Så alla tips för att utöka rolighetsfaktorn mottages tacksamt....

Har än så länge monterat en ubåtförgasare 17 mm + 32mm avgas med ljuddämpare typ Jamarcol svart/guld.

Känner även att jag vill skaffa mig mer kunskap, både praktisk & teoretisk innan jag ger mig på att montera en Athena 80 på min gamla MCB 1159...

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: EKF Frågor

Inlägg av erlan »

alla dom alternativ du nämner är så högt värderade att det fattas inte många hundralappar innan du har en athena 80 istället.
men 6,25an bör ha 38 borr. cylindrarna till 39,7 slag har minst 40 i borr. så alla 38 mm cylindrar är till 44 slag så vitt jag vet, och har sett. men det finns även 2,9? hk aluminiumcylindrar. ja det finns till och med svenska 1,0 hk cylindrar i aluminium.
så se till att du vet vad du köper.

med en 17mm förgasare på 2,9an och en bra ljuddämpare så bör den gå minst lika bra som en vanlig s.k. femåenhalva.
om den går som du antyder dåligt så kanske det är nåt som inte stämmer.
har du en frisk kolv i den. dom flesta kolvarna i dom cylindrarna är hårt slitna.
börja på 1mm förtändning och öka lite i taget till du tycker den går bäst.
du skriver inte vad du kör med för ljuddämpare, men en s.k. sachs-jamarcool få anses som minimialternativ.
2,9 orginalcylindrarna är ju inte speciellt dyra att fila sönder.

erlan
andazon
Inlägg: 503
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: EKF Frågor

Inlägg av andazon »

Hur är det med cylindrar från 4- och 5-växlade 50 S motorer?
Förgasarna på dem ser ju ut att vara betydligt större än den 12mm som sitter på EKF...

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
igasen
Inlägg: 238
Blev medlem: 27 apr 2009, 23:00
Ort: STHLM / Södermanland numer

Re: EKF Frågor

Inlägg av igasen »

musköchrister skrev:verkar som det avverkas lite vevaxlar i år. igasen ringde nyss hans vev har vridit sig.han var ju inte sugen på att lägga ut 5000:- på en VRM-vev. så jag ska hjälpa honom och låna ut en vev så han kan fortsätta åka i sommar
Det låter väldigt generöst Christer. Bifogar en bild på min vev. Det är axeltappen till svänghjulet som glidit ut 5 mm.

Lyckades inte ladda upp bilden, tyvärr !
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: EKF Frågor

Inlägg av erlan »

andazon skrev:Hur är det med cylindrar från 4- och 5-växlade 50 S motorer?
Förgasarna på dem ser ju ut att vara betydligt större än den 12mm som sitter på EKF...

// Andazon
det är därifrån ovan nämda 5,3 5,8 och 6,25 hk cylindrar kommer.

erlan
Skriv svar