Sida 3 av 4

Re: Vevaxel 50 S motorer

Postat: 14 mar 2015, 13:31
av Falkfish
musköchrister skrev:för dom som inte vet,det kommer inte några rito / EKF vevar från mopedfantasterna

Och mopedfantasterna säljer nu ut alla sina rito vevar för 995 :- för er som inte sett det..

S

Re: Vevaxel 50 S motorer

Postat: 14 mar 2015, 16:06
av erlan
musköchrister skrev:för dom som inte vet,det kommer inte några rito / EKF vevar från mopedfantasterna
var det dom som hade tänkt ta fram dom vevarna?
eller kommer det via någon annan importör?

erlan

Re: Vevaxel 50 S motorer

Postat: 14 mar 2015, 16:14
av zappafan
Både Stuvsta & RN motor va ju på G för ett tag sen men.... :(

Re: Vevaxel 50 S motorer

Postat: 14 mar 2015, 20:30
av Baronen
zappafan skrev:Både Stuvsta & RN motor va ju på G för ett tag sen men.... :(
Det är på gång till RN. Vilken minut som helst tydligen. Har hört att i slutet av mars början på april så skulle det komma. :)

Re: Vevaxel 50 S motorer

Postat: 14 mar 2015, 22:10
av JanneL
Liten uppdatering/förtydligande ang. Ritovevarna till EKF:

För över 1 1/2 år sedan tog jag kontakt med en portugis som bor i Tyskland
Han säljer ett flertal olika Ritovevar till olika mopedmotorer, bl.a på tyska eBay.
Det är Rito som tillverkar dom men med hans egna hejarsmidda vevstake. Killen säger sig vara kompis med Joao Rito, han som äger fabriken i Portugal.
Det är t.ex. han som fixar veven åt Skälbyligan.

Han lovade och hjälpa mig med en vev med samma upplägg, dvs Ritos skinkor och tyskens vevstake och lager.
Inköpspriset skulle vara förmånligt och dessutom skulle jag få tillgång till resten av Ritos sortiment om jag ville, med samma förmånliga pris.
Jag skickade ner cadritningar och beställde 50 vevar till att börja med, sen händer ingenting.
Jag har nog ringt 15 ggr under denna tid och han bara lovar o lovar.
i Februari i år tröttnade jag och tog kontakt med fabriken direkt och pratade med Joao Rito och berättar precis som det är.
nästa dag berättar Joao att dom där har vi redan tillverkat! va ???
till vem undrar jag ? till Pepe Parts i Holland, vi har redan levererat säger Joao och ger mig ägarens nummer.

Jag ringer ägaren mr Post som lovar att återkomma nästa vecka när han kommit hem från Kina där han befinner sig i affärer, ok säger jag.
Ingen ringer naturligtvis och efter ytterligare nån vecka senare ringer dom från 50cc i Sverige och berättar att dom fått reda på att jag vill köpa dessa vevar och jag får då reda på att dom är ensamförsäljare i Sverige och att vevarna inte är klara än, (inte ljög väl Joao) :roll:

Djävla soppa det här som kostat mig mycket tid och irritation.
man kan ju undra hur många andra som gjort samma sak på sitt håll och med andra kontakter.

Summa summarum blir väl om inte jag är helt lurad att 50CC har agenturen i Sverige och att vevarna kommer att säljas till konsument vi deras samarbetsbolag Pata Invest (Mopeddelar.se) och till återförsäljare via 50CC
Nåt leveransdatum kunde han inte tala om men han gissade på några veckor och om det stämmer så är dom kanske inte så långt borta, har vi hört det förr :D

Re: Vevaxel 50 S motorer

Postat: 14 mar 2015, 23:13
av Falkfish
Med tanke på vad Kejsaren skriver så börjar bilden klarna.

Jag tror att Rito kommer att lägga sin produktion i Asien, därför är det ett helvete att få rätsida på leveranser och vem som ska ha agenturen, problemet blir ännu större då vi snackar om " specialvevar " ( läs EKF ) i litet antal, servicen försvinner och priserna går upp tack vare stora och många fel från underleverantören.

Så alla ni duktiga yrkesmän med kunskap, gör det ni tänkt på länge, börja tillverka ekf vevar...

Just my 2cents..

S

Re: Vevaxel 50 S motorer

Postat: 15 mar 2015, 04:30
av erlan
får man verkligen använda sig av systemet med ensamförsäljare generalagenter etc inom EU. jag trodde att EU bannlyst allt sånt, och firmor är skyldiga att leverera till dom kunder som vill köpa.

50st EKF ritovevar, lär väl inte hinna samlas nåt damm på den hyllan.
åtminstone inte om priserna blir i nivå med andra ritovevar.

en cnc svarv med 2 eller 3 drivna verktyg i revolvern borde köra fram mellan 4-6 vevhalvor i timmen. jag utgår då från att material sis2541-3 vilket håller hårdhet ca 320 Hb, borde duga. har inte riktigt koll på priser, men skullr tro att en sån maskin vill nog ägaren ha ut 2000 i timmen för.
sen tillkommer vevstake och montering/riktning.

VRM-Roffe värmebehandlar och slipar väl sina vevar, men jag är tveksam om det är motiverat i en EKF för gatbruk. seriös roadracing eller cross vore en annan sak,
men svarvningen har kommit så långt vad det gäller ytkrav och presision, att slipning anser jag omodernt, eller åtminstone på utgående.

erlan

Re: Vevaxel 50 S motorer

Postat: 15 mar 2015, 07:13
av Micke S
Ett bra alternativ är att renovera befintliga EKF-vevar efter behov. Ett par tusen för material och arbete om man inte gör det själv ger en vev som håller många år för den körning och de effekter som det normalt handlar om på hobbynivå.

Här är en bild som visar att en 40 år gammal EKF-vevaxel med standard vevstake inte behöver skämmas brevid en ny 19000 rpm Zundapp vevaxel från RITO.

Till S-motorn, som tråden handlar om från början, verkar det finns vevar med olika slag via eBay. http://www.ebay.de/itm/PPR-RITO-Tuning- ... 3cf3e89891

Re: Vevaxel 50 S motorer

Postat: 15 mar 2015, 10:31
av igasen
En ytterst beklaglig historia, men det är en hel del som stinker. Varför skulle Rito leverera en beställning till Pepe Parts i Holland när han redan har en kund som dessutom
tillhandahållit CAD ritningar och varför skulle Pepe Parts vara intresserad av en så pass udda vev i så liten upplaga ? Resten av historien, precis som erlan skriver går inte ihop med EU
direktiven. Jag är tveksam till om ovan nämnda vevar överhuvudtaget är är producerade.???...

Re: Vevaxel 50 S motorer

Postat: 15 mar 2015, 10:59
av billykid
Hallo!

Fick tag i en verkligen frisk motor SACHS AKF 5vxl, då menar jag i toppskick från eBay.de och allt är orginal på motorn.
Har inte skruvat eller mekat alls med motorn, motor är oskruvad. Har vekligen plågat, kört med fullgas växl., tucktat
den som tusan, med Athenas 80cc säkert mer än 5år utan problem med orignal veven, finns inget glapp i veven.

Trycker att orginal veven håller jätte bra, tilläggas att min motor varvar runt 10.000/Rpm och har väl kanske inte
den bästa balansen. Det enda jag märkt är att koppling blivit något sliten kanske, men slira gör den inte.

Visst ej vilket fynd jag gjort.....2078kr på posten hemma här. Har inte gjort rent, tvätta eller putsat den på bilderna....
Kolla bliderna villket klipp... slider_score.gif

Re: Vevaxel 50 S motorer

Postat: 16 mar 2015, 11:38
av Falkfish
fatchance skrev:Då det är samma kompressionsmått på Zweirad 802 och Sachs, dvs 28mm ska jag bjussa på ett par tips!

AM6 kolvar passar som en smäck i Sachs! Finns i olika kvaliteter, men allt som oftast bättre än Kina kolvar med gjutjärns ringar.
Dilemmat är att dom börjar på 40,25mm. Men för er som ska borra cylindern till 41mm, strunt i det - borra till 40,3mm och det blir mycket roligare i längden! ;)

Honda Dio har Kompressionsmåttet 27,8mm. Vilket betyder att man får en aning högre duration på spol & avgas. Vilket är bra!
Finns från 39mm och uppåt. Har kört på en sådan kolv i ett par år på min 2000 moppe och det funkar Fett! :D
(Kostar ett par hundra på Ebay för en Japansk kolv)
Fatchanse.

Hur sitter kolvringslåsningen på Honda Dio kolvarna ? Kl 8 & 4 ?
AM6 sitter kl 5 & 7, lite tight om man har filat insug..

S

Re: Vevaxel 50 S motorer

Postat: 19 mar 2015, 19:27
av sniffer
När vi ändå snackar vevaxlar och sachs. Ingen som har koll på konans korrekta mått i en sachs-vev? Tänkte på eventuell fräsning av vevskinkor för att bygga vevar till EKF.

Re: Vevaxel 50 S motorer

Postat: 19 mar 2015, 19:39
av Micke S
Det enklaste är om du gör en 1:5 kona så att du kan använda vanliga svänghjul. Annar är konan på S-motorer om du vill göra en sådan 1:7.

Re: Vevaxel 50 S motorer

Postat: 06 apr 2015, 20:19
av erlan
kejsaren skrev:Liten uppdatering/förtydligande ang. Ritovevarna till EKF:

För över 1 1/2 år sedan tog jag kontakt med en portugis som bor i Tyskland
Han säljer ett flertal olika Ritovevar till olika mopedmotorer, bl.a på tyska eBay.
Det är Rito som tillverkar dom men med hans egna hejarsmidda vevstake. Killen säger sig vara kompis med Joao Rito, han som äger fabriken i Portugal.
Det är t.ex. han som fixar veven åt Skälbyligan.

Han lovade och hjälpa mig med en vev med samma upplägg, dvs Ritos skinkor och tyskens vevstake och lager.
Inköpspriset skulle vara förmånligt och dessutom skulle jag få tillgång till resten av Ritos sortiment om jag ville, med samma förmånliga pris.
Jag skickade ner cadritningar och beställde 50 vevar till att börja med, sen händer ingenting.
Jag har nog ringt 15 ggr under denna tid och han bara lovar o lovar.
i Februari i år tröttnade jag och tog kontakt med fabriken direkt och pratade med Joao Rito och berättar precis som det är.
nästa dag berättar Joao att dom där har vi redan tillverkat! va ???
till vem undrar jag ? till Pepe Parts i Holland, vi har redan levererat säger Joao och ger mig ägarens nummer.

Jag ringer ägaren mr Post som lovar att återkomma nästa vecka när han kommit hem från Kina där han befinner sig i affärer, ok säger jag.
Ingen ringer naturligtvis och efter ytterligare nån vecka senare ringer dom från 50cc i Sverige och berättar att dom fått reda på att jag vill köpa dessa vevar och jag får då reda på att dom är ensamförsäljare i Sverige och att vevarna inte är klara än, (inte ljög väl Joao) :roll:

Djävla soppa det här som kostat mig mycket tid och irritation.
man kan ju undra hur många andra som gjort samma sak på sitt håll och med andra kontakter.

Summa summarum blir väl om inte jag är helt lurad att 50CC har agenturen i Sverige och att vevarna kommer att säljas till konsument vi deras samarbetsbolag Pata Invest (Mopeddelar.se) och till återförsäljare via 50CC
Nåt leveransdatum kunde han inte tala om men han gissade på några veckor och om det stämmer så är dom kanske inte så långt borta, har vi hört det förr :D
har du fått en prototyp, eller är påsen i traderaannonsen bara ett blickfång?

http://gamla.tradera.com/item/344400/23 ... v-vevaxlar

erlan

Re: Vevaxel 50 S motorer

Postat: 07 apr 2015, 07:55
av JanneL
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: