Gamla vattenkraftanläggningar.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2974
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av Lolalola »

Nej jag är rätt så säker, det gick ett rostfritt rör på insidan. Det syntes på flera ställen där trät glipade. :)
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av 56:an »

I ändarna vid anslutningarna kan jag väl tänka mig men mitt på... :roll:

Ja, ja ovanligt i så fall, det förekommer ståltuber men dom brukar vara nergrävda, fast i rostfritt har jag aldrig hört talas om :shock:

Just trätuber har många fördelar, inte minst priset, men även andra fördelar som att de inte fryser så lätt och sprängs sönder eller att de har låg inre friktion som gör att de är effektiva. En trätub som hålls igång håller längre än man tror, 50 år inga problem.....

Och skulle det börja läcka nånstans så är det bara dit med en träkil och bonka fast :wink:
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av pangerva »

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av 56:an »

Intressant :)
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av Baronen »

Mellan Tisaren (en sjö i Hallsbergs kommun) och Kvarntorps industriområde i Kumla låg det en trätub som användes ända fram till för några år sedan. Tror den byggdes på 30 eller 40talet och användes för att förse kvarntorpsindustrierna med vatten. Farsan berättade att när han va liten brukade dom springa på tuben och ibland sno med sig en borrsväng från slöjden och borra hål i tuben, då blev som en fontän där berättade han. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av Frolzon »

56:an skrev:Längst bort på bilden har du svaret. Kolla den där avlånga cigarrliknande grejen som ser "upphöjd" ut.
Det är en Bröderna Ljungströms dubbelrotationsturbin tillverkad i Finspong thumb_up
Tack för svaret då har man lärt sig något nytt idag också. :)

Ja, det förklarar ju det mesta och ångan som drev turbinen måste ju ha kommit från en panna.
Det var ju mycket trä och pappershantering i området, så det var nog det avfallet som eldades upp vid behov.

Hm, det förklarar även varför den smalspåriga järnvägen som var förlagd mellan de olika pappersbruken
även hade ett stickspår med växel som slutade bakom kraftstationen, som man kan se på bilden.

När Vattenfall sedan tog över kraftstationen så hade de väl knappast intresse eller förutsättningar att elda med flis och sågspån,
utan då blev det väl oljeeldning istället, man ser ju även två st. tankvagnar på bilden.
Ungefär samtidigt som spåret blev upprivet, så försvann skorstenen också.
Håverud 1963.jpg
Håverud 1963.jpg (55.46 KiB) Visad 2881 gånger
(1930 byggdes det f.ö. ett Ljungströmslok av NOHAB i Trollhättan, det rätade ut dragkrokarna när de hängde på 2000 ton... ) :shock:
http://www.historiskt.nu/rullande/turbi ... l_utv.html
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av 56:an »

Frolzon skrev:Tack för svaret då har man lärt sig något nytt idag också. :)
Jag me :P
Kände inte till turbinloken, bra info om det där :)
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av 56:an »

Baronen skrev:Mellan Tisaren (en sjö i Hallsbergs kommun) och Kvarntorps industriområde i Kumla låg det en trätub som användes ända fram till för några år sedan. Tror den byggdes på 30 eller 40talet och användes för att förse kvarntorpsindustrierna med vatten. Farsan berättade att när han va liten brukade dom springa på tuben och ibland sno med sig en borrsväng från slöjden och borra hål i tuben, då blev som en fontän där berättade han. :)
Bra på varma sommardagar om man behövde duscha cocos_acc.gif
HSE
Inlägg: 5559
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av HSE »

Fin information om Mölndals Kvarnby. Är idag en idyll när man går där och försöker föreställa sig hur det var när industrierna var i full gång. Finns idag inga industrier kvar, det känns inte rätt när man minns hur det var runt 1965 när jag ofta körde lastbil runt där, Mölndals kråka som backen upp heter var fruktad med dåtidens svaga lastbilsmotorer :) Känns som det bara var några år sedan och så är det 50 år som gått :? Jag känner mig som den samma fast jag hade inte dålig rygg då...
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Beträffande Håverudskraftstation...

Finspångsturbinen ersattes av en dieselmotor, enligt uppgift var det en "U-båtsdieselmotor".
Närmare information kunde jag dock inte få av personen som skötte förevisningen.
Dieselmotorn var borta, så nå't mer vet jag inte.

Jag kommer inte ihåg om det var en av de stora eller om det var en av lokalkraftsgeneratorerna som var ur bruk, en bomfasning hade tagit död på den.
Det fanns inga planer på att åtgärda detta, men kanske saker o ting förändrats?

Vidare, det fanns en mindre kraftstation på andra sidan vattnet, alltså i de vita byggnaderna.
Jag var där för ganska länge sedan, borde varit 1981 +/- 1 år, någon form av demontering var på gång.
Anläggningen funkade skapligt, men när effektuttaget översteg ung 50% så rörde sig axeln i axialled, något åtgärd bedömdes inte värd pengarna o "skiten revs..."
Tuben är väl i vart fall kvar?

Kraftstationerna i Trollhättan har jag haft tillfälle att inspektera ingående, jag har nog varit i de flesta skrymslen som kan vara intressanta ur teknisk synvinkel.
Vilket inkluderar inuti tuber o turbiner.
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av Frolzon »

Hej, Zvezda M50! Det var intressanta fakta, som vanligt.
Dieselmotorn kommer jag ihåg lite, vi var ju bara inne och tog en snabbtitt som en paus när vi provade att fiska i älven utanför.

Om kraftstationen på andra sidan hörde jag för ett par år sedan att Vattenfall "varierade" sitt elpris och därför indirekt orsakade att den inte finns kvar.
Men det är ju som sagt,bara en hörsägen.
:)
HSE
Inlägg: 5559
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av HSE »

Veckas vattenfall är Husqvarnas vattenfall som utnyttjas i många hundra år tx för att borra kanoner på stormaktstiden. Finns gamla mysig kvarnar att titta på nu. Som alla jag skriver om har jag varit på plats och sett den men varit dålig på att ta foto...Får ta igen det till sommaren. Här är lite att läsa om dem: http://sv.wikipedia.org/wiki/Huskvarnafallen
HSE
Inlägg: 5559
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av HSE »

Lite mer om samma fall : http://vattenkraft.info/?id=208
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av JanneHagnell »

HSE skrev:Veckas vattenfall är Husqvarnas vattenfall som utnyttjas i många hundra år tx för att borra kanoner på stormaktstiden. Finns gamla mysig kvarnar att titta på nu. Som alla jag skriver om har jag varit på plats och sett den men varit dålig på att ta foto...Får ta igen det till sommaren. Här är lite att läsa om dem: http://sv.wikipedia.org/wiki/Huskvarnafallen
Går att följa vattnet uppåt så man kommer till ett bruk som jag tyvärr glömt namnet på. Mycket vackert! Ett besök på Husqvarna fabriksmuseum är ju obligatoriskt i sammanhanget! slider_score.gif
umekille
Inlägg: 1546
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av umekille »

Böttre avsmullen i stockholm än kanon i Bofors :lol:
Nä skämt o sido...Många bäckar små kan ju bidraga med
extra el. till nätet bara det inte var för den krångliga
skattepolitiken i det hela.
http://www.second-opinion.se/energi/view/2735
Kostnaden för en tillståndsprocess för ett litet kraftverk i en gammal kvarn, såg eller hammare är numera sällan under 500 000 kronor, enligt Gunvor Axelsson. Minst två, men allt oftare fyra myndigheter (kammarkollegiet, Hav- och vattenmyndigheten, länsstyrelsen, kommunen och/eller Naturvårdsverket) deltar med egna ombud och inlagor och vill ha ersättning för såväl nedlagd tid som olika egna utredningar.
Skriv svar