Gamla vattenkraftanläggningar.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
HSE
Inlägg: 5549
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av HSE »

Skapar en tråd om outnyttjade vattenkraftanläggningar som en gång var med och skapade det moderna Sverige. Har vi verkligen råd all sluta utnyttja dem i dagens energiläge? För kallt/fel årstid för att ta egna bilder så jag börjar med att länka till andra källor som start. Först ut är denna fors som skapat sysselsättning och välstånd för inte så länge sedan: http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%B6lndals_Kvarnby
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av 56:an »

Det där vattenfallet läste jag om när jag var som mest intresserad. Det är originellt för det löper genom flera industrier som nyttjar eller nyttjade kraften. Mölndal är platsen, kan det betyda möllan i dalen kanske? :roll:
HSE
Inlägg: 5549
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av HSE »

Precis, fanns ju kvarn redan på 1300 talet. Papyrus var jag ju med och körde lastbil på på sextiotalet, de som läste om mitt sextiotal minns nog hur jag var med och körde bort snö inne på området och hur en av åkeriets chaufförer söp till, ringde Åkeriet och sade att någon stulit lastbilen för honom när han glömt var han ställt den i fyllan :D Vi körde också vitlera från hamnen till papyrus med en 6 lastbilar när det kom in en båtlast. Papyrus är nedlagt sedan länge nu, precis som de andra industrierna där.
mbc
Inlägg: 92
Blev medlem: 13 jun 2009, 23:00
Ort: Varberg

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av mbc »

I somras var vi ett gäng som åkte till håverud och och hade förmånen att få gå in och kolla i kraftverket.
Det snurrade fortfarande på fint och hade varit i drift i över 100 år med normalt underhåll och minimalt med reparationer.
Jäkligt imponerande syn, det har betalt sig flera gånger om.
Jag jobbar själv på vattenfall men inte med vattenkraft och vi hade ett möte med vattenfalls affärsansvarig eller nåt sånt(kommer inte ihåg exakt titel), vi ställde iallafall frågan om vattenkraft.
Det måste ju vara lönande eftersom vi har så gamla anläggningar som fortfarande är i drift.
Han sa att alla pengar som vattenfalls vattenkraft har dragit in i alla år är puts väck och det beror enbart på dåliga affärer, t.ex nuon mm.
Han var ju ärlig iallafall...

Bild
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av Baronen »

Utveckling och förbättring är två helt skilda saker. En sån där turbin med en enkel generator är i det närmaste odödlig om man är med och underhåller dom. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av JanneHagnell »

Baronen skrev:Utveckling och förbättring är två helt skilda saker. En sån där turbin med en enkel generator är i det närmaste odödlig om man är med och underhåller dom. :)
Precis! Utveckling är något som ska ske oavsett om det ger förbättringar eller ej... cocos_acc.gif
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av JanneHagnell »

Gillar fö den här tråden skarpt! slider_score.gif En kompis kallade mig en gång "industrinörd", då var jag stolt! :mrgreen:
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av Frolzon »

Jag råkade hitta några äldre bilder på kraftstationen, men vad användes skorstenen till?
Smygeldade man en reservångmaskin kanske? På alla bilder jag har sett så ryker det ur den...
Skorstenen revs på sjuttiotalet, men jag kommer ihåg vid ett besök därinne 1979, att det fanns en stabil dieselmotor... :roll:
Håverud 1918a.jpg
Håverud 1918a.jpg (20.19 KiB) Visad 3742 gånger
Håverud 1918b.jpg
Håverud 1918b.jpg (19.09 KiB) Visad 3742 gånger
Håverud 1918c.jpg
Håverud 1918c.jpg (23.49 KiB) Visad 3742 gånger
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av Frolzon »

Eftersom det bara går att bifoga tre bilder i varje inlägg,
så kommer det tre bilder till här:
Håverud 1930.jpg
Håverud 1930.jpg (24.29 KiB) Visad 3740 gånger
Håverud 1970.jpg
Håverud 1970.jpg (35.05 KiB) Visad 3740 gånger
Och här är skorstenen borta.
Håverud 1978.jpg
Håverud 1978.jpg (33.24 KiB) Visad 3740 gånger
:)
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av 56:an »

Fina bilder Frolzon :D men dina bilder är alltid så små, oftast gör det inget men här kunde dom varit större :cry:

Ångmaskin Ja med all sannolikhet som reservkraft om stationen inte gick och köra pga vattenbrist eller något annat problem.
I dag är dom lokala näten borta och allt är sammanlänkat så därför behövs ingen reservkraft.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av JanneHagnell »

Först ångmaskin och sedan diesel, kanske?
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av 56:an »

Ja, men absolut inte tvärt om därför dieselmotorn är en utveckling ur ångmaskinen om man får tro litteraturen slider_anon.gif

Själva uppfinningen var att skapa en förbränning i själva motorcylindern för att undvika gå omvägen via ånga och ångpanna som sänkte verkningsgraden och förpestade stadsmiljöerna.
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av Frolzon »

56:an skrev:Fina bilder Frolzon :D men dina bilder är alltid så små, oftast gör det inget men här kunde dom varit större :cry:

Ångmaskin Ja med all sannolikhet som reservkraft om stationen inte gick och köra pga vattenbrist eller något annat problem.
I dag är dom lokala näten borta och allt är sammanlänkat så därför behövs ingen reservkraft.
Tack, Tack! :)
Jag brukar förminska dem till en storlek som gör att man slipper se de horisontella och vertikala bläddringslisterna...
Jag får väl bidra med en oförminskad bild där man t.o.m. kan se företagsnamnet på byggnaden.
Så du har helt rätt, den var privatägd och det var ju naturligtvis viktigt med driftsäkerheten för de elleveranser till pappersbruk m.m. som skedde.
Håverud 1930 b.jpg
Håverud 1930 b.jpg (109.82 KiB) Visad 3704 gånger
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av 56:an »

Aha ett gammalt vykort :D Kan man köpa på Tradera :nod:

En väldigt spännande miljö tycker jag. Kanske inte så dumt och bo där på den tiden :wink:
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av Frolzon »

56:an skrev:En väldigt spännande miljö tycker jag. Kanske inte så dumt och bo där på den tiden :wink:
Det var det nog, idag är området mest öppet för turister under juli månad, resten av året är det i praktiken stängt... :roll:
http://www.dalslandskanal.se/om/histori ... kvedukten/
Skriv svar