Sida 3 av 5

Re: Projekt Gnu

Postat: 09 maj 2015, 21:11
av Svartsjö
Tål att tänka på J2000E, som det här projektet kostar spelar en tank till hit eller dit ingen roll... :D

Re: Projekt Gnu

Postat: 09 maj 2015, 21:13
av J2000E
Låna en och testa. Borde finnas här på forumet.
jag testade på min men då ramen är förlängd blev det lite för klent.

Re: Projekt Gnu

Postat: 09 maj 2015, 22:05
av Svartsjö
Jag ska testa men för nu får den här duga...

Re: Projekt Gnu

Postat: 10 maj 2015, 00:04
av erlan
fick just se att det är en flinta-ram, hade det inte varit enklare att leta på en ram med rätt motorfästen?

erlan

Re: Projekt Gnu

Postat: 10 maj 2015, 01:07
av PUCH-60
Vad är rätt motorfästen då? :lol:

Re: Projekt Gnu

Postat: 10 maj 2015, 08:47
av Svartsjö
erlan skrev:fick just se att det är en flinta-ram, hade det inte varit enklare att leta på en ram med rätt motorfästen?

erlan
Jo det hade varit lättare att leta upp en med sachs fästen direkt men den var så billig jämfört med de summor jag sett en naken ram gå för att jag tog den...

Re: Projekt Gnu

Postat: 10 maj 2015, 09:10
av Micke S
Snyggt stuk på Gnu thumb_up

Re: Projekt Gnu

Postat: 10 maj 2015, 09:44
av erlan
Svartsjö skrev:
erlan skrev:fick just se att det är en flinta-ram, hade det inte varit enklare att leta på en ram med rätt motorfästen?

erlan
Jo det hade varit lättare att leta upp en med sachs fästen direkt men den var så billig jämfört med de summor jag sett en naken ram gå för att jag tog den...
jag antar att nedre rören i bakramen blir samma problem som svinglagringen blir på en fjädrad ram, när man ska göra om motorfästena. mycket att hålla koll på så allt blir rakt och i linje.
ha gärna kameran med dig när du börjar med det. jag tror det kan intresera många.

erlan

Re: Projekt Gnu

Postat: 10 maj 2015, 09:45
av Lolalola
Bild
*letar febrilt efter gillaknappen*
:thumb:

Re: Projekt Gnu

Postat: 10 maj 2015, 10:43
av Svartsjö
Jo erlan, som tur är har jag en helt annan tom ram med sachsfästen så jag kan göra en mall att jobba efter.
Jag tror inte att ramen skiljer så mycket mellan de med flinta å de med sachs utan det är förhoppningsvis "bara" motorfästena som skiljer, men jag kan ju ha fel åxå?!?

Förresten tack alla för er upskattning över mitt lilla projekt! slider_thankyou.gif

Re: Projekt Gnu

Postat: 10 maj 2015, 10:51
av erlan
då kan du kollmäta avståndet mellan ramröret och nedre rören i bakramen.
fördelen är ju att du kan göra plats för stor förgasare om du vill.

erlan

Re: Projekt Gnu

Postat: 10 maj 2015, 10:55
av Svartsjö
PUCH-60 skrev:Vad är rätt motorfästen då? :lol:
Ja inte är det något som rimmar på dusch i alla fall! :lol:

Re: Projekt Gnu

Postat: 10 maj 2015, 11:00
av Svartsjö
Fast med stor fugge på polini cylle måste fuggen ändå monteras ut på sidan av ramen.
Men jag vill få motorn så högt upp som möjligt för att få plats med en riktig pipa under motorn.

Re: Projekt Gnu

Postat: 10 maj 2015, 11:03
av erlan
Svartsjö skrev:
PUCH-60 skrev:Vad är rätt motorfästen då? :lol:
Ja inte är det något som rimmar på dusch i alla fall! :lol:
bör väl vara fästen som passar motorn som visas längst ner på sidan 1 i tråden?

erlan

Re: Projekt Gnu

Postat: 10 maj 2015, 11:14
av J2000E
erlan skrev:
jag antar att nedre rören i bakramen blir samma problem som svinglagringen blir på en fjädrad ram, när man ska göra om motorfästena. mycket att hålla koll på så allt blir rakt och i linje.

erlan
Nu är jag inte helt med på hur du menar? Med stel bakram har man väl i princip inga kedjegeometriproblem alls? Utgående drevet och bakdrevet är ju helt fasta i förhållande till varandra. Ser bara två parameter som är viktiga - att kedjan går fri från stagen och att kedjelinjen lirar mellan dreven. Man kan väl ta till lite extra utrymme för att gardera sig för framtida mindre drev och ett lagom kedjeslack - för att vara på den säkra sidan.

Med en fjädrad bakram blir allt mycket mer känsligt. Helst skulle man ju vilja ha motordrevet i centrum av svingaxeln... Nu får man ju försöka optimera det så mycket som möjligt - motorn monterad så att utgående drevet åtminstone sitter så nära svingaxeln som möjligt och sedan interpolera mellan normalt nedfjädringsläge etc.

Eller missförstod jag dig?