En ny vass drömbåge - den röda Zundappen

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 3143
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: En ny vass drömbåge!

Inlägg av Lolalola »

Den där bakskärmen du har är jävligt rejsig. Jag gillar den.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: En ny vass drömbåge!

Inlägg av Micke S »

Tackar, jag gillar kanke det vanliga gristrynet bättre men det här funkar bra det med. Dags för nattskiftet om det ska bli något 5 vx åka i morgon :)
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 3143
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: En ny vass drömbåge!

Inlägg av Lolalola »

Jag med egentligen, men din är rejsigare. Mera hal liksom.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: En ny vass drömbåge!

Inlägg av Micke S »

Moppen testad UA med 5 vx motorn. Det blev en jälla skillna mot 3 vx som väntat.
Bilagor
DSC03944.JPG
DSC03944.JPG (329.79 KiB) Visad 5693 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: En ny vass drömbåge!

Inlägg av Micke S »

Motorn 66 cc testad i 80 cc klassen i en backtävling i dag. Den fungerar bra så det blev en pokal med hem.

Nu får Zundappen vara precis som den är, stark och inte alltför långsam.

Fast det där med att den inte ska ändras något mer tror jag inte så mycket på själv....
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Re: En ny vass drömbåge!

Inlägg av Sura »

Ääähhh !
Det var dom vita däcksidorna som gjorde det !
Jag blev så bländad bredvid i starten så jag taskade till det rejält....
Grattis till vinsten ännu en gång !
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: En ny vass drömbåge!

Inlägg av Micke S »

Tack, jag är fortfarande lite misstänksam att du helt enkelt gav bort segern och de vita däcken gör mer än man tror. Den som får spåret först är i princip garanterad vinst när man kör två och två.

Här är alla finalreporna med creds till Eskilstuna Mopedkultur som ordnade tillställningen och filmade m.m.

https://www.youtube.com/watch?v=vgCfpdFAA2c
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Re: En ny vass drömbåge!

Inlägg av Sura »

Mmmmm, vita däcksidor............

Bild
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: En ny vass drömbåge!

Inlägg av Hynboholm »

Sura skrev:Mmmmm, vita däcksidor............
Å, vad ni retas..... :wink:
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: En ny vass drömbåge!

Inlägg av bmw02touring »

Snygg Drömmoppe ! Den ger vi slider_score.gif
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: En ny vass drömbåge!

Inlägg av Micke S »

[quote="Sura"]Mmmmm, vita däcksidor............

Ja det löser många problem att köra med vita däckssidor. T.ex. att man slipper ru..ka tills man blir 18 när man är 15 slider_anon.gif
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: En ny vass drömbåge!

Inlägg av Micke S »

bmw02touring skrev:Snygg Drömmoppe ! Den ger vi slider_score.gif
Tackar ! Det är en kille i Lysekil som har gjort iordning chassit. Jag har bara ordnat så att den trampar på lite bättre.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: En ny vass drömbåge!

Inlägg av Micke S »

Kokusansystemet modifierat för retarderande tändkurva. Jag kom på idén för ett par år sedan men har inte använt den. En medlem på det här forumet provade på sin motor och jag tog del av hans erfarenheter och provade nu ut värden som passar för min motor. Jag har knappt 3 mm förtändning på tomgång och 1 mm vid 12000 rpm.

Syftet med att ha mycket förtändning på låga varv och lite förtändning på höga varv är att få motorn rapp över hela varvtalsregistret och skydda den för högvarvsspikningar. Med ett lågt värde på höga varv får man också ut mer värme i systemet så att förbränningsrummet inte blir lika varmt. En annan bonus med högre värme i systemet är att det blir "kortare" (gashastigheten ökar) på höga varv, d.v.s. avstämningen utökas uppåt i rpm så att systemet får ett bredare arbetsområde.

Fördelen jämfört med ett HPI system är att det blir billigare med Kokusan som dessutom har ett trevligare svänghjul och en bättre generator.

https://www.youtube.com/watch?v=mlKFHSzd-0E
Bilagor
Tändningsfördröjare.jpg
Tändningsfördröjare.jpg (34.95 KiB) Visad 5004 gånger
Senast redigerad av Micke S den 08 jul 2015, 00:54, redigerad totalt 1 gång.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: En ny vass drömbåge!

Inlägg av erlan »

du kan inte tänka dig att berätta lite hor olika värden på kondensator och motstånd påverkar kurvan?

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: En ny vass drömbåge!

Inlägg av Micke S »

erlan skrev:du kan inte tänka dig att berätta lite hor olika värden på kondensator och motstånd påverkar kurvan?

erlan
Större värde på kondensatorn gör att tändningen retarderar mer efterhand varvtalet ökar. Likadant om man minskar värdet på motståndet. Men när resistansen minskas på motståndet minskar samtidigt spänningen på pulsen så det gäller att ha en vettig balans mellan komponeterna. Jag har för mig att givaren i Kokusan har 120 ohm resistans. I så fall blir spänningen precis när pulsen kommer en spänningsdelning mellan 120 ohm och 250 ohm i mitt fall. Amplituden kan således inte gå ner under ca 60 % jämfört med om kretsen inte hade funnits och omslagspunkten för ECU ligger troligen på 50% eller lägre, så att man kan vara säker på att pulsen räcker till även med inkopplad krets. På låga varv påverkar kondensatorn inte så mycket och då blir även nivån på pulsen till CDI högre. Men det är inte variationer i spänning som ger fördröjning av tändläget utan RC-länken i sin helhet som fasförskjuter pulsen så att den når CDI senare och senare med stigande varvtal.

Med en högre resistans alt. ett lägre värde på kondensatorn blir kurvan flackare, den backar inte ner tändningen lika mycket efterhand varvtalet ökar.

Det är sambanden i stort. Vet man vad man vill ha för kurva är det bara att testa med lite olika värden samtidigt som man håller koll på varvtal och tändläge m.h.a. stroboskop.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar