Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Re: Vem blir först ut att testa nya Ritoveven till EKF ?

Inlägg av JanneL »

Jag har inte provat 44:an än men jag provade att byta ut original 42mm i en vanlig 4-vxl sachs mot en rito 42 för ett tag sedan och jag tyckte fasen att den vibrerade lite mer efter bytet :? nån som upplevt det??
på den sitter det en sk "60cc" Z-cylinder med lite filad avgas och 2mm höjd cylinder, topp med egentillverkat förbränningsrum samt kokusan.
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

Riton är för tung på vevstakssidan ! Man får borra lite på var sida om vevbulten. Montera den på vågräta linjaler, med kolv som skall användas och jämför med orginal axel med kolv.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Dom kunniga säger att på en Tvåtakt kan man bara få "balans" på ett väldigt snävt område, det är väl problemet att få det på varvtalet man använder mest.... :sorry:
Falkfish
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

kejsaren skrev:Jag har inte provat 44:an än men jag provade att byta ut original 42mm i en vanlig 4-vxl sachs mot en rito 42 för ett tag sedan och jag tyckte fasen att den vibrerade lite mer efter bytet :? nån som upplevt det??
på den sitter det en sk "60cc" Z-cylinder med lite filad avgas och 2mm höjd cylinder, topp med egentillverkat förbränningsrum samt kokusan.
Upplevde precis samma sak som Kejsaren, faktiskt mer vibrationer än på original, har prövat med flera olika kolvar och bult, en skillnad på 10 - 15 gr från lättaste till tyngsta, samma vibrationer :cry: oavsett vikt på kolv.
Dock inga som helst problem med lagren ( nsk ), trots en omild behandling och en förare som varvar tills det inte orkar mer eller att det dör av soppabrist, :oops: .
Hur som helst, vibrerar gör det, inte bara i ett smalt register, utan över hela registret i mitt fall..

Kör hemmafilad 1hk cylle, höjd 4 mm, Kyrkport samt Sachs Jamarcol, std brytartändning och egenhändigt tillverkad topp med centrumstift. 85 km/ h GPS, Hwer gang :-)

Stefan
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

zappafan skrev:Dom kunniga säger att på en Tvåtakt kan man bara få "balans" på ett väldigt snävt område, det är väl problemet att få det på varvtalet man använder mest.... :sorry:
Det gäller alla en encylindriga motorer (även parallell twinar), inte bara tvåtaktare.
HSE

Inlägg av HSE »

Skunkworkz skrev:
zappafan skrev:Dom kunniga säger att på en Tvåtakt kan man bara få "balans" på ett väldigt snävt område, det är väl problemet att få det på varvtalet man använder mest.... :sorry:
Det gäller alla en encylindriga motorer (även parallell twinar), inte bara tvåtaktare.
Jo nog är det så, minns ännu hur BSA 650 vibrerade på höga varv :) AJS 500 var bättre, antar att det berodde på mindre och lättare kolvar...
gurkan

Inlägg av gurkan »

Det känns alltså som att vi kan vara eniga om ökade vibrationer, hur vågar man påstå att den ger någon effektökning?

kontenta, är det värt 1,5-2k ?
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Jag skulle tippa max 0,5 Hk... 8)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

erlan skrev:när jag gjorde en statisk balansering på orginalveven till min tvåpet
så gav det en hastighetsökning på 3km/h på en i princip otrimmad moppe.
den fögre vevhuskompen bör väl teoretiskt ge nån km till?
den ökade vikten bör ge lite bättre backtagningsförmåga.

erlan
Ja obalans stjäl effekt. Men den högre vikten gör nog bara att motorn har lättare att gå på låg tomgång. Inte att dragkraften ökar när man kör.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Falkfish
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Falkfish »

zappafan skrev:Jag skulle tippa max 0,5 Hk... 8)
Hur jag själv upplever det så kan de som Zappa skriver utgöra en skillnad upp till 0.5 hk, men det gäller då en väldigt potent motor, inte något med köpt 60 cc med kyrkportare, 32mm krök mm,mm.
Min erfarenhet säger mig... 0 hk ökning på en vanlig Sachsmotor ( vi talar om våra Svenska 1 - 1.25 hk motorer ) men när du börjar närma dig 4-5 hp på bakhjulet så börjar det märkas skillnad.

Jag vill kategorisera lite olika saker utifrån min erfarenhet när det gäller trimmning av en Sachs.

3/4 delar har med avgasdurationer och portarier att göra, samt pipans utformning.
Resterande skall fördelas på insugsdurationer, spolportar, eventuella boostportar mm. Det är ganska uppenbart vart " krutet " ligger..

Mvh
Stefan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

Micke S skrev:
erlan skrev:när jag gjorde en statisk balansering på orginalveven till min tvåpet
så gav det en hastighetsökning på 3km/h på en i princip otrimmad moppe.
den fögre vevhuskompen bör väl teoretiskt ge nån km till?
den ökade vikten bör ge lite bättre backtagningsförmåga.

erlan
Ja obalans stjäl effekt. Men den högre vikten gör nog bara att motorn har lättare att gå på låg tomgång. Inte att dragkraften ökar när man kör.
nej det är kanske för lite massa i ett vevparti till en 50kubikare för att märkas, men jag har då fått lära mig att tung svängmassa hjälper till att hålla varvet när det börjar luta uppför.

erlan
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor

Inlägg av JoNo »

Ja samma sak märks på standard motorer på moppar. En fläktkyld Puch upplevs som att ha bättre segförmåga vid backtagning mot en fartvindkyld moped av annat märke. Puchen har kopplingen direkt på vevaxeln samt fläkten som ger mer rörelsenergi i början av backen.
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Största skillnaden tycker jag är hur högt framhjulet lyfter när man växlar till 2:an. Med original svänghjul o en oportad Athena 70cc så lyfte framhjulet högre än med Kokusan o portad 70cc med dubbla effekten mot innan.
TolvNollNio

Inlägg av TolvNollNio »

Falkfish skrev:
kejsaren skrev:Kör hemmafilad 1hk cylle, höjd 4 mm, Kyrkport samt Sachs Jamarcol, std brytartändning och egenhändigt tillverkad topp med centrumstift. 85 km/ h GPS, Hwer gang :-)

Stefan
Blev lite nyfiken på detta. Kör du med 44mm slag i nämnda motor?
Och därav höjningen av cylindern, eller är höjningen mest för att öka avgasdurationen?
Sen kyrkport på standardcylinder, har du svetsat dit mer material för detta eller satt någon "adapter" emellan?

Gick nämligen ut i garaget och jämförde std cylinder med en för kyrkport och std såg inte ut att ha material nog för den "stora" förgasaren. Tja, kanske det går..
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Verkar vara många som höjer cylindern. Är det ingen som prövat att sänka motorn i stället?
Skriv svar