Sida 3 av 3
Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?
Postat: 07 sep 2016, 06:18
av Johan Lat
Nej shimset skall sitta mellan 4 och 5ans drev.
Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?
Postat: 07 sep 2016, 11:07
av Micke S
Johan Lat skrev:Nej shimset skall sitta mellan 4 och 5ans drev.
I manualen både för 3/4-växlade och 5-växlade står det samma sak, att shimset ska sitta mellan 1an och 2ans drev. Det känns också som det mest naturliga, att behålla stegningen mellan växel 2 till 5 och ta det extra avståndet som blir med shims i friläget mellan 1an och 2an (de två största dreven på utgående axeln).
Rätta mig gärna förstås om jag har fel. Det var också så jag gjorde på motorn som jag har byggt själv och den växlar perfekt vid upp och nedväxlingar, även högvarvsväxlingar vilket kan vara problem på en del motorer.
Re: Rito-vevaxlar balansfaktor? Ingen alls?
Postat: 11 sep 2016, 11:45
av Micke S
Här är en Ope Office tillämpning som jag har gjort för att räkna fram balansfaktor på vevaxlar. Det går även att köra i MS Excel. Balansfaktorn ska ligga på ca 50%. Men jag har även kört vevar som ligger på 40% utan att märka någon obalans. Annars är det normala, tror jag, att man vill ha en balansfaktor på ca 55 % eller lite mer på en högvarvig maskin.
- Kontrollera vikten på vevstakens lillände
- Väg kolv, kolvult, låsringar och nållager
- Lägg veven på ett par plana linjaler och kontrollera vilken vikt som krävs i lilländen (utan kolv etc.) för jämnvikt
- Mata in uppgifterna, klart !
Om någon har behov av programmet är det bara att skicka ett PM med emailadress. Det är baserat på den här beräkningsmodellen
http://www.jampot.com/techtips/general/ ... alance.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;