Ställa förtändningen, kokusan på en zündapp

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
MattiasPettersson

Re: Ställa förtändningen, kokusan på en zündapp

Inlägg av MattiasPettersson »

Rullade ut moped idag, lika svårstartad som förut. Fick springa och rullstarta han ett antal gånger innan han tillslut startade med ett bölande ljud.
Vettefan vad det är för problem... när man kickar låter det precis som att han får för mycket bensin, men när han går så får han för lite.
Klar blå gnista på stiftet, kör med NGK B7HS.
Avgasröret är ursotat och inte mer än ett halvår gammalt.
Drog åt topplocket lite extra efter att den varit igång. Är nära 100% säker att det är helt tätt vid cylindern.
elektroniken är korrekt
Så vad kan felet ligga i..? :?
Kan det hjälpa om jag ändrar läget på bränslenålen?
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Har du haft loss soppaslangen och kollat att det rinner som de ska?

Det kan bli skitlustiga fenomen om det inte kommer soppa i tillräcklig mängd om det är igensatt i kranen eller förgasaren. Stiftet kan bli blött ändå så att man lurar sig på det. Har du soppafilter mellan tanken och förgasaren? Det är nästan ett måste om man har en gammal och kanske lite rostig tank.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE

Inlägg av HSE »

Finns som jag ser det två tänkbara felkällor. 1 motorn drar tjuvluft någonstans, packboxarna runt vevaxeln eller cylinderfoten eller packningen runt cylinderfoten. 2 Förgasaren har något problem, testa en annan. Om du plockar av cylindern och fyller vevhuset med ex Aspen miljöbensin som inte dunstar lika fort som vanlig bensin och låter den stå ett par dagar ser du om det minskar i vevhuset, i så fall läcker det illa. Man får tänka på att vevhuskompresionen är ganska hög så det fodras att tätningarna är i bra skick.
MattiasPettersson

HSE skrev:Finns som jag ser det två tänkbara felkällor. 1 motorn drar tjuvluft någonstans, packboxarna runt vevaxeln eller cylinderfoten eller packningen runt cylinderfoten. 2 Förgasaren har något problem, testa en annan. Om du plockar av cylindern och fyller vevhuset med ex Aspen miljöbensin som inte dunstar lika fort som vanlig bensin och låter den stå ett par dagar ser du om det minskar i vevhuset, i så fall läcker det illa. Man får tänka på att vevhuskompresionen är ganska hög så det fodras att tätningarna är i bra skick.
kladdade på med packningscement på cylinderfotspackningen, men jag har en ny som jag skulle kunna testa att lägga dit, med den gamla under. Nya packboxar sattes dit när jag renoverade motorn, känns orimligt att en sådan har gått paj och läcker. Märkte aldrig utav att dom var dryg att få på plats och använde aldrig mejsel eller annat vasst för att få dom på plats heller. Jag använde en riktig papperspackning till blockhalvorna, dock inte till kopplingskåpan, där använde jag packningscement som personalen på autoexperten rekommenderade. Men de är ju klart, fjädern runt en packbox kan ju ha glidit utav, inte helt omöjligt.

Testade en original bing 9.5 förgasare men den startade inte alls bättre utav att testa annan förgasare. provade ett annat flottörlock samt flottör bara för att kolla så inte det kan orsaka att den går som den går...

Innan jag satte på kokusan och körde med original tändning direkt efter att jag renoverat motorn så var den också svårstartad. men inte lika mycket som nu. Förlät den då med att dom nya lagren inte var nötta på plats, kort därefter slutade ju gnistan att komma och samtidigt knackade vintern på dörren så då blev moppen ner ställd i källaren under vintern.
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

prova med ett NGK B5HS, och se om den blir mer lättstartad då, i så fall är stiftet för hårt.
B7HS borde funka, men behöver den cylindern så hårt?

erlan
jonTe-Zündapp

Inlägg av jonTe-Zündapp »

Du har inte gammal soppa?
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
MattiasPettersson

erlan skrev:prova med ett NGK B5HS, och se om den blir mer lättstartad då, i så fall är stiftet för hårt.
B7HS borde funka, men behöver den cylindern så hårt?

erlan
Jag har alltid kört med NGK B7HS och den har varit så lättstartad att den ibland har startat på första kicken, provade ett NGK B6HS men det blev ingen skillnad.
Zündapps originala tändstift är B6HS men jag har ju satt trim på min så då blir den nog en aningen hetare så då gick jag upp en siffra
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
MattiasPettersson

jonTe-Zündapp skrev:Du har inte gammal soppa?
pappa köpte en 20 liters dunk ren bensin i höstas, och jag tog 2 liter som jag blandade ut 2,5% oljeblandad bensin när jag skulle provstarta moppen. Jag har använt bensinen till flera fordon och det har inte varit något problem. oljeflaskan jag använder hittade jag i garaget när det blev städat. Har använt den oljan länge men inte märkt utav något konstigt.
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Hur känns den när du kickar? Man brukar ju känna ganska bra om en cylinder är tätt eller ej. Eftersom du har bra gnista och ställ tändningen till 1,8 mm FÖD borde det handla om att det är läckage någonstans. Om inte avgassystemet är igenpluggat någonstans... Det kan du i.o.f.s. kolla genom att helt enkelt lossa det helt och se om det gör någon skillnad,
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

oljeblandad bensin blir dålig fortare än ren bensin.
kompisen som tävlade i miniracing skala 1:5 påstår att han märker effektminskning redan efter en dag på oljeblandad bensin. han har(hade) ca 5hk i 22cc.

du är säker på att det inte är stopp i någon kanal till kallstartsdelen på förgasaren?
du har kollat även luftkanalen in till den?

erlan
MattiasPettersson

Tror nog bestämt att jag har funnit läckan!! :D
Det bubblar på och fräsare bra mellan cyllen och topplocket när man äntligen fick igång den!
Ska sätta dig en tunn kopparpackning på topplockspackningen så ska nog läckan upphöra och förhoppningsvis är problemet med svårstartarna veck
IMG_4029.JPG
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Passa på att plana till toppen när den är loss. Det fungerar bra att lägga ett ark 240 papper på hällspisen och dra omkring i åttor några vändor så blir det tillräckligt plant.
MattiasPettersson

När jag skruvade ut topplocksmuttrarna i tisdags så lossnade en pinnbult, dock inte en av dom jag limmade dit senast. På den här bulten var gängorna nere i blocket helt slut.. :( Då blir jag tillslut tvungen att använda gänginsats iallafall..
M6 insatserna fanns på några ställen i stan. men då fick jag höra att utsidan av gänginsatsen är inte en vanlig metrisk gänga, fan..
Knutte hade sådan gängtapp som dom snabbt kunde beställa hem så då vart det ett rätt dyrt köp av en sådan gängtapp som jag hämtade ut idag, samt köpte gänginsatser. 6.3mm borr köpte jag också som ska vara den rätta till den gängan.
Kom hem och hade innan tagit ner motorn i källaren, borrade försiktigt upp ett fint hål och kunde sedan gänga till gängor. Sen var det bara att lirka dit en insats, limmade fast insatsen med loctite 270 så ska den omöjligt gå upp av sig själv.
Svarvade ner pinnbulten i pelarborrmaskin så jag kunde gänga M6, gick bra!
Även pinnbulten droppade jag på med loctite och skruvade ner så mycket som det behövs. Lät det stå och torka i några timmar.
Sedan skruvade jag cyllen, topplock och kopparpackning på motorn igen innan jag gick ut och skruvade på motorn på ramen.

NU trodde jag verkligen att det problemet med svårstartarna var borta men nej då. Nästan som förut, det ända som skilde var att han tände oftare än förut..
Skruvade bort tändstiftet, stängde soppakran och kicka några gånger på full gas. sedan skruvade jag in stiftet igen och då jävlar startade han som en raket!! Snabbt på med soppakran igen!
Det bubblade fortfarande vid topplocket, när den tillslut dog så skruvade jag loss toppen och la på ett lager packningscement på toppen av cylindern, båda sidorna av packningarna och på topplocket, var noga så det inte rann ner i cylinderloppet.
Nu får det torka över natten så drar jag åt topplocket i morgon bitti!
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Plana toppen så att den blir rak. Räcker det inte med packningen som tätning finns det ingen gegga heller som klarar av det. Packningsklister mellan cylinder och topp är bara till för att fylla ut små repor, inte för att täta en topp som är skev.
Sydstatare

Inlägg av Sydstatare »

Micke S skrev:Plana toppen så att den blir rak. Räcker det inte med packningen som tätning finns det ingen gegga heller som klarar av det. Packningsklister mellan cylinder och topp är bara till för att fylla ut små repor, inte för att täta en topp som är skev.

Mm precis. Behövs nog en ordentlig planing..
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Skriv svar