När jag skruvade ut topplocksmuttrarna i tisdags så lossnade en pinnbult, dock inte en av dom jag limmade dit senast. På den här bulten var gängorna nere i blocket helt slut..

Då blir jag tillslut tvungen att använda gänginsats iallafall..
M6 insatserna fanns på några ställen i stan. men då fick jag höra att utsidan av gänginsatsen är inte en vanlig metrisk gänga, fan..
Knutte hade sådan gängtapp som dom snabbt kunde beställa hem så då vart det ett rätt dyrt köp av en sådan gängtapp som jag hämtade ut idag, samt köpte gänginsatser. 6.3mm borr köpte jag också som ska vara den rätta till den gängan.
Kom hem och hade innan tagit ner motorn i källaren, borrade försiktigt upp ett fint hål och kunde sedan gänga till gängor. Sen var det bara att lirka dit en insats, limmade fast insatsen med loctite 270 så ska den omöjligt gå upp av sig själv.
Svarvade ner pinnbulten i pelarborrmaskin så jag kunde gänga M6, gick bra!
Även pinnbulten droppade jag på med loctite och skruvade ner så mycket som det behövs. Lät det stå och torka i några timmar.
Sedan skruvade jag cyllen, topplock och kopparpackning på motorn igen innan jag gick ut och skruvade på motorn på ramen.
NU trodde jag verkligen att det problemet med svårstartarna var borta men nej då. Nästan som förut, det ända som skilde var att han tände oftare än förut..
Skruvade bort tändstiftet, stängde soppakran och kicka några gånger på full gas. sedan skruvade jag in stiftet igen och då jävlar startade han som en raket!! Snabbt på med soppakran igen!
Det bubblade fortfarande vid topplocket, när den tillslut dog så skruvade jag loss toppen och la på ett lager packningscement på toppen av cylindern, båda sidorna av packningarna och på topplocket, var noga så det inte rann ner i cylinderloppet.
Nu får det torka över natten så drar jag åt topplocket i morgon bitti!