Sida 3 av 3
Re: Tystare vrålapa, förslag?
Postat: 16 maj 2016, 06:30
av SS440-80
Tack Micke!
Det är såna tips som gör forum så ovärderliga

Re: Tystare vrålapa, förslag?
Postat: 22 maj 2016, 16:07
av Micke S
Nu har jag monterat 1000-kronors (med frakt) Simoninisystemet på den svarta Zundappen som blev utan sedan RP2an hamnade på den blå. Systemet är som tidigare nämnts mycket långt och monterar man det som det är på en KS50 så kommer systemet att nåt ut bakom bakhjulet och peka utåt
Det jag gjorde för att det ska passa var att ersätta kröken med en krök som jag sågade loss från ett Jamarcolsystem. Jag valde längden så att reflektorn i expansionskamnaren hamnar på samma avstånd från avgasporten som det är med RP2.
Simoninisystement är delbart på slutet och skarven ihopsatt med en klumpig V-bandsklamma (samma typ som används på turboaggregat m.m). Den kasserades också och jag popnitade ihop delarna efter att ha sågat av sista biten till lagom längd.
För att montera och få systemet i linje gör jag så här. Först hänger upp det med alla fästen och klammor löst åtdragna och vrider in det i läge. Sedan drar jag fast det ordentligt mot cylindern. Därefter drar jag den bakre klamman hårt och slutligen skarven mellan kröken och expansionskammaren. På det sättet slipper man få snedbelastning på avgasstosen i cylindern och kan rikta systemet precis som man vill ha det.
Tyvärr kan jag inte provköra i dag åt Falkfish

, för jag har lånat svänghjulsmuttern till den blå Zundappen som jag ville få helt klar.
Stay Tuned

Re: Tystare vrålapa, förslag?
Postat: 22 maj 2016, 16:32
av Hasse
Ser ju bra ut det där. Blir intressant å höra hur du upplever den gentemot RP.
Re: Tystare vrålapa, förslag?
Postat: 22 maj 2016, 16:38
av Micke S
Ja nu blir det ju en korrekt jämförelse. Inget annat är ändrat.
Re: Tystare vrålapa, förslag?
Postat: 22 maj 2016, 16:58
av Falkfish
Micke S skrev:Nu har jag monterat 1000-kronors (med frakt) Simoninisystemet på den svarta Zundappen som blev utan sedan RP2an hamnade på den blå. Systemet är som tidigare nämnts mycket långt och monterar man det som det är på en KS50 så kommer systemet att nåt ut bakom bakhjulet och peka utåt
Det jag gjorde för att det ska passa var att ersätta kröken med en krök som jag sågade loss från ett Jamarcolsystem. Jag valde längden så att reflektorn i expansionskamnaren hamnar på samma avstånd från avgasporten som det är med RP2.
Simoninisystement är delbart på slutet och skarven ihopsatt med en klumpig V-bandsklamma (samma typ som används på turboaggregat m.m). Den kasserades också och jag popnitade ihop delarna efter att ha sågat av sista biten till lagom längd.
För att montera och få systemet i linje gör jag så här. Först hänger upp det med alla fästen och klammor löst åtdragna och vrider in det i läge. Sedan drar jag fast det ordentligt mot cylindern. Därefter drar jag den bakre klamman hårt och slutligen skarven mellan kröken och expansionskammaren. På det sättet slipper man få snedbelastning på avgasstosen i cylindern och kan rikta systemet precis som man vill ha det.
Tyvärr kan jag inte provköra i dag åt Falkfish

, för jag har lånat svänghjulsmuttern till den blå Zundappen som jag ville få helt klar.
Stay Tuned

Snyggt Micke !!
Väntar med spänning...
S
Re: Tystare vrålapa, förslag?
Postat: 22 maj 2016, 17:36
av Micke S
Hittade en ny svänghjulsmutter som är på nu. Men jag har tätat med avgassilikon som behöver härda innan provstart. Du får kika på svetsskarvarna så länge

Re: Tystare vrålapa, förslag?
Postat: 23 maj 2016, 06:56
av Falkfish
Micke S skrev:Hittade en ny svänghjulsmutter som är på nu. Men jag har tätat med avgassilikon som behöver härda innan provstart. Du får kika på svetsskarvarna så länge

Ser bra ut de där skarvarna ..
/S
Re: Tystare vrålapa, förslag?
Postat: 23 maj 2016, 12:13
av Micke S
Re: Tystare vrålapa, förslag?
Postat: 23 maj 2016, 14:13
av erlan
jaha, då fick man lära sig ännu en sak som skiljer sig från fyrtaktstrimmning.
där är ju erfarenheten att ju fler hästar som suger luft genom t.ex. ett par weber 45,
desto mindre munstycken, för det blir starkare venturiverkan, vilket då drar mer bränsle genom
ett visst huvudmunstycke.
beror det på att den mängden färskgas som är ut i pipan och vänder, är relativt mager?
så att när den blir kvar i ett sämre avgassystem, så blir den färskgasen som blir kvar förhålaande vis fet?
erlan+
Re: Tystare vrålapa, förslag?
Postat: 23 maj 2016, 16:37
av Micke S
Med tanke på att Vrålapan är känd för att kunna producera hög effekt, åtminstone 13-15 hp (120+ km/h, så monterade jag en sådan i.s.f. Simoninisystemet på den svarta Zundappen för att testa. En annan anledning är att den är grunden i det egendesignade systemet som jag vet fungerar bra både m.a.p. avstämning och ljudnivå. Sagt och gjort, och nu djäklars vaknade motorn till med ett mycket rappt gassvar och god varvvillighet utan att ens behöva ändra något i förgasaren som har ett 13 nummer för stort munstycke jämfört med leveransmunstycket. Lite bludder på fullvarv som är lätt att åtgärda och inte förvånande med tanke på det groteska munstycket.
Med en så dramatisk skillnad till fördel Vrålapan blir det den vägen jag går i kombination med en Zundapp högflödesdämpare på samma sätt som i DBSen. Simoninisystemet hur snyggt den än må vara läggs därmed i lådan för inte så värst framgångsrika försök.

Re: Tystare vrålapa, förslag?
Postat: 23 maj 2016, 17:05
av Micke S
erlan skrev:
beror det på att den mängden färskgas som är ut i pipan och vänder, är relativt mager?
så att när den blir kvar i ett sämre avgassystem, så blir den färskgasen som blir kvar förhålaande vis fet?
erlan+
Den största anledningen till att Simoninisystemet inte gick bra är att jag hade gjort en miss i mätningen. Expansionskammaren kom ca 150 mm för långt bak jämfört med RP2 och Vrålapor som är identiska på den punkten. När jag provade att flytta fram systemet gick det inte att göra mer än ca 50 mm utan att bygga en ny krök, alternativt ta en sådan från en nedskuren Vrålapa. Med tanke på den osäkerhet som ändå finns så valde jag att inte skrota en ny Vrålapa som är ett säkert kort och jag behöver kunna använda.
På bilden nedan har jag markerat hur systemet ska ligga i förhållande till chassit för att avstämningen ska bli lika som på RP2 och Vrålapor. Det kan ju vara bra för andra att känna till och även för mig för kommande behov.
Re: Tystare vrålapa, förslag?
Postat: 26 jun 2018, 20:25
av Crazy666
Micke S.
Hur långt bakifrån kapade du Jamarcol dämparen?
Re: Tystare vrålapa, förslag?
Postat: 26 jun 2018, 22:43
av sidecarrob
Om du menar till vrålapan, så blev mitt rör 427mm till slut. Men börja med att kapa längre än så och testa dig fram tills passformen är optimal.