Puch Maxi projekt
Re: Puch Maxi projekt
Moppen blir fin!
Men du måste tvätta bort motoroljan från kameran...
Men du måste tvätta bort motoroljan från kameran...
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04
Re: Puch Maxi projekt
Såg det, har uppdaterat
Re: Puch Maxi projekt
Blir bra det där!
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04
Re: Puch Maxi projekt
Vilken olja föredrar ni med slir koppling? Jag har köpt Omicron ATF 33-F/G är det ok?
Det står så här på baksidan:
"Ej till ATF GM Dextron, Mercon eller andra ATF Specifikationer."
Är väldigt ny på det här med Maxi så råd mottages med varm hand. Men fick råd av en gammal enduro cross åkare att F/G var bra även för detta.
Det står så här på baksidan:
"Ej till ATF GM Dextron, Mercon eller andra ATF Specifikationer."
Är väldigt ny på det här med Maxi så råd mottages med varm hand. Men fick råd av en gammal enduro cross åkare att F/G var bra även för detta.
Senast redigerad av Jesse_James den 04 maj 2017, 06:04, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04
Re: Puch Maxi projekt
Nu kommer kanske de mest intressanta uppdateringarna för en stadig bottendel!
Tack Rolf!
VRM Rolf kontaktades och han hade en kolv som fungerar mycket bättre än originalkolven för detta projekt.
Den levererades. En kolv för YZ80 runt 93 års modell, en Pro-X kolv av yttersta kvalitet med mått 46.95mm.
Denna kolv har ringstyrningen direkt där man vill ha den mellan boost och en av överströmmarna.
Kolvringen är en tunn krom molybden ring.
Man måste punkta igen de två smörjhålen på avgassidan för en delad avgasport med brygga som inte finns på gilardoni cylindern.
När ni andra gör det, kom ihåg att alu med denna kiselhalt slår sig kolven väldigt lätt på avgassidan när man svetsar. Fint slippapper och bladmått om ni har en inbiten tiggare som eldar för mycket...
Det räcker att punkta och se till att kyla i mellan punktningarna....
Sedan får man korta körtlarna (ena eller båda har jag inte bestämt än) och göra de uttag som jag pratat om på insugssidan, viket borde varit där ifrån början.
När man gjort det har man en kolv av extrem kvalitet och en ringstyrning där den bör vara för det jag pratat om tidigare.
Men jag missade lite, den har en kolvbult som är 14mm Men det är snarare en fördel visade det sig.
VRM Rolf fixade detta åter igen och det här är kanske den viktigaste uppdateringen i hela projektet!!
Det blev en riktigt stadig Samarin vevstake med bra lager. Med mig fick jag silverpläterade
kolvbultslager för både den nya med 14mm kolven och för ev annan med 12mm kolvbult.
När jag var i hans verkstad fick jag känna på en custom tillverkad vev för Zündapp tror jag det var till, oj vilken skillnad mot veka trim vevar...
Det hade varit kul att beställa ett custom Maxi vevparti med 45mm slag vilket hade varit idealiskt om man ändå hade tänkt höja cylindern men
den övningen lämnar jag till någon annans projekt att testa, det här har gått överstyr så det räcker ändå
Urtagen visas senare när jag fått resten av blocket på plats så jag kan rita och börja fila.
Tack Rolf!
VRM Rolf kontaktades och han hade en kolv som fungerar mycket bättre än originalkolven för detta projekt.
Den levererades. En kolv för YZ80 runt 93 års modell, en Pro-X kolv av yttersta kvalitet med mått 46.95mm.
Denna kolv har ringstyrningen direkt där man vill ha den mellan boost och en av överströmmarna.
Kolvringen är en tunn krom molybden ring.
Man måste punkta igen de två smörjhålen på avgassidan för en delad avgasport med brygga som inte finns på gilardoni cylindern.
När ni andra gör det, kom ihåg att alu med denna kiselhalt slår sig kolven väldigt lätt på avgassidan när man svetsar. Fint slippapper och bladmått om ni har en inbiten tiggare som eldar för mycket...
Det räcker att punkta och se till att kyla i mellan punktningarna....
Sedan får man korta körtlarna (ena eller båda har jag inte bestämt än) och göra de uttag som jag pratat om på insugssidan, viket borde varit där ifrån början.
När man gjort det har man en kolv av extrem kvalitet och en ringstyrning där den bör vara för det jag pratat om tidigare.
Men jag missade lite, den har en kolvbult som är 14mm Men det är snarare en fördel visade det sig.
VRM Rolf fixade detta åter igen och det här är kanske den viktigaste uppdateringen i hela projektet!!
Det blev en riktigt stadig Samarin vevstake med bra lager. Med mig fick jag silverpläterade
kolvbultslager för både den nya med 14mm kolven och för ev annan med 12mm kolvbult.
När jag var i hans verkstad fick jag känna på en custom tillverkad vev för Zündapp tror jag det var till, oj vilken skillnad mot veka trim vevar...
Det hade varit kul att beställa ett custom Maxi vevparti med 45mm slag vilket hade varit idealiskt om man ändå hade tänkt höja cylindern men
den övningen lämnar jag till någon annans projekt att testa, det här har gått överstyr så det räcker ändå
Urtagen visas senare när jag fått resten av blocket på plats så jag kan rita och börja fila.
Senast redigerad av Jesse_James den 05 maj 2017, 19:49, redigerad totalt 2 gång.
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04
Re: Puch Maxi projekt
Med ställbart munstycke så vill man ju kunna justera efter vädret, beroende på om man kör på sommaren eller vinter t ex.
För att göra detta lite mer kontrollerat så tänker jag köra med avgastempmätare och en tempmätare under tändstiftet.
På köpet får jag en varvräknare också:
För att göra detta lite mer kontrollerat så tänker jag köra med avgastempmätare och en tempmätare under tändstiftet.
På köpet får jag en varvräknare också:
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04
Re: Puch Maxi projekt
Så här kommer det saknade lagret på utgående axeln i korado blocket att lösas.
Ett lager med mindre diameter(35mm) ska arborras i (en idé i från Rolf hur man kunde lösa det):
Ett lager med mindre diameter(35mm) ska arborras i (en idé i från Rolf hur man kunde lösa det):
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04
Re: Puch Maxi projekt
Då var det arborrat för lagret.
Lagret är ett FAG 6003 17x35x10 om någon undrar.
Valde 35mm för det gick att borra i med blocket ihopskruvat, även om det var tight.
Först hade jag tänkt ett simpelt nållager men det kändes för glappt.
Lagret är ett FAG 6003 17x35x10 om någon undrar.
Valde 35mm för det gick att borra i med blocket ihopskruvat, även om det var tight.
Först hade jag tänkt ett simpelt nållager men det kändes för glappt.
Senast redigerad av Jesse_James den 20 nov 2017, 02:30, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Puch Maxi projekt
Seriöst prodjekt Jag som tyckte jag lade för mycket tid igår när jag lade två timmar på att tillverka och montera ett träskaft på en grep när det gamla skaftet gått av Finns nya grepar att köpa, men tillverka saker med sina händer ger en viss tillfredsställelse som inte kan köpas för pengar.
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04
Re: Puch Maxi projekt
Har börjat så smått med motorn för att kunna mäta lite.
Här kan man se stödlagret på plats och de rakskurna dreven.
En 6mm spacerplatta kommer att behöva tillverkas dels pga den nya kolven och dels för att jag vill höja cylindern 2mm.
Har också slipat ur så att den större storändan på vevstaken går fri.
Här kan man se stödlagret på plats och de rakskurna dreven.
En 6mm spacerplatta kommer att behöva tillverkas dels pga den nya kolven och dels för att jag vill höja cylindern 2mm.
Har också slipat ur så att den större storändan på vevstaken går fri.
Re: Puch Maxi projekt
Man kan undra över varför inte alla moped motor tillverkare delade sin block på den ledden, underlättar ju så mycket när man jobbar med en sådan motor . Blir en riktigt påkostad motor det där
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04
Re: Puch Maxi projekt
Då har jag varit till en kompis och fått pipan omsvetsad till vänster montage.
Notera nippeln för EGT mätaren.
Han tiggade fast det rakskurna drevet i kopplings korgen också
Det är nästan så man vill köra klarlack på den där istället för att spraya den svart eller silver.
Notera nippeln för EGT mätaren.
Han tiggade fast det rakskurna drevet i kopplings korgen också
Det är nästan så man vill köra klarlack på den där istället för att spraya den svart eller silver.
Re: Puch Maxi projekt
Måla INTE avgassystemet!
Du behandlar det då och då med 5-56, WD40 eller liknande så håller det sig fint.
Du behandlar det då och då med 5-56, WD40 eller liknande så håller det sig fint.
Re: Puch Maxi projekt
Fint och seriöst bygge !
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018