Puch Maxi projekt

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Hynboholm »

Moppen blir fin!
Men du måste tvätta bort motoroljan från kameran... :wink:
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Såg det, har uppdaterat :D
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2974
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Lolalola »

Blir bra det där! :thumb:
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Vilken olja föredrar ni med slir koppling? Jag har köpt Omicron ATF 33-F/G är det ok?
Det står så här på baksidan:
"Ej till ATF GM Dextron, Mercon eller andra ATF Specifikationer."

Är väldigt ny på det här med Maxi så råd mottages med varm hand. Men fick råd av en gammal enduro cross åkare att F/G var bra även för detta.
Senast redigerad av Jesse_James den 04 maj 2017, 06:04, redigerad totalt 1 gånger.
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Nu kommer kanske de mest intressanta uppdateringarna för en stadig bottendel!

Tack Rolf!

VRM Rolf kontaktades och han hade en kolv som fungerar mycket bättre än originalkolven för detta projekt.

Den levererades. En kolv för YZ80 runt 93 års modell, en Pro-X kolv av yttersta kvalitet med mått 46.95mm.
Denna kolv har ringstyrningen direkt där man vill ha den mellan boost och en av överströmmarna.
Kolvringen är en tunn krom molybden ring.

Man måste punkta igen de två smörjhålen på avgassidan för en delad avgasport med brygga som inte finns på gilardoni cylindern.
När ni andra gör det, kom ihåg att alu med denna kiselhalt slår sig kolven väldigt lätt på avgassidan när man svetsar. Fint slippapper och bladmått om ni har en inbiten tiggare som eldar för mycket...
Det räcker att punkta och se till att kyla i mellan punktningarna....
Sedan får man korta körtlarna (ena eller båda har jag inte bestämt än) och göra de uttag som jag pratat om på insugssidan, viket borde varit där ifrån början.

När man gjort det har man en kolv av extrem kvalitet och en ringstyrning där den bör vara för det jag pratat om tidigare.
Men jag missade lite, den har en kolvbult som är 14mm :roll: Men det är snarare en fördel visade det sig. 8)

VRM Rolf fixade detta åter igen och det här är kanske den viktigaste uppdateringen i hela projektet!!
Det blev en riktigt stadig Samarin vevstake med bra lager. Med mig fick jag silverpläterade
kolvbultslager för både den nya med 14mm kolven och för ev annan med 12mm kolvbult.

När jag var i hans verkstad fick jag känna på en custom tillverkad vev för Zündapp tror jag det var till, oj vilken skillnad mot veka trim vevar...
Det hade varit kul att beställa ett custom Maxi vevparti med 45mm slag vilket hade varit idealiskt om man ändå hade tänkt höja cylindern men
den övningen lämnar jag till någon annans projekt att testa, det här har gått överstyr så det räcker ändå :mrgreen:

Bild

Urtagen visas senare när jag fått resten av blocket på plats så jag kan rita och börja fila.
Senast redigerad av Jesse_James den 05 maj 2017, 19:49, redigerad totalt 2 gång.
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Med ställbart munstycke så vill man ju kunna justera efter vädret, beroende på om man kör på sommaren eller vinter t ex.
För att göra detta lite mer kontrollerat så tänker jag köra med avgastempmätare och en tempmätare under tändstiftet.
På köpet får jag en varvräknare också:
Bild
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Så här kommer det saknade lagret på utgående axeln i korado blocket att lösas.
Ett lager med mindre diameter(35mm) ska arborras i (en idé i från Rolf hur man kunde lösa det):
Bild
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Då var det arborrat för lagret.
Lagret är ett FAG 6003 17x35x10 om någon undrar.
Valde 35mm för det gick att borra i med blocket ihopskruvat, även om det var tight.
Först hade jag tänkt ett simpelt nållager men det kändes för glappt.
Bild
Senast redigerad av Jesse_James den 20 nov 2017, 02:30, redigerad totalt 1 gånger.
HSE
Inlägg: 5559
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av HSE »

Seriöst prodjekt :shock: Jag som tyckte jag lade för mycket tid igår när jag lade två timmar på att tillverka och montera ett träskaft på en grep när det gamla skaftet gått av :lol: Finns nya grepar att köpa, men tillverka saker med sina händer ger en viss tillfredsställelse som inte kan köpas för pengar.
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Har börjat så smått med motorn för att kunna mäta lite.
Här kan man se stödlagret på plats och de rakskurna dreven.
En 6mm spacerplatta kommer att behöva tillverkas dels pga den nya kolven och dels för att jag vill höja cylindern 2mm.
Har också slipat ur så att den större storändan på vevstaken går fri.
Bild
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Hynboholm »

thumb_up
HSE
Inlägg: 5559
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av HSE »

Man kan undra över varför inte alla moped motor tillverkare delade sin block på den ledden, underlättar ju så mycket när man jobbar med en sådan motor . Blir en riktigt påkostad motor det där :wink:
Jesse_James
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 dec 2016, 18:04

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Jesse_James »

Då har jag varit till en kompis och fått pipan omsvetsad till vänster montage.
Notera nippeln för EGT mätaren.
Han tiggade fast det rakskurna drevet i kopplings korgen också
Det är nästan så man vill köra klarlack på den där istället för att spraya den svart eller silver.
Bild
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Hynboholm »

Måla INTE avgassystemet!
Du behandlar det då och då med 5-56, WD40 eller liknande så håller det sig fint.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Puch Maxi projekt

Inlägg av Micke S »

Fint och seriöst bygge ! thumb_up
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar