HMW 50 motor.
Re: HMW 50 motor.
Roligt att någon så pass ung gillar femtiotalsmopeder
Den första mopeden som jag blev imponerad av var Puch ms 50 som kom -56, den kändes som nummer ett just då. http://mo-ped.se/tv/puch59a.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag håller fullständigt med dig! MS 50 är enligt mig den snyggaste modellen som puch gjort
Även Floridan är ju fin, men i vissa detaljer är MS 50an bättre tycker jag! En väldigt fulländad moped trots att den var så pass tidig...

Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Denna är riktigt fin
http://www.tradera.com/item/302482/2785 ... int-skick-" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.tradera.com/item/302482/2785 ... int-skick-" onclick="window.open(this.href);return false;
/Erik
/Erik
Ja, den första ms50, den med tunnare ram, känns väldigt nätt och fin. Skulle jag inte tacka nej till. Men jag lär inte bli erbjuden någon heller. 

Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Jag hade faktiskt en svart -57 som jag körde med en cylinder utan plugg. Toppade 50 men var ruggigt stark uppför eftersom jag körde med originaldrevningen 

Trevligt! Ibland önskar jag att jag hade varit med på 70 talet någon gång, då när man kunde köpa en fin 50 talare (typ Puch MS 50) för några hundralappar...
Pappa och hans bror hade båda två helt nya Gileror då, men även en Rex Favorit, en Puch Florida, en Husqvarna Cornette, en Monark, och en gammal zyndapp. Alla dessa mopeder tillsammans förutom Gilerorna köpte de för ca 1000 kr. Och då var ändå Rexen, Puchen och Husqvarnan i näst intill oanvänt originalskick
Alla dessa mopeder gick sedan till skroten... 
Pappa och hans bror hade båda två helt nya Gileror då, men även en Rex Favorit, en Puch Florida, en Husqvarna Cornette, en Monark, och en gammal zyndapp. Alla dessa mopeder tillsammans förutom Gilerorna köpte de för ca 1000 kr. Och då var ändå Rexen, Puchen och Husqvarnan i näst intill oanvänt originalskick

/Erik
/Erik
Ja, jag tycker dom där 43millimetrarna i slag gör sitt till. Har alltid varit bättre vrid i Puch än sachs. HMWn är ju, som jag sagt tidigare, väldigt urstark. Har läst om ett tidigt test ifrån Uppsala tror jag det var. Man imponerades av att slippa växla ner i uppförsbackarna.HSE skrev:Jag hade faktiskt en svart -57 som jag körde med en cylinder utan plugg. Toppade 50 men var ruggigt stark uppför eftersom jag körde med originaldrevningen

Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Ja ju längre slag desto bättre tycker jag! Jag läste ett inlägg här på forumet om en tandemcykel med motorsågsmotor! Den kan ju knappast vara stark med tanke på hur liten slaglängd den har
Jag läste även någon stans om en motor med sk "omvänt cylinder förhållande", den skulle tydligen vara urstark på lågvarv
Jag minns inte vilken motor dock... Kan det ha varit Express, eller NSU kanske?

/Erik
/Erik
Med omvänt cylinderförhållande menas i detta fallet att slaget är kortare än cylinderdiametern. Ja, dom kanske hade ordentligt med massa i veven dåHVA59 skrev:Ja ju längre slag desto bättre tycker jag! Jag läste ett inlägg här på forumet om en tandemcykel med motorsågsmotor! Den kan ju knappast vara stark med tanke på hur liten slaglängd den harJag läste även någon stans om en motor med sk "omvänt cylinder förhållande", den skulle tydligen vara urstark på lågvarv
Jag minns inte vilken motor dock... Kan det ha varit Express, eller NSU kanske?

Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Är nog de tidiga Expressmotorerna ni tänker på (före Zweirad Union) De motorerna hade slaglängd 36mm och borr på 42mm.
Inte bara moped som var billigt då utan framförallt gamla motorcyklarHVA59 skrev:Trevligt! Ibland önskar jag att jag hade varit med på 70 talet någon gång, då när man kunde köpa en fin 50 talare (typ Puch MS 50) för några hundralappar...
Pappa och hans bror hade båda två helt nya Gileror då, men även en Rex Favorit, en Puch Florida, en Husqvarna Cornette, en Monark, och en gammal zyndapp. Alla dessa mopeder tillsammans förutom Gilerorna köpte de för ca 1000 kr. Och då var ändå Rexen, Puchen och Husqvarnan i näst intill oanvänt originalskick![]()
![]()

Ja den gamla konstiga M52 motorn... Mycket underlig motor, jag har aldrig förstått mig på denSS440-80 skrev:Är nog de tidiga Expressmotorerna ni tänker på (före Zweirad Union) De motorerna hade slaglängd 36mm och borr på 42mm.

/Erik
/Erik
Ja nu för tiden så har ju veteranare ett helt annat pris! Hade man varit med då så skulle man ju köpt upp en hel hög med gamla veteranare och sparat till framtidenHSE skrev:Inte bara moped som var billigt då utan framförallt gamla motorcyklarHVA59 skrev:Trevligt! Ibland önskar jag att jag hade varit med på 70 talet någon gång, då när man kunde köpa en fin 50 talare (typ Puch MS 50) för några hundralappar...
Pappa och hans bror hade båda två helt nya Gileror då, men även en Rex Favorit, en Puch Florida, en Husqvarna Cornette, en Monark, och en gammal zyndapp. Alla dessa mopeder tillsammans förutom Gilerorna köpte de för ca 1000 kr. Och då var ändå Rexen, Puchen och Husqvarnan i näst intill oanvänt originalskick![]()
![]()
Min kompis köpte en BSA B33 för 100 kronor på sextiotalet och den gick som en klocka. Jag hade förutom en Jet Crosser en Terrot som tyvärr gick till skrot och en AJS 500 och en Monark blue arrow och en Husqvarna 125cc och en NV rödmyra och vad det nu var med en Villers 98 cc motor. Kan ha glömt någon, Vespa 125cc har jag ju kvar än ...Kompisen köpte en hel del billigt, skrotade en fin Maico Mobil för att ha motorn till en GoKart och köpte en Indian för 500 för att ta några exempel https://www.google.se/search?q=maico+mo ... =X&sqi=2&v" onclick="window.open(this.href);return false;

/Erik
/Erik
Har några sådana. Kanontrevliga motorerHVA59 skrev:Ja den gamla konstiga M52 motorn... Mycket underlig motor, jag har aldrig förstått mig på denSS440-80 skrev:Är nog de tidiga Expressmotorerna ni tänker på (före Zweirad Union) De motorerna hade slaglängd 36mm och borr på 42mm.

Gäller bara att få tag på en cylinder från en sen M52 eller från en M53, på dessa så är insuget som på de flesta andra motorer och inte igenom övre motorfästet. Tyvärr såldes ingen Expressmotor med den cylindern i Sverige. Men jag hade turen att hitta en på Rösebäcken (vart annars)

Ja att den funkar bra kan jag tänka mig
men jag tycker att den är lite konstigt uppbygd 

/Erik
/Erik