Skit Zundappen

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ett nytt tändstift, men ska kolla mer på den ikväll.
Brytarna ser bra ut iaf. <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har haft liknande problem på flera mopeder. Av nån anledning drabbas alltid jag av mopeder med tändningsproblem. Brukar sluta med att jag byter konding, spole, tändkabel och hatt.. på en gång. På så vis får jag aldrig reda på vad felet var och sitter alltså med en hög beggade tänddelar men har ingen aning vilken som är defekt.... Så jag köper nytt nästa gång jag behöver och så vidare...

Jättedumt jag vet men ibland orkar man inte testa och testa och testa....

Brytarna kan se OK ut men öppnar de tillräckligt? Räcker med lite smuts eller fett för att de ska funka sämre. Rengör dom och kolla så de öppnar som de ska. <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det första jag kollar när jag har tändproblem är o byta stiftet
till ett som jag vet funkar "har köpt för många stift som inte funkat"
sen kopplar jag ur all el till moppen o sen tittar jag på brytarna
oxid på kontakterna o vid skruven,fjädern o om fjädern är slapp :?
sen är det ju bara kondning o spole kvar å de byter jag bägge <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har filat lite på brytarna, bytt kondensatorn och nytt tändstift, så det blir väl till att byta spolen då! eller? <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja just det kolla över kablarna med så det inte är kabelbrott
det kan va ett helsike :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Bild på tändplattan.
Jag såg inga lösa eller skadade kablar.

Tack Jossan för beskrivningen hur man la upp bilder :D <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ser flera fel.... ingen isolering på gula kabeln till brytarn........sönder-lödd konding...........tändspole med tygisolering, lite fukt i den, sen så har du fyrverkeri i tändplatan <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Isoleringen, påverkar det funktionen?

Måste jag byta kondingen?

Tändspolen borde inte fått fukt i sig då den står inomhus, men den ska alltså bytas?

Måste sätta in en bild på "mitt" garage, som jag tagit över med våld från mamma :D
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
körmoped skrev:Isoleringen, påverkar det funktionen? UTAN ISOLERING KORTSLUTER KABELN MOT JORD

Måste jag byta kondingen? JA

Tändspolen borde inte fått fukt i sig då den står inomhus, men den ska alltså bytas? JA DET TYCKER JAG, ANNA>RS KOMMER DEN ATT PAJA SNART
Tog bort bilden eftersom det tar sån tid att ladda den <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tampen från kondingen till brytarna ser tvivelaktig ut vid kondingen. <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tampen??? <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
körmoped skrev:Tampen???

Du ser ju den gula kabeln vid kondensatorn, den är avskalad en rätt lång bit. Och det är inte långt ifrån att den ska ta tag i kondensatorn på utkanten. Den kan då bli jordad och gnistans släcks. <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D , hem och kolla om det går att klippa av den en bit :D <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då måste du löda om kondensatorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bara den en väll, löda av den, klippa så mycket jag vågar, löda tillbaka.
Eller är det nått annat jag måste tänka på? <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Skriv svar