Sida 3 av 5

Postat: 01 aug 2008, 17:56
av Djdrugs
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jukka_t skrev:
Var på statiol och Preem, dom hade ingen transmisionsolja
mineral Gl1-3 sae 80W90 till min växellåda, sen hade dom bara tändstift till gräsklippare, men KORV, det hade dom i mängder..... :-/

SL!
Jukka
Det finns en fin på OK/Q8 - en gl-1 klassad <!-- </EdIndex> --></div>

Re: kom!

Postat: 01 aug 2008, 22:53
av jukka_t
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev: heh .. när hör vi om hastigheten :lol:
Bara kört ca 5-10km ännu, motorn går mycket bra, så bra att
kopplingen slirar :)

Nya lameller och extra starka fjädrar till nästa helg!

Och!, jag kommer upp för backarna med 2ans växel, säkert med 3an
om kopplingen inte skulle slira.....

Fortsätter inkörningen imorgon....

SL!
Jukka <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 aug 2008, 22:53
av jukka_t
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Djdrugs skrev: Det finns en fin på OK/Q8 - en gl-1 klassad
Tack för tipset!

Åker o köper imorgon!

SL!
Jukka <!-- </EdIndex> --></div>

mm...

Postat: 03 aug 2008, 10:18
av jukka_t
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->.

Jag har under en längre tid sett att moppen ryker ganska mycket, funderat
på om jag haft för hög blandning....

Nu när jag fick på trimmet så klarade inte kopplingen jobbet, tänkte att jag byter olja en gång till, till min förvåning såg jag att det var väldigt lite olja i vxl-lådan, det måste läcka olja från växellådan.

Eftersom det inte finns spår efter olja på utsidan av motorn så måste
oljan gå in och förbrännas inne i motorn...

Är det nån packbox som är kass tro?

Har inte öppnat upp motorn ännu, väntar tills jag byter lameller/fjädrar...

SL!
Jukka <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 aug 2008, 11:33
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Packboxen mot vevstaken är kass. Då tar den in olja från kopplingen och ryker väldigt mycket eftersom oljan förbränns.

Skulle rekommendera att byta packbox snarast. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 aug 2008, 12:24
av jukka_t
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Packboxen mot vevstaken är kass. Då tar den in olja från kopplingen och ryker väldigt mycket eftersom oljan förbränns.

Skulle rekommendera att byta packbox snarast.
Skall köpa en sån (om det finns)

Är den svår att byta?, måste man klyva motorn?

Är själv rätt bra med verktyg och grannen (Brossan) är bilmekaniker
sen 10 år tillbax....

Tack igen Josefine!

SL!
Jukka <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 aug 2008, 12:36
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köp dubbel läppad tätning,
dom finns bland annat på momentum och deras återförsälare,
dom enläppade brukar paja om man har lite krut i sylindern,
glöm inte smörja axeln där packboxen ska sitta, annars tar den slut fort. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 aug 2008, 12:41
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är gansk enkelt att byta. Motorn behöver inte klyvas. "Kugghjulet" på vevaxeln måste tas bort från kopplingsidan. Sen kan du dra bort packboxen och ersätta med ny. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 aug 2008, 17:07
av kimpa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan ochså vara motorhalvs packningen mellan växelådan och vevhuset som är dålig eller kommit på glid!
MEN troligen är det packboxen på transmissions sida som läcker
dubbel läpps är toppen som tompa sa <!-- </EdIndex> --></div>

Sachs kopplingsverktyg..... `??

Postat: 03 aug 2008, 20:40
av jukka_t
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->.

Snubblade på en ritning på sachs kopplingsverktyg, en rund sak
med en m8 (?) bult i mitten.....

Kommer behöva en sådan imorgon, någon som har ritningen eller
diametern i huvudet?

Skulleju behövt dom extra starka fjädrarna oxo, skall fråga om Bloms har dom men sen så läste jag att man kunde ha brickor imellan för att göra
en "hårdare fjädring"

Finns det några risker med brickorna ??

Några skrev om momentum, hittar ingen info även om jag googlar...
Har dom webbutik eller har nån ett telenummer til dom?

SL!
Jukka <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 aug 2008, 21:09
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hört att folk använder både brickor och hårdare fjädrar ..

Men nog borde väl hårdare fjädrar vara det självklara valet ??
brickor förkortar väl själva funktionen i sig

rätta mig gärna

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 aug 2008, 22:11
av kimpa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Brickor kan ersätta slitna lameller o mellanlägg så man får standard förspänning på fjädrarna = som nya lameller.
Men för en trimmad morot bör man sätta i hårdare fjädrar :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 aug 2008, 07:34
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->gogglade 2 seckunder, fick fram detta

http://www2.momentum-industrial.com/scripts/ibscgi.exe/ASW <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 aug 2008, 09:03
av jukka_t
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:gogglade 2 seckunder, fick fram detta

http://www2.momentum-industrial.com/scripts/ibscgi.exe/ASW
Ah!

Den hittade jag oxo, men hoppade över den pga att jag trodde att momentum var en mopeddels-krängare :)

Sorry!

SL!
Jukka <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 aug 2008, 10:21
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi har även packboxar i Viton på Momentum som klarar av mera värme, men dom är ca 3 ggr dyrare :evil: .
BADUO 17 30 7 är en dubbel packbox som jag brukar köra med, annars använder jag B1 17 30 7 som är en enkel läppad med plåt utvändigt som limmas fast med Permatex.

Förstärkta fjädrar har Niltan på Stuvsta mopedservice.
200:- för ett kit med frakt. <!-- </EdIndex> --></div>