återregistrera....

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Peter Holbrant
Forumsponsor

Re: återregistrera....

Inlägg av Peter Holbrant »

Idag vart ju första dagen med körbar monkey samt tid nog för i alla fall lite längre provkörning än till grannen...

Så igång och iväg direkt... Men de vart direkt tillbaks.
Vet inte varför men växlar var klart tröga att få i ja växla upp fungerar! Men ner sämre...
idag88.jpg
Snabb lösning svetsade ihop en dubbelpedal...

Sen nytt försök.. Ja kom väl någon km sen tyckte jag den börja låta allt mer... Redan sett att avgasrör vart rejält uselt!
Men nu hade de gått av vid cylindern...
Ska se i kväll om det är lönt ens försöka svetsa ihop men tveksamt.
idag90.jpg
Ja stort hål undertill där även insats är skruvad knappt något material att svetsa i allmänt mjuk
och krispig är domen.. Svetas väl ihop som morgonens kvällspyssel men en lagning där vetskapen finns
att den inom kort går sönder på nytt.... Kort gott gammal skit är gammal skit.

Fanns i alla fall att köpa på ebay o ska vara hemma och monterat innan mopperallyt i alla fall...
idag89.jpg
Japp 1300 fattigare men vid finrenoveringen slipper jag ju detta utlägg visst blir väl lika bra köpa packning och tillhörande "spännhylsa"
så landar väl på någon hundralapp ytterligare men de får bli en kopia original vart sjukt dyrt...

Nu till de mer positiva... Monkeyn den går riktigt bra. Stark som tusan behövde inte växla ner i en enda uppförsbacke och då vart de ändå rejäl motvind tidsvis och jag passerat 100kg dövikt också.. Möjligt den skulle kunna behövt ett större munstycke dör av lite på fullvarv.
Men å andra sidan kan vara det numer stora och ljudliga avgasläckaget som spökar? Eller kanske en trottelnål som behöver upp ett snäpp?
För bestyckning som annat ändå original och i övrigt tuffar den på utmärkt..
Peter Holbrant
Forumsponsor

Ja fick lappat ihop avgassystemet idag...
Visst detta så krispigt att de inte egentligen är lönt laga...
idag91.jpg
Å även om jag vet det inte kommer hålla så tyckte jag de var
lönt lappa ihop systemet ifall leveransen av nyinköpt kopia dröjer..

Dock frusit merparten av dagen så kände inte för en kylig testur.

Sen såg jag något halvt om halvt oroande troligen har avgasböjen någon gång när den vart mer metall
än rost fått sig ett rejält slag och slagit ut en hyfsat rejäl bit utav godset... Så som avgastätningen är
utförd med spännringar invändigt så mycket möjligt de ändå inte kommer läcka.
Men visst lutar de åt en ny cylinder kommer behövas också...

Funderar på uppdatera till en 70cc cylinder o hade den inte varit halvautomat vore det självklart.
Ändå möjligt den blir lite väl hysterisk med 70och halvautomat så vi får se när jag fått kört lite mer...
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

70cc så blir det bättre fart :D
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Peter Holbrant
Forumsponsor

ESGEE skrev: 17 mar 2025, 20:48 70cc så blir det bättre fart :D
Japp visst blir det och lär behöva dreva en hel del... Insett att den bör inte få bli starkare på bakhjulet än den redan är..
Är ju halvautomat och svängs de ut från en korsning ut i en uppförsbacke då blir de bakhjulsåkande vid växling både till
tvåan som trean och detta redan som 50cc...(i övrigt löjligt stark och bra segdragning behöver inte växla ner i en enda uppförsbacke på asfalt)

Bilden som avgör de blir en helrenovering av motorn åxå...
idag92.jpg
Som tur är så gav jag inget direkt överpris på monkeyn så lär väl i slutänden landa på
godkända +-0. Vilket är en vinst när man bygger mopeder(mc)..

Men för säsongen blir de nya avgaschims packning och monteras med lite pasta. Håller säkert tillräckligt bra så länge.
Tänkte köra som den är samla på mig lite delar mycket sådana kommer behövas och helrenoveras i vinter...
umekille

Inlägg av umekille »

Hinner du med peggan till i sommar? när nu 2-hjulen tar tid.
Peter Holbrant
Forumsponsor

umekille skrev: 17 mar 2025, 23:14 Hinner du med peggan till i sommar? när nu 2-hjulen tar tid.
Nä den ligger på is dock inte för tvåhjulingars skull utan för Tösens 244a kommer ta hela skruvsäsongen..
Monkeyn ska bara bli körbar besiktningsduglig och fås tillbaka in i registret å brummas på den lilla fritid jag har...
Själva renoveringen lär komma till vintern på den.
Snövit även hon körbar och blir bruksbil i sommar i nuvarande skick lär väl bli några träffar i alla fall...
Nästa år vill jag hinna få blåst en snabblack på 245an
o efter det dags börja med bil till pojken...
Peter Holbrant
Forumsponsor

Ja så kan det gå de nya avgassystemet ligger för att hämtas på utlämningsstället...
Den nya tutan kom igår tillsammans med avgaspackning och ny distanshylsa for förbi och köpte
monteringspasta idag också så både tuta som nytt tätt avgasrör ska väl hinnas med.
Nu har jag visserligen jourhelg och tvättväder och redan långväga arbete för i morgon.
Så får se vad som blir gjort..

Men så hittade ett par glömda stötdämpare.. Renoverades för 9 år sedan men kom inte till användning.
I samma låda låg även en ny backspegel. De var de kromade fynden som väckte en ide.
idag94.jpg
Kikade på dem och tyckte mig känna igen dämparna! Då jag kom på sitter ju lika samma på monkeyn.
Men de i misserabelt skick med ytrost på grovrosten. Gjorde en jämförelse och de är
exakt likadana Koni stötdämpare.
idag70.jpg
Nya blanka stötdämpare skulle vara ett jäklans lyft för den lilla apan..
Men vad tusan den är knappast snygg någonstans ändå.

Testade lite rostlösare och grillfoliegnugg på de rostade kromet och ja går knappast få jättefint. Men mycket bättre.
Efter rotat ibland färgen så upptäckte jag att de fanns en liten skvätt fungerande röd ral3020 som är den samma som en
Honda röd nyans... Vart nån dl eller kanske mer över efter rometen fixades för några år sedan och färgen lever...
idag95.jpg
Så tänkte kan lägga ett par dagar och få till lite bruksskick på hojen..
Rött räcker till chingshong tanken och framgaffeln kanske även den felröda sidokåpan?( japp om de sker i en tagning).
Svart färg finns till framlampa och baklamp/nummerplåtshållaren kedjeskydd och
plåt bakom ljuddämparens värmeplåt...

Ram i övrigt får bara tvätt o putsning.
Får bli en sprayburk till den misserabla framfälgen och kanske motorns sidokåpor.
Bör finnas en skvätt halvsmatt svart till cylindern som växelpedal också.

Så ny plan snygga till och putsa till krom byta stötdämpare o en snabb dellackering av lite svart och röda detaljer.
Bucklor i tanken får vara, men lär bli bra mycket bättre med ny röd färg. Samt hittade ett par inte original men
Honda dekaler till tanken för fyndiga 29kr på tradera...

Så med detta blir de en liten tillfixning inför säsongen även av monkeyn. Svårt motstå piff till bruksskick kostar inte många kr
och bättre än fulskick. Å dyrare finfix får vänta tills mindre tidsbrist. Har fallit hårt för den lilla roliga klumpen efter fått kört den mer.
Så bara lite lite mer än nödvändigt för nu är väl befogat...

Jaja fortsättning följer och detta lär om möjligt
bli en jäkligt snabb tillfixning inget mer hojen ska fortfarande bli gul vad de lider men mellanlandar denna säsongen
som röd... Kul men korkad ide men vad tusan varför inte... Lär bli bättre än vad de är nu och ett trevligare åk som säsong..

Så nu kör vi!! ikväll fått hyffsat till kromad bakskärm pakethållare o baklampa samt övre värmeskydd ljuddämparen och plockat av lite delar.
I morgon av med resten av krom och lite puts. Förhoppningsvis även börja spackla och slipa lite detaljer.

Lack bör kunna läggas på söndag som måndag och ihop lagom till nya tankdekaler kommer på posten.
Ska även beställa nytt bromsgrepp kick och bromsljuskontakt som tutknapp..
Hela tillfixningen bör gå fort och bli en billig kostnad bara för större nöje i närtid av den lilla maskinen...
Peter Holbrant
Forumsponsor

Helvetes jävla skit kan konstatera att de blir två långa jourdagar i helgen...
Så bara sen kvälls o nattjobb på monkeyn i helgen... Jaja brukar bli så om man planerar
hinna något på jourhelger men ska man bara sitta hemma inte ett samtal..
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Beklagar. Man har drygat ut med Jour, har slutat med det, men man har mindre i plånboken. Man behöver lite sömn på natten,
Peter Holbrant
Forumsponsor

Haha ok så kan det gå... Precis lagt den värsta lacken jag någonsin gjort.
Först typ obefintligt med förarbete och ingen grundfärg rakt över bucklor och "patina"...

Som om de inte vore illa nog!! Så kom den verkliga skiten
i att jag borde silat den tre-fyra år gamla färgen...

Kunde tro man kastat sand i lacken små klumpar som tog sig genom sprutans sil..
Jaja skit händer!! Tänker försöka att inte bry mig... Hinner bara inte.
Den svarta färgen vart ok i alla fall om man är halvblind.

I slutänden är de inget som syns när man passerar i 50 knyck..

Vet ju att de kommer en finrenovering lite senare...

Bild tänker jag fasiken inte visa innan helheten ihop monterad..
Kan bara konstatera de blev som de blev och tur nog är de bara för säsongen...

Men möjligt jag inte kan leva med det utan de blir en våtslip och en sprayburk över när
tvåkompsfärg genomhärdat såpass att de är möjligt utan sprayburksfärg över reser sig.
Blir kanske göra de innan dekaler klabbas på i alla fall på de enkelt avplockade tanken och sidokåpan..
umekille

Inlägg av umekille »

sätt ihop cykeln o få den genom besiktningen...finliret kan du göra sen
i lugn o ro.
Peter Holbrant
Forumsponsor

har ju en månad på mig innan första maj rallyt så lär hinna få ihop med råge utan större problem...
lite småsaker att göra bara utöver montering... Modifiera den nya ljuddämparen så de gamla
värmeskyddet passar o fixa ett fäste för ny tuta, tvätt o kanske lite bättring på saker som växelpedal motor cylinder.
Tillverka ett par skvättskydd till skärmar, byta bromshandtag. Bromsljus, samt snygga till sadeln.
Säkert lite annat jag glömt o förträngt. Men inga större bekymmer börjar ihopmontering i morgon är planen.
Inväntar ett par saker från Monkeybiker.se men bör komma onsdag..

Men blir det bra väder tar jag nog en tur till Alingsås och chickenrace
i påsk också så med de vart 35dagar kar till typ 20...
Peter Holbrant
Forumsponsor

De är ju inte så mycket man hinner på vardagar...
Idag fick jag först fixa en gravsten till våran älskade Tintin katt och familjemedlem sedan hela 21år..
idag97.jpg
Men i alla fall tillbaks med gaffeln skärm hjul tillverkat en stänklapp
o lite smått väntar paket med lite smådetaljer så hade inte kommit jättemycket längre
oavsett...
idag98.jpg
I morgon tillverka fäste för tutan och skvättskydd bak troligen få ihop det mesta andra.
Kommer väl kvarstå modifiera montera ljuddämparen samt fixa sadeln. Ja förutom sluttvätt av motorn
ytterligare lite bättringslack också. Ja om allt går som planerat i morgon..
Men ingen stress de som hinns de hinns...
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Beklagar att Katten gick vidare. Väg 272 har tagit 6st katter för mig, aldrig kul.
HSE

Inlägg av HSE »

Vargen tog en för mig för en del år sedan då vi hade en sådan i området. Såg den en morgon då när den åt ett råddjur en km bort. Men länge sedan nu.
Skriv svar