återregistrera....

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Peter Holbrant
Forumsponsor

återregistrera....

Inlägg av Peter Holbrant »

Tjenare fått nys på en Honda z50 eller vad vi vanligtvis kallar monkey...

Monkeyn har alltid legat mig varmt om hjärtat då jag hade en Gul 1978års modell n är jag
själv var i 9års åldern visst ersattes fort av en Yamaha yz80 höghjuling men de var något visst med Hondan..

I alla fall fått nys på en och möjlighet köpa. Blir hämtad torsdag eller fredag är planen. Att köp blir av är redan
självklart för min del motorn går runt fin den är komplett inga direkta skador däremot en del ytrostat krom och sådant.
Denna precis som min egna i barndomen har i alla fall nummerplåt. Dock tillhör numret idag en Audi.
Dödsboet håller utkik efter något gammalt regbevis men tror inte jag har sådan tur att ett dyker upp.
Vill i alla fall försöka få in den i registret igen då nummerplåt finns känns de inte som en omöjlig uppgift.
Några tips hur man ska gå till väga??

Bild är dock på min kines monkey som fått sig en Tomosmotor... Medan nyfyndet är 100% äkta...
dutt3.jpg
Användarens profilbild
ESGEE

Re: återregistrera....

Inlägg av ESGEE »

Har bara hållit på med äldre än så, tror den vill ha är för ny, kvitto med alla nummer är nr 1 sen får man ta den som återbygged Monkey, Så du får Ärende nummer.
Transportstyrelsen är ej lika lätta som Vägverket var, tar tid så det räcker, Sfro funkar fortfarande men tid åter igen.
Före 1974 är det alltid lättare. Sen finns folk som fiskar gamla papper, men de jag vet är 1950tal max.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
F71556

Inlägg av F71556 »

Det du behöver göra är en ursprungskontroll och registreringsbesiktning. All info finns på transportstyrelsens hemsida.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Och du måste ha kvitto på köp med alla nummer för kunna göra en Ursprungskontroll. Har bara gjort detta med 1970 Plymouth Roadrunner. Men du hade man usa Title. Oavsett tar det tid.
Peter Holbrant
Forumsponsor

Ja inte överdrivet bråttom kvitto med nummer och identitet är inget större problem ordna.
Köps av ett dödsbo även bett dem hålla utkik efter alla gamla regbevis de hittar i städ och röjning.
Men som sagt i dödsbostädning inte säkert det dyker upp.

Monkeyn i alla fall mest troligt en 77a eller i alla fall är de 2 närmsta i regnummer som fortfarande tillhör äldre fordon
detta... Tänkte i alla fall göra ett tappert försök få tillbaks den i register vore ju skitkul om de gick.

Men blir väl hämtning på fredag kanske torsdag med lite tur och om gnista finns kanske rent utav få igång den i helgen.
Menar däck som bensinkran bör gå låna från min ombyggda kinesmonkey.
Fast räknar med en hel del jobb för få den fin men de annat än få igång. Blir till sätta sig in vart delar finns få tag i.

Tror det är en 4-taktsmotor på dessa men jäkligt osäker inte påläst på monkeys även om jag i tidernas begynnelse
hade en som nummer två av mina motorfordon dvs första åkdon efter farsans hemmasnickrade minibike med nsu-motor och
bortplockade trampor.. Men som barn mer intresserad brumma än vad farsan tankade med...

Den kommer i alla fall sitta lite på vänt...
Plan 1 få igång den. 2 tillbaks in i register därefter blir de till jobba med tösens 244a och monkeyn får invänta tid..
Däremot tror jag jag vill åka 1a majrally med monkeyn om möjligt lagom test för prova funktion i skarpt läge.
O grabben ville ju åka detta rallyt i år igen...
Benke

Inlägg av Benke »

Honda har 4takt motor.
Peter Holbrant
Forumsponsor

Idag vart den i alla fall betald och hämtad..
idag63.jpg
Tycker de är ett hyffsat ok projekt går kicka nyckel finns däck tomma på luft men bra skick verkar riktigt komplett ja saknas ett tändstift.
idag65.jpg
Möjligen saknas tuta (hänger två lösa kablar som kanske gått till den??) ja eller nått annat lösa är de i alla fall.
idag66.jpg
Tänkte försöka mig på få i gång den i helgen (om inget allt för vitalt saknas eller är sönder) känns i alla fall som
möjligt och jag tror inte jag kastat 5000kr i sjön utan visst kommer behöva en hel del jobb men ett bra projekt.

Men några frågor jag hoppas finna svar på.
1/ vilken olja och hur mycket.
2/vilket tändstift
3/sitter en delvis trasig knapp på styrets högersida är de tuta eller möjligen en dödare?
4 finns elschema att hitta på nätet till z50j skulle behöva spåra vad de lösa kablarna ska gå till.
idag67.jpg
Ja sen vore de kul veta årsmodell (innan man beställt kopia på gamla regbeviset). Verkar inte ha suttit blinkers och ramnummret är 1119416 om de hjälper i frågan årsmodell.. Även intresserad vad ni rek man hittar reservdelar lätt och smidigt..

Fick en gul 78a monkey som 9åring så detta kuliga fordon ligger mig extra varmt om hjärtat så lär bli en helrenovering så småning om. Men först starta upp som sagt..
Skåning

Inlägg av Skåning »

Detta borde vara en VHB över den modellen:

https://www.classichonda50saustralia.co ... Models.pdf

Sen kan det såklart finnas vissa landsspecifika ändringar/tillägg.
Andreas.
umekille

Inlägg av umekille »

Svar på google
Transportstyrelsen svarar :Skapa en ansökan via vår elektroniska ansökningstjänst och skriv ut bekräftelsen, eller fyll i en manuell ansökningsblankett. Observera att du i din ansökan väljer ursprungsbeskrivningen "Fordonet har tidigare varit registrerat i Sverige".
Peter Holbrant
Forumsponsor

Då vart min Honda tillfälligt degraderad till chingchong eller var de jintong...
idag70.jpg
Tanken var som sagt inte räddningsbar.
idag69.jpg
Men blir ny tank av rätt sort och gul färg när den renoveras..
Skramlar inte nådigt om ljuddämpare framdäck håller inte luften någon längre stund.
Förgasaren bör bytas går inte få stängt dräneringen utan med skruv i slangen och trotteln kan snurra som den själv vill.

Men den går nu! Så ett stort steg fram enligt mig...
https://www.facebook.com/.../pcb.../1154996982693109
Pojkens bedömning kul köra men lite svårkörd...

Närmsta plan är ändå lite låg profil på. Ja först blir ytterligare ett oljebyte. Räknar med mycket gammal skit lossnat
i oljan efter varmkörningar. Samt rep punktering. Samt se om jag kan få igång lyse och tystat ljuddämparens skrammel...
Får jag tag i och även bytt förgasare i tid blir de troligen en skarp testtur i första maj rally med monkeyn.

I övrigt blir de den närmsta tiden bara lite småbrummande i nuvarande skick samt ta tag i att få in den i registret...

Riktigt renovering får vänta till i höst. Har annat projekt som måste gå före.
umekille

Inlägg av umekille »

Dit med en mopedmotor och kör den som moped med försäkring?
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Ähh en Monkey ska ju ha en mc motor i min värd, den tanken så ej fin ut, bara slå diesel eller är det för kexigt?
Peter Holbrant
Forumsponsor

umekille skrev: 08 mar 2025, 14:17 Dit med en mopedmotor och kör den som moped med försäkring?
Nä blir ju inte en moped ändå måste ju vara reggad som moped. Som vissa kina-monkys är.
Vilket jag är osäker på om de ens går. Oavsett korkat göra kostar lika mycket men mer värd med ett MC reg.
Sen behöver den ju bara besiktas en enda gång till den och den är skitbillig i försäkring o skattefri.
Så tjänar inget på att göra den till en dyrare att försäkra eu-moped.

Samt den största fördelen kan köpa en "likadan" Kina 80 eller 118cc motor och montera..
(kan ju konservera och lägga undan originalet) En sådan uppdatering så pinar den på riktigt bra.

Men nu gör den ändå 52km vilket känns riktigt lagom....

Å tanken ja den är stenkörd... När insidan av tanklock ser ut så här så behöver man inte titta mer...
idag71.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor

Skåning skrev: 07 mar 2025, 07:05 Detta borde vara en VHB över den modellen:

https://www.classichonda50saustralia.co ... Models.pdf

Sen kan det såklart finnas vissa landsspecifika ändringar/tillägg.
Missat att du lagt in den länken. Bara skummat igenom som snabbast men
en för jäkla bra manual stort tack för den... Ska laga punktering i kväll som enda jobb på Monkeyn
men i morgon testköra ytterligare ett extra oljebyte. Justera koppling som skruva lite på förgasaren o felsöka lyse.
Då lär den komma till användning o underlätta rejält.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Med en annan tank då, för den såg ruskig ut. Har du fått gång med lös flaska? Såna tankar målade och fina går säkert köpa i Indien för låga pengar.
Skriv svar