1930 Nymans Verkstäder Rajah
Re: 1930 Nymans Verkstäder Rajah
Efter stått i baksätet i 2 dagar, stålsatte man sig för ingen barn hjälp att nya NV motorn in men hjälp av pirra, jag vet att jag kommer få betala för det hela.
Frågan dock är hur svårt det är att få tag på kick.
Måste försöka hitta en kick till nya så man kan känna på den och rotera den eller inte. Mycket bättre än första motorn i delar jag köpte.Frågan dock är hur svårt det är att få tag på kick.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
hur bra är nya motorn, ser redo för få fart på?
Nja, den gick att dra runt. Ingen mer än så.
frestar det ej att kolla gnista och se om liv?
Jo det är det men inte heller prio 1 just nu i Grässklippar helevete 50000kr för det skiten.
Bara för man höll på med NV5, så var man tvungen kolla 1928 motorn.
Drog runt drevet som en dåre inte ens ett yns av någon växel hoppa i, den i delar blir nog att ha isär denna med. Fan kan man säga.2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
de suger ju, billig var väl ej den maskin?
Nja, den jag köpte i 1000 delar var lika dyr och inte lika komplett som denna. Så de här 4600kr var bättre ändå 

Kände att jag måste komma vidare med NV Rajah. Var åk och köpte ett nytt framhjul med luft i, var inte dyrt heller.
Nu måste man finna bromskäld, axel till det, funkar ej det ändå blir det ta en med axel mm och fila axel. Sen har man mer lik utan hjul man kan ta till.2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Om 3v börjar veteran marknader, och förhoppning av ev delar kanske. På Tradera när nåt Spjällstaket NV eller nåt blir det idiot pengar. Måste lista ut vad som är inter change emot DKW mm med, NV sålde delar till flera Tyska märken innan WW2..
Idag var aktion på Moppe och veteran mc 1910-1970tal, jag hoppades på massa 1920-30 NV delar men vara bara en okomplett motor Spjällstaket.
Först var en 1923 RALEIGH, modell 6 visst inte körd på 4år och hade gärna haft, de ligger på 130000kr klassen normalt. Men säljare fick inte mycket. Det var chockerade på en 101år gammal 350cc för 43000kr typ. Bara gå vidare. Till en 1928 Rex som kicka massa boxar för mig. Den ville jag verkligen ha. Bara gå vidare på annat dv en 1924 Bayliss Thomas och var de som Rex kopiera till deras 147cc. Var jätte frestad. Men hade mest ögon på en 1910 Colibri med den sämsta beskrivningen ever, gick för den hårt. Just att bli överbjuden under dolda minuten svider mest, tappa gasen totalt för olika delar. Var lite 1920-30 Husqvarna, Sturmey Arsher, ruttna Harley tankar mm, allt värt blev det bud på men var mycket skräp med. Vann inget mest för luften gick ur. Men ändå att 1910-1920tal hojar inte blev särskilt dyra egentligen var verkligen köparens marknad. Lönar sig inte att sälja 1910-1920tal mc på aktion. Visserligen 1928 Rexen blev ju pengar på.
Först var en 1923 RALEIGH, modell 6 visst inte körd på 4år och hade gärna haft, de ligger på 130000kr klassen normalt. Men säljare fick inte mycket. Det var chockerade på en 101år gammal 350cc för 43000kr typ. Bara gå vidare. Till en 1928 Rex som kicka massa boxar för mig. Den ville jag verkligen ha. Bara gå vidare på annat dv en 1924 Bayliss Thomas och var de som Rex kopiera till deras 147cc. Var jätte frestad. Men hade mest ögon på en 1910 Colibri med den sämsta beskrivningen ever, gick för den hårt. Just att bli överbjuden under dolda minuten svider mest, tappa gasen totalt för olika delar. Var lite 1920-30 Husqvarna, Sturmey Arsher, ruttna Harley tankar mm, allt värt blev det bud på men var mycket skräp med. Vann inget mest för luften gick ur. Men ändå att 1910-1920tal hojar inte blev särskilt dyra egentligen var verkligen köparens marknad. Lönar sig inte att sälja 1910-1920tal mc på aktion. Visserligen 1928 Rexen blev ju pengar på.
såg ut som en trevlig aktion
Det var den, bara tråkigt att man är så fattig så man inte kunde vinna 1910-1920tal. I NV Rajah träsket är det ej någon framgång för NV vänner är så fast i 1950tal och äldre säljer aldrig och bara håller till de dör.
Till nåt helt annat trots övriga fordon. Sökte delar och Amazon Sport 122S märken fresta för man har en sliten Amazon sen länge som ska få Overdrive samt ev ny maskin och göra en Sport kopia.
Underbart!
I början av 90-talet hade jag en äkta Amazon Sport Kombi -66, som var ett körbart objekt. Sitter ingen overdrive på kombin, men planen var att få dit en. Fick tag på en + kardan av en polare, men det hela slutade med att jag sålde tillbaka den + bilen till honom och den lär senare ha sålts utomlands. Det kan nog stämma för regnumret tillhör nu en släpvagn.
Hursom, det roliga i storyn är att dessa 122S-emblem saknades, men köptes över disk på Rejmes i Linköping där jag bodde då.

Apollo 8037, klenstummis. MCB 1159 fetbrux som kan bli nåt roligt.