Däck-köp till moppen

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->TL betyder mycket riktigt tubeless. Det går att ha slang i däcken.

Däcken kan vara märkta som däck till bilar dvs med lastindex och hastighetsindex. Om de är märkta så får du här en tabell på hastighetsindex (i de lägre fartregistret).

A1 5 km/h
A2 10 "
A3 15 "
A4 20 "
A5 25 "
A6 30 "
A7 35 "
A8 40 "
B 50 "
C 60 "
D 65 "
E 70 "
F 80 "
G 90 "
J 100 "
K 110 "
L 120 "
M 130 "
N 140 "
P 150 "

Sedan kommer Q, R, S, T, U, H, V, W och Y och de är de vanligaste för personbilar. Skriv om ni vill veta dem också.

Om det står ett lastindex står det alldeles före hastighetsindexet. Ex 52L
Det betyder: 52 = max 200 kg och L alltså 120 km/h.

Jag gissar att lägsta lastindex på tänkbara däck ligger någonstans runt 42 = max 150 kg upp till 60 = 250 kg.

Må väl! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack.

ett alternativ är väl att gå upp till 16" fälgar, då ökar utbudet på däck markant. tex pirelli mandrake MT15 80/80 från dapra. 300 kr för ett däck som ska palla 150km/h. Förutsatt att det får plats.

Frågan blir då hur långa ekrar man behöver köpa om man behåller 100mm leleu naven... ngn som gjort ngt liknande?

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För er som undrar vad man ska med A1 däck till dvs max 5 km/h.

Jo de däcken är till skottkärror som framförs utan minsta tanke på att det ibland kan vara bråttom.

Kan det vara så? :hmm:

:pinocchio: <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu när man läser lite om hastighetskoder går det upp ett litet ljus om en händelse som skedde 1982 hade en crescent flakmoppe med dåliga framdäck så man stack iväg till ett bygge och snodde 2 hjul från ett par skottkärror vill minnas att det var ribbdäck (jävligt snyggt egentligen )men till saken så satt det en puchmotor på packen med en tomos 5hp båtcylinder satt en bing 19mm och 4 växlad låda.Gick riktigt bra då och man fick upp den ca en halvmeter på bakhjulet många kedjor gick åt med men när man drog ur den så mycket det gick så gick den som en skadskjuten räv på vägen kan kanske bero på däcken då för den gjorde bortåt 75 80 kmh med polarn på flaket och några öl lådor som man köpt av lanthandlaren .bra gubbe som sålde öl till oss yngre .oj det blev en riktig anekdot detta men vilka minnen jag fick nu tror jag går och hämtar en ÖL och njuter lite hälsn Cobra <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hur gick det med ölen ! :lol: o flaker som går så stadigt :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ricky skrev:Tjenare.

Vågar man åka topspeed ca 90 blås med 15" "speeddäck"?

Continental har ett 15" city demon, men på dapra står det TL, kan det vara tubeless, slanglöst? Fungerar dessa däck även med slang i?

Någon som har ett vettigt alternativ till snabba compacter.

mvh Ricky
Är ingen däckexpert men ska man inte ligga på konstant 90 kmh så håller nog dom flesta moppedäcken bra.. :close_call:, tex det jag köpte står det på Dapra's sida, Upp till 100 km/h... :research:
(så det är bara att trimma mer med andra ord.. :diablo: ) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Anders E

Inlägg av Anders E »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nu kostar dom bara 352 st <!-- </EdIndex> --></div>
valter

Däck

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!Är det någon på forumet som vet vad de är för kvalite på däck som heter speed och duro?.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Re: Däck

Inlägg av Nymans2013 »

valter skrev:Hej!Är det någon på forumet som vet vad de är för kvalite på däck som heter speed och duro?.
MVH/Valter.
Min erfarenhet är att dom håller dugligt, såvida du inte kör på vintern. Framdäcket på Mamban (som är ett Speed 15-2,50 köpt hos Ettans) har fått torrsprickor av vägsaltet. Och detta tycker jag är under all kritik då jag köpte det i November -09 <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Rolle

Re: Däck

Inlägg av Rolle »

Nymans2013 skrev:
valter skrev:Hej!Är det någon på forumet som vet vad de är för kvalite på däck som heter speed och duro?.
MVH/Valter.
Min erfarenhet är att dom håller dugligt, såvida du inte kör på vintern. Framdäcket på Mamban (som är ett Speed 15-2,50 köpt hos Ettans) har fått torrsprickor av vägsaltet. Och detta tycker jag är under all kritik då jag köpte det i November -09
Hehe, på min moppe sitter det Trelleborg bak och fram. Säkert 30-40 år gamla, men inte en torrspricka :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Kontakt:

Inlägg av tompa »

_Blomman_ skrev:Dom är hemma nu och jag är jättenöjd
Bild
Har du provkört dom nya däcken, skulle va kul och veta hur dom går :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

tompa skrev:
_Blomman_ skrev:Dom är hemma nu och jag är jättenöjd
Bild
Har du provkört dom nya däcken, skulle va kul och veta hur dom går :?:
Men Tompa!
Provköra däck? Hur dom går? Dom går inte alls, för det krävs lite mer. En bra moped och motor t.ex. :sorry: <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu kostar Continental-däcken 328,40, det är bara att slå till! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

zappafan skrev:Köpte ett däck Continental (helsvart) 8-134500 KKS 10 2 1/2x19 (23x2.50) 398 kr från Dapra

= made in China.. :notme:
Inte så jätteimpad, lite "buckligt" men det kanske legat ett tag ihopdraget med typ buntband.. [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img]

men det är mycke gummi att nöta på.. :runaround: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Skriv svar