Vrakcompactens customisering

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:Det är definitivt en kul utmaning att arbeta med en "noll-budget" också, även om man inte prompt måste. Om inte annat för att visa vad man kan fixa ihop av vad andra skulle slängt på tippen.
Sweet bygge, dude! :headbang: :cool2: :thumb:
Ja det tycker jag är GRYMT slider_victory.gif <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:Det är definitivt en kul utmaning att arbeta med en "noll-budget" också, även om man inte prompt måste. Om inte annat för att visa vad man kan fixa ihop av vad andra skulle slängt på tippen.
Sweet bygge, dude! :headbang: :cool2: :thumb:
Ja det är ju vad Rat Rod handlade om ifrån början. Numera innebär det för dom flesta bara att bilen ska vara röd, svart och vit.

Just nu finns inget nyinköpt för moppen. Befinner mig på jobbet just nu och har eftermiddagspass tills 19:00. Sedan blir det att stanna kvar någon timma eller två och jobba på Compacten. Kommer förmodligen bilder när jag kommer hem.
alf-johan skrev: Ja det tycker jag är GRYMT slider_victory.gif
Tackar för uppmuntra allihopa. 8) :D <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En liten uppdatering efter åtskilliga timmar av dygnets mörka del spenderade i verkstan:

Har funderat fram och tillbaka och kommit fram till att jag helst inte vill rakea om ramen så bestämde jag mig för att rakea gaffeln istället.

Med nedre styrkronan+kronbulten från den silvriga gaffeln. Så kapade jag den kronan precis framför kronbulten. Över till den vinröda gaffeln. där kronbulten kapades av. Sedan kapade jag snitt i styrplattans sidor. Så den gick lätt att böjja. Lite försiktighet och några försök senare så spände jag samman den avkapade kronan mot bakkanten på den vinröda gaffeln. Och resultatet kunde nog inte blivit mycket bättre:

Bild

Bild

Nästa sak som jag gav mig på var sadeln. Jag berättade om min idé om sidoöppnande sadel. Så jag skred till verket. Rev bort sadelklädseln och skumgummit och kapade ut spaken som sitter framme under sadeln och sedan vinkeljärnen som sadeln fästs i. Sedan kapade jag bort hela överdelen av sadeln. Och nu började det riktigt roliga, hittade en plåtbit och började klippa den efter sadelns form. Sedan efter en massa slipande och svetsande så har jag nu en halvfärdig sidoöppnande sadel. Ska montera en båge under fronten som tyngden kan hammna på när man sätter sig, och sedan leta fram nytt skumgummi till att stoppa sadeln med. Har nog något gammalt liggunderlag någon stans:

Bild

Bild

Bild

Bild

Får se när jag fixar skärmfästen, Behöver egentligen en bättre bakskärm, Compactskärmen är för tight för att modifiera. Någon som har en skärm för 17tums hjul i skänkeshögen? <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Samuel
Inlägg: 1397
Blev medlem: 24 jan 2009, 00:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helt klart MVG på det där :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gillar stuket skarpt, speciellt storleken på hjul som är perfekt.
En smäckrare bakskärm bara om du ska ha det... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blir den inte skum i styrningen å rejka på dette vis? [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
kruse
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 jun 2008, 23:00
Ort: Storfors - Värmland

Inlägg av kruse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.tolle.se - Tekniska tips - Mäta försprång
Här kan du läsa om hur man mäter försprånget och ser om mopeden blir körbar.

Häftigt bygge du håller på med. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nymans 2013: Den kommer att bli riktigt tuff, hu har du tänkt att lacka den :?: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
körmoped skrev:Helt klart MVG på det där :wink:
Tackar.
P-plats.se skrev:Gillar stuket skarpt, speciellt storleken på hjul som är perfekt.
En smäckrare bakskärm bara om du ska ha det...
Jo en bakskärm är inräknat men har ingen att använda. är väldigt tajt mellan ram och hjul så skärmen får knappt ha några sidor alls isåfall. Ska fundera vidare litegranna.
zappafan skrev:Blir den inte skum i styrningen å rejka på dette vis? [img]images/smiles/Trilly-70-12jeff_results[1].gif[/img]
Klart det finns en risk för det, jag hade under mitt första moppeår en 1159 som var choppad (kan slänga upp en bild senare). Den var trots den förlängda gaffeln och den utlutade ramen väldigt lättkörd. Dom flesta av dom gammla mopparna har väldigt skumma gaffelvinklar. Så det kan inte bli värre iallafall.
kruse skrev:http://www.tolle.se - Tekniska tips - Mäta försprång
Här kan du läsa om hur man mäter försprånget och ser om mopeden blir körbar.

Häftigt bygge du håller på med.
Medveten om räkning av försprång och dylikt, men när det gäller en moppe med hitintills nollbudget så låter jag hellre praktiska prov utvisa lämpligheten.
alf-johan skrev:Nymans 2013: Den kommer att bli riktigt tuff, hu har du tänkt att lacka den :?:
"Lacken" blir grunfärgsbrunt/rött, Mattsvart och mattvit. Det ska se rufft ut.

Är på jobbet nu och ska ut i verkstan och meka när jag slutat, kanske kommer fler bilder ikväll. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då var några timmar spenderade i jobbverkstan, och sadeln har hunnit bli klar. Framgaffeln däremot, har fått ett par hydrauliksa gaffelben som jag hade liggande. Men jag kan inte påstå att jag är riktigt nöjd. Ska fixa en stabilisator och se om gaffeln känns bättre efter det.

Innan jag monterade hydraulbenen så var jag dock ute och rullade nerför en backe för att känna på stabiliteten efter att jag rakeat gaffeln. Och det kändes faktiskt riktigt bra. Backen slutar med en liten kurva och moppen var lätt att styra in i den.

Nåväl bilderna får tala:

Bild

Bild

Bild

Bild
Ser ut som något Frankenstein skulle vara skapare av. Aningen obekväm just nu.

Bild
Med färdig ovansida blev gångjärnet mycket stadigare. En bit fyrkantsjärn har svetsats på plats i framkanten av sadeln för att ta upp vikten när mina 88kg frestar på sadeln.

Slänger upp bilder på 1159 choppern i en annan tråd. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Amstaff_Loco
Inlägg: 471
Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
Ort: Lödöse

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt roligt bygge! härligt när det inte bara stannar vid ideer å tankar, utan också utförs :cool2: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du vill inte byta din 17 tummare bakhjul emot en Puch 17 tummare bakhjul? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amstaff_Loco skrev:Riktigt roligt bygge! härligt när det inte bara stannar vid ideer å tankar, utan också utförs :cool2:
Jo det är roligast när det går vägen, jag brukar vara väldigt duktig på att tänka högt. Och sen blir det ingenting, så denna gång har jag tänkt lite mindre extremt än vanligt så det kanske kan gå vägen.
Rexxy skrev:Du vill inte byta din 17 tummare bakhjul emot en Puch 17 tummare bakhjul? :roll:
Beror på vad jag får emellan :twisted: , notera att du pratar med en smålänning bastard_inside_sign <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nymans2013 skrev:
Amstaff_Loco skrev:Riktigt roligt bygge! härligt när det inte bara stannar vid ideer å tankar, utan också utförs :cool2:
Jo det är roligast när det går vägen, jag brukar vara väldigt duktig på att tänka högt. Och sen blir det ingenting, så denna gång har jag tänkt lite mindre extremt än vanligt så det kanske kan gå vägen.
Rexxy skrev:Du vill inte byta din 17 tummare bakhjul emot en Puch 17 tummare bakhjul? :roll:
Beror på vad jag får emellan :twisted: , notera att du pratar med en smålänning bastard_inside_sign
En spark mellan benen? "emellan" bastard_inside_sign


MSN? <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:En spark mellan benen? "emellan" bastard_inside_sign


MSN?
Nope, MSN har crashat/ fungerar när det självt känner för det. Nya datorn kommer på torsdag, så jag orkar inte re i det. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Skriv svar