Sida 3 av 4

Postat: 18 nov 2008, 19:25
av 901264
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom nån har bytt till denna typ av bensinkran på tanken:

Bild

Och själva stången för vredet är runt (dia ca 7mm),
så borde jag kunna ta en sån här borrförlängare (ca 30:-),
för att fixa till ett vred som sticker ut ur kåpan, som originalet :D

Bild

Får nog kapa förlängaren, så insexskruven hamnar närmare "kanten"
för att greppa i bensinkranens stång.
Denna idé borde funka för ställbart munstycke oxå (?) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 nov 2008, 14:26
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter definitivt som om borrförlängare ska kunna funka på bensinkranen. Själv körde jag gängstång med en vingmutter i ytteränden. Inte lika snitsigt men billigt och funkar bra i väntan på att en orginalkran dyker upp till vettigt pris.
Till munstycket är jag mer tveksam, om du inte har en fjädrande del någonstans i överföringen måste ju borrförlängaren gå rakt ut från munstycket, givet dess lutning också, och då får du ta upp extra hål i motorkåpan. Själv vill jag ha ut den genom en gälspringa och jobbar på en böjlig lösning. Se även min Scoterettetråd där det finns ytterligare en modell beskriven. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 nov 2008, 14:27
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En annan sak: Ser på bilden att din kran sitter en bit bak på tanken, på min sitter den i framkant och jag vill minnas att reserven inte ser likadan ut heller. Fanns det olika tankmodeller eller har jag fel tank, tro? :shock: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 nov 2008, 19:10
av 901264
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nån gång ändrades läget på bensinkranen, för det finns 2 olika längder på reglagespaken, enligt reservdelslistan... 17,8 cm resp 25,4 cm.
Du ska ha den korta och jag ska ha den långa alltså.
Undrar om det var ytterligare ett sätt att undvika ånglås ?
Få kortare väg för bensinen... ingen aning... en kran som inte skiftar i
temp så mycket håller väl tätt längre också, antar jag.
Synd att man inte vet mer exakt när dessa ändringar gjordes...

Angående stång till ställbart... du har helt rätt. Blir inget bra med en rak oböjlig stång. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 nov 2008, 23:39
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Intressant, det skulle vara kul att höra från någon som var med när det begav sig hur de resonerade kring sådant som bensinkranens läge, olika motorkåpor och extra gälar för ökad kylning. Men man får väl utgå från att förändringarna åtminstone var tänkta som förbättringar också... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 nov 2008, 15:42
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det nåt sånt här ni söker ?

http://www.tradera.com/Ny_bensinkransforlangare_till_nagon_scootermoped_tror_jag_-auktion-77883919 <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 nov 2008, 15:50
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bensikransfölängare hade jag, den var perfekt för att svarva växelpinne till tre vx Sachs :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 nov 2008, 19:01
av 901264
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag söker bara ett original reglage om det sitter en original kran i ena änden :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 nov 2008, 12:19
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipset, jag kan kanske tänka mig den, om jag bestämmer mig för att den är snyggare än den jag gjort själv... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 nov 2008, 22:06
av 901264
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kollat lite på motorn...

... då säljaren inte kunde starta den.
Plockade loss fläkt och tyckte det såg okej ut, men fick bara gnista slumpvis och sen uteblev gnistan helt.
Ytterligare felsökning får ske imorrn.

Stefa-system <!-- </EdIndex> --></div>

Fäljar skoterett

Postat: 24 nov 2008, 22:15
av dodge4
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.tradera.com/Tillfalle_Crescent_Scooterett_kompletta_Faljar-auktion-78517013 :idea: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 nov 2008, 13:55
av 901264
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipset !
Ger nån annan chansen, för jag har nyrenoverade hjul och några i reserv.

--------------------------------------------------------------------------------------

Tillägg 19:00

Gnistan är nu tillbaka ! :D
Tyckte tändspolen satt långt från svänghjulet, så jag lossade och korrigerade, behövde inte ens ta bort svänghjulet...
Skönt att nåt går lätt ibland ! (svingen har jag ej fått lös än...) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 nov 2008, 16:05
av 901264
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag har jag fått hem borr-förlängaren. Tydligen finns det olika varianter,
för jag läste hos en firma att den passade upp till 8mm borr, men den jag
köpte passar max 6mm, så jag måste borra ur den till ca 7mm, som bensinkranens axel är.
Passade på att köpa ett billigt stativ för borrmaskinen, men kommer stabilisera det, för det är ju lite klent...

Bild
Kortar så det blir en lås-skruv, som träffar i hålet för "vippen".
Använder "vippen" som lås-skruv...


En liten inspirationsbild på en röd Skoterett:
(Lånade från en annons och vill samtidigt varna känsliga originalrenoverare) :lol:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jan 2009, 21:45
av 901264
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ganska lugnt på renoveringsfronten pga Jul o Nyår.
Hjälpte svågern under mellandagarna, för han skulle flytta från 2 garage till ett enda på nytt ställe.

Passade på att plocka diverse smått o gott :wink:

Till insuget:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 jan 2009, 15:40
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Din svåger har inte ett insug till liggandes...? 8) <!-- </EdIndex> --></div>