Sida 3 av 5
Postat: 31 maj 2011, 17:25
av Amstaff_Loco
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är de någon vänlig själ som har Sachs verkstadshandbok för 50/2 KS motorn inskanad på datorn?? jag har ju hittat för de 3 petade osv, men de kanske inte finns nån för 2 petad med kick?
Mvh Mathias <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 31 maj 2011, 18:02
av Amstaff_Loco
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Johan Lat skrev:Ja nu är ju inte jag någon Sachs expert precis men det är väl en orginaltopp till en lyftkyld stora cylindern och en 3,5:a(eller urpluggad orginal) till en fläktkyld Sachs.
Oki så en orginaltopp till luftkyld cylinder samt en 3,5:a då? hur vet man om de e en 3,5:a osv? för urpluggad orginal är de inte den ser ganska speciell ut i insuget tycker jag å där har de inte kunnat sitta nån plugg.
Va orginaltoppen oval undertill å inte rund som dom brukar vara i "förbränningskammaren"? (heter de så?)
Edit: hur funkar de att köra en fläktkyld cylinder som luftkyld? inget bra eller

med tanke på att den låg med till 2 luftkylda motorer, de behöver ju inte vara så att den suttit på men ändå roligt att få veta
Mvh Mathias <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jun 2011, 08:58
av Nymans2013
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amstaff_Loco skrev:Är de någon vänlig själ som har Sachs verkstadshandbok för 50/2 KS motorn inskanad på datorn?? jag har ju hittat för de 3 petade osv, men de kanske inte finns nån för 2 petad med kick?
Mvh Mathias
http://www.ettansmopeder.se/sprang11.html <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jun 2011, 12:33
av flora
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amstaff_Loco skrev:Tack skall du ha! Lasse!
Jag skall gå å kika på navet,
Någon som vet va de kan vara för en cylinder å topp? toppen ser riktigt skum ut undertill, en djupare urfräsning samt att urfräsningen är oval, stiftet sitter ju även snett in om ni förstår va jag menar

hahaha vilket geni man e när man skall förklara nått
Så här ser de ut,

Det navet är till en tre växlad, dom två växlade har mindre utbyggnad.
Kedjan linjerar inte om det är ett nav från en tre växlad, drevet kommer för långt åt vänster om du står bakom.
Jag tror svingen är lite bredare på en tre växlad. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 01 jun 2011, 18:35
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
flora skrev:
Det navet är till en tre växlad, dom två växlade har mindre utbyggnad.
Kedjan linjerar inte om det är ett nav från en tre växlad, drevet kommer för långt åt vänster om du står bakom.
Jag tror svingen är lite bredare på en tre växlad.
Svingen är lite bredare på 3 vxl. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 jun 2011, 11:52
av Amstaff_Loco
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oki så då kanske inte nån av de 2 handväxlade 2-vxl motorerna som medföljde har suttit på denna utan de kanske e en 1252 med en 3 petad motor som skulle sitta där igentligen? eller så e de ett redigt hopkok av alla möjliga compacter helt enkelt
summa sumarum så funker inte de navet som sitter på nu med nån
av mina 2-växlade motorer om jag förstår de rätt..
Sen undrar jag också hur hög den höga sadeln skall vara i skillnad till den lägre? för va jag förstått så satt den låga sadeln på de tidigare modellerna å den högre sattes på när de 3-växlade motorerna börjades monteras? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 jun 2011, 12:12
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amstaff_Loco skrev:Oki så då kanske inte nån av de 2 handväxlade 2-vxl motorerna som medföljde har suttit på denna utan de kanske e en 1252 med en 3 petad motor som skulle sitta där igentligen? eller så e de ett redigt hopkok av alla möjliga compacter helt enkelt
summa sumarum så funker inte de navet som sitter på nu med nån
av mina 2-växlade motorer om jag förstår de rätt..
Sen undrar jag också hur hög den höga sadeln skall vara i skillnad till den lägre? för va jag förstått så satt den låga sadeln på de tidigare modellerna å den högre sattes på när de 3-växlade motorerna börjades monteras?
du borde kunna ha någon av dina motorer på den. ja harde en 1252 o körde den med 2-vxl handväxel motor utan några som helst problem <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 jun 2011, 12:24
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Funkar fint att köra med 3 pet i 1248 och 2 pet i 1252. Kedjan går lite snett, men det fungerar utan problem.
Körde själv med EKF 4 pet i en 1248. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 jun 2011, 12:39
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Funkar fint att köra med 3 pet i 1248 och 2 pet i 1252. Kedjan går lite snett, men det fungerar utan problem.
Körde själv med EKF 4 pet i en 1248.
Dock kan det vara lite trångt att trycka dit ett 1252 bakhjul på en 1248 , men det går

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 jun 2011, 14:34
av Amstaff_Loco
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:Rexxy skrev:Funkar fint att köra med 3 pet i 1248 och 2 pet i 1252. Kedjan går lite snett, men det fungerar utan problem.
Körde själv med EKF 4 pet i en 1248.
Dock kan det vara lite trångt att trycka dit ett 1252 bakhjul på en 1248 , men det går

Så du menar att de troligen är en 1252:a med tanke på bakhjulet? Vilket I-landsproblem

men vore ju ändå skoj att veta va de e man har.
Mopeden skall ändå göras om en del, håller på att sammla på mig lite rolig fakta, delar å insperation för att göra nått kul av den! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 jun 2011, 16:54
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Din sving ser ju lite utåtböjt ut, så förmodligen kanske någon har försökt tvinga dit bakhjulet.
Edit: Vänta lite nu, det ser ut som din typbricka sitter kvar? Den vid tanklocket. Skrapa bort lite färg där! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 jun 2011, 17:26
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amstaff_Loco skrev:S_Compakt skrev:Rexxy skrev:Funkar fint att köra med 3 pet i 1248 och 2 pet i 1252. Kedjan går lite snett, men det fungerar utan problem.
Körde själv med EKF 4 pet i en 1248.
Dock kan det vara lite trångt att trycka dit ett 1252 bakhjul på en 1248 , men det går

Så du menar att de troligen är en 1252:a med tanke på bakhjulet? Vilket I-landsproblem

men vore ju ändå skoj att veta va de e man har.
Mopeden skall ändå göras om en del, håller på att sammla på mig lite rolig fakta, delar å insperation för att göra nått kul av den!
Ja , det kanske är en 1248 som dom har "bänt" ut för att få plats med ett 1252 hjul

snurrigt det blev <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 jun 2011, 17:37
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det mesta går att blanda mellan modellerna och årsmodellerna här är en bild på min troliga 1248 ram allt annat friskt blandat.
Uploaded with
ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 jun 2011, 15:01
av Amstaff_Loco
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag började jag kika på motorerna, saknades lite delar ur den ena så jag tänkte att jag sätter ihop en komplett, tänkte ju självklart börja bygga på motorn som va nästintill färdig, endast kicken som inte ville fjädra tillbaka, men när jag öppna upp motorn så ser jag att de ligger massa korn samt 2 "korvar" med kemiskmetall inuti motorn å skumpar runt.

Ja då hitta jag ett hål i blocket, så de blir att sätta ihop den andra motorn som ser rätt så fräch ut.
Såg på venarna att den ena är från 67 och den jag tänkte bygga på e från 70. De spelar ingen roll va? för delarna skall väl vara samma ändå om jag förstått de rätt.
Och om nån har en hel svänghjulskåpa till en 2-växlad sachs så är jag mycket intresserad då båda 2 va riktigt riskiga.
Va gillar ni min "bultmall"

ingen dålig grej man kom på där

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 jun 2011, 15:39
av Amstaff_Loco
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skall rengöra alla delar innan jag monterar ihop den, fick ett tips om citronsyra blandat med vatten, någon som har provat de?
Båda svänghjulsblocken är ju "trasiga" alltså den biten som är under kugghjulet är väck, någon som även har ett helt sådan block eller skall man köra ändå?

<!-- </EdIndex> --></div>