Finns som päronljuddämpare också. <!-- </EdIndex> --></div>Peppes Bodega skrev:Låter fint,men går man inte ifrån originalkonceptet lite med sån ljuddämpare osv?
Finns det inget man kan göra som ser rätt original ut?
Peppes Zündapp KS50 -69.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför inte göra såhär istället.
http://www.szk.nu/index/html/images/garage/szk1152/bild15.gif_stor.gif
http://www.szk.nu/index/html/images/garage/szk1152/bild9.gif_stor.gif
Då kan du ju få valfri trimcylinder att nästan se ut som orginalcylindern (förutom avgasrörsfästet)
Sen så finns det cigarrdämpare med 32mm anslutning om du vill ha ett grövre avgassystem som passar ditt "orginalkoncept" bättre.
http://www.norscand.com/ljuddampare-universal-32mm-p-12823-c-701.aspx <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.szk.nu/index/html/images/garage/szk1152/bild15.gif_stor.gif
http://www.szk.nu/index/html/images/garage/szk1152/bild9.gif_stor.gif
Då kan du ju få valfri trimcylinder att nästan se ut som orginalcylindern (förutom avgasrörsfästet)
Sen så finns det cigarrdämpare med 32mm anslutning om du vill ha ett grövre avgassystem som passar ditt "orginalkoncept" bättre.
http://www.norscand.com/ljuddampare-universal-32mm-p-12823-c-701.aspx <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 316
- Blev medlem: 02 jun 2011, 23:00
- Ort: Västervik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser riktigt bra ut!!Tack för tipset 
Inte heller fel med 5,5hk.
http://www.norscand.com/ProductPopup.aspx?filename=02-71-501_1854.JPG <!-- </EdIndex> --></div>

Inte heller fel med 5,5hk.
http://www.norscand.com/ProductPopup.aspx?filename=02-71-501_1854.JPG <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 316
- Blev medlem: 02 jun 2011, 23:00
- Ort: Västervik
-
- Inlägg: 316
- Blev medlem: 02 jun 2011, 23:00
- Ort: Västervik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick ett uppiggande samtal från min arbetskamrat nyss som berättade att motorn är ihopsatt och klar,med nya lager,packboxar mm. 
Underbart och ett stort tack till Stefan (pappsen65@hotmail.com) som hjälpt mig med både Zündappmotorn och Crescentmotorn!!


<!-- </EdIndex> --></div>

Underbart och ett stort tack till Stefan (pappsen65@hotmail.com) som hjälpt mig med både Zündappmotorn och Crescentmotorn!!



-
- Inlägg: 316
- Blev medlem: 02 jun 2011, 23:00
- Ort: Västervik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är motorn monterad och jag har kört en sväng.
Inte lätt att få allt rätt när man själv inte demonterat moppen.
Måste få ordning på lyse och "dödare" som nu inte fungerar.Funderar på om det kan vara tändningslåset som är fel på.
Några tips? <!-- </EdIndex> --></div>
Inte lätt att få allt rätt när man själv inte demonterat moppen.
Måste få ordning på lyse och "dödare" som nu inte fungerar.Funderar på om det kan vara tändningslåset som är fel på.
Några tips? <!-- </EdIndex> --></div>
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1. felsökning
2. reparation
"lyset"
Börja med att mäta var spänningen "försvinner" någonstans, enligt schemat så skall du ha 6v (växelspänning) på tändlåsets plint 51 (när motorn går)
Ut från låset (när du vridit på nyckel skall du ha 6v på plint 56. o.s.v bara följ elschemat systematiskt så kommer du att hitta felet
När du spänningsmäter så anslut instrumentet till jordpunkten som lampan är ansluten till, då ser du även om du har dålig eller ingen jordanslutning alls.
"dödaren"
Tändlåset skall kortsluta mellan plint 2 och plint 31 när du vill att motorn ska stanna, fungerar det så kolla att du har riktig jordanslutning på plint 31
Ett tips när det gäller elfel, börja alltid att mäta i mitten av problemet då vet du åt vilket håll du skall fortsätta (mot lampan eller mot lysspolen)
Länk till elschema/bruksanvisning KS50/100 1967-69, hoppas den stämmer någorlunda med din moppe
http://www.kjtools.se/zundapp/teknik/index.htm
Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
2. reparation
"lyset"
Börja med att mäta var spänningen "försvinner" någonstans, enligt schemat så skall du ha 6v (växelspänning) på tändlåsets plint 51 (när motorn går)
Ut från låset (när du vridit på nyckel skall du ha 6v på plint 56. o.s.v bara följ elschemat systematiskt så kommer du att hitta felet
När du spänningsmäter så anslut instrumentet till jordpunkten som lampan är ansluten till, då ser du även om du har dålig eller ingen jordanslutning alls.
"dödaren"
Tändlåset skall kortsluta mellan plint 2 och plint 31 när du vill att motorn ska stanna, fungerar det så kolla att du har riktig jordanslutning på plint 31
Ett tips när det gäller elfel, börja alltid att mäta i mitten av problemet då vet du åt vilket håll du skall fortsätta (mot lampan eller mot lysspolen)
Länk till elschema/bruksanvisning KS50/100 1967-69, hoppas den stämmer någorlunda med din moppe
http://www.kjtools.se/zundapp/teknik/index.htm
Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 316
- Blev medlem: 02 jun 2011, 23:00
- Ort: Västervik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Skruva på inställningsklockan bara så den tar gäng.
Tryck in växelaxeln så mycket det går åt vänster.
Gänga in inställningsklockan tills den precis går i mot kopplingskåpan.
Tryck växelaxeln så mycket det går åt höger.
Gänga in inställningsklockan tills den precis går i mot kopplingskåpan(räkna hur många varv du skruvar in den nu)
Backa inställningsklockan med halva det antalet varv.
Sen skruvar du fast den.
Lycka till.
<!-- </EdIndex> --></div>
Det är inga problem med det.Peppes Bodega skrev: Lite pill att justera växlarna också.
Skruva på inställningsklockan bara så den tar gäng.
Tryck in växelaxeln så mycket det går åt vänster.
Gänga in inställningsklockan tills den precis går i mot kopplingskåpan.
Tryck växelaxeln så mycket det går åt höger.
Gänga in inställningsklockan tills den precis går i mot kopplingskåpan(räkna hur många varv du skruvar in den nu)
Backa inställningsklockan med halva det antalet varv.
Sen skruvar du fast den.
Lycka till.

-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 316
- Blev medlem: 02 jun 2011, 23:00
- Ort: Västervik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Har gjort precis så,men finjusteringen gör man väl genom att skruva ett kvarts varv åt gången? <!-- </EdIndex> --></div>
Tackar.Hasse skrev:Det är inga problem med det.Peppes Bodega skrev: Lite pill att justera växlarna också.
Skruva på inställningsklockan bara så den tar gäng.
Tryck in växelaxeln så mycket det går åt vänster.
Gänga in inställningsklockan tills den precis går i mot kopplingskåpan.
Tryck växelaxeln så mycket det går åt höger.
Gänga in inställningsklockan tills den precis går i mot kopplingskåpan(räkna hur många varv du skruvar in den nu)
Backa inställningsklockan med halva det antalet varv.
Sen skruvar du fast den.
Lycka till.
Har gjort precis så,men finjusteringen gör man väl genom att skruva ett kvarts varv åt gången? <!-- </EdIndex> --></div>