Problem med brytarlöst tändsystem

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
sigges
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av sigges »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gjorde en nogrannare mätning och kom fram till 24 mm.

Det som syns på videon är 24 mm innan TDI.
Men är det optimala 20mm?

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"4 mm mellan srecken ja, men kanske 2,1 mm förtändning. <!-- </EdIndex> --></div>
sigges
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av sigges »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:"4 mm mellan srecken ja, men kanske 2,1 mm förtändning.
Det är 3 markeringar i blocket. Mitten är väl TDI? Därifrån är det nu 24mm. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skerv lite slarvit. 24 mm som på bilden är ca 2.1mm förtändning
Jag gissar att mittstrecket är TDC
24 mm på bilden skulle kuna kallas 24 grader före TDC. Svänghjulet är ju ca 100 i diameter. <!-- </EdIndex> --></div>
sigges
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av sigges »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu kom nya problem med att ja bytt elsystem.

Bakljus vs framljus.

Fram sitter en 6/15/15
Bak 6/10

Trodde att man skulle få ett bättre framlyse av detta system, men inte.

Baklyset är kanon men fram lyser det inget vidare. Har kopplar in bakljuset på den extra "röda" tåten.

Vad kan man göra åt detta? <!-- </EdIndex> --></div>
igmab
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 jun 2010, 23:00
Ort: Horred

Inlägg av igmab »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den röda tråden är för att ladda ett batteri.
Även framkjuset skall kopplas på gul.
Har detta på flera moppar med 35w framlampa.
Lyser bra som f...n.

/Martin <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
sigges skrev:...
Fram sitter en 6/15/15
Bak 6/10

Trodde att man skulle få ett bättre framlyse av detta system, men inte.
...
Varför bara 15W, och varför 6V? 12V minskar förlusterna i elsystemet rejält, och dessa system klarar ju att ge betydligt mer effekt än 15W. Men man får ju se till att elsystemet är i så bra skick att strömmen kommer fram dit den ska ordentligt också... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
sigges
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av sigges »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
igmab skrev:Den röda tråden är för att ladda ett batteri.
Även framkjuset skall kopplas på gul.
Har detta på flera moppar med 35w framlampa.
Lyser bra som f...n.

/Martin
Om ja kopplar bakljuset på gul åxå så lyser det ännu sämre. Då har du inte 6 voltsystemet då antar ja? <!-- </EdIndex> --></div>
sigges
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av sigges »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:
sigges skrev:...
Fram sitter en 6/15/15
Bak 6/10

Trodde att man skulle få ett bättre framlyse av detta system, men inte.
...
Varför bara 15W, och varför 6V? 12V minskar förlusterna i elsystemet rejält, och dessa system klarar ju att ge betydligt mer effekt än 15W. Men man får ju se till att elsystemet är i så bra skick att strömmen kommer fram dit den ska ordentligt också... :wink:
Orginal vettu. systemet va bara på 6V. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När det gäller gamla moppar på detta forum brukar det inte spela så stor roll vad som var original, det byggs om till det utförande man vill ha om man inte är nöjd med hur det såg ut när det lämnade fabriken. 8) Det brukar inte vara mer än ett par glödlampor och möjligtvis ett signalhorn som behövs för att anpassa veteranmoppar för 12V.

Har du en multimeter, så du kan göra lite ordentliga mätningar i elsystemet? <!-- </EdIndex> --></div>
sigges
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av sigges »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:När det gäller gamla moppar på detta forum brukar det inte spela så stor roll vad som var original, det byggs om till det utförande man vill ha om man inte är nöjd med hur det såg ut när det lämnade fabriken. 8) Det brukar inte vara mer än ett par glödlampor och möjligtvis ett signalhorn som behövs för att anpassa veteranmoppar för 12V.

Har du en multimeter, så du kan göra lite ordentliga mätningar i elsystemet?
Nä det va la bara att det va den lampan som suttit på sen ja köpte den.
Sådan orginal freak e ja inte:)
En multimeter finns ja, skall mäta imorgon då.
Vilka kablar bör ja mäta? <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Börja mäta spänningen ut från regulatorn (gul kabel till lyset) med jordkabeln från mätaren direkt mot motorn. Du kan behöva pyssla en del med olika varvtal för att få ett bra mätvärde, de flesta multimetrarna kommer inte överens med växelströmmen man får med denna typ av generator/regulator så på "fel" varvtal kan dom visa helt galet.
Mät sedan direkt på lampan (både ström och jord) så du får se hur mycket spänning som kommer fram dit. Skillnaden från vad du hade direkt från regulator/motorblock visar hur stort spänningsfall du har på vägen, och det ska helst vara så lågt som möjligt. Försvinner mer än några tiondels volt är det läge att mäta vidare bit för bit i kretsen för att se var förlusterna finns. <!-- </EdIndex> --></div>
sigges
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av sigges »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mätningar behövdes inte. då ja gick igenom elsystemet så har förra ägaren skarvat kablar på en nivå som en 3åring hade gjort.

Så nu lyser det fint:)

Regulatorn som följde med detta tändsystem är på 6Volt, kan man sätta dit en på 12 istället?

Lr finns det starkare lampor till 6volts systemet? Vart? <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lättlöst och trevligt. Synd att de flesta som pillar i elsystem verkar ha en 3-årings förståelse för hur det ska göras, hade dom lite sunt förnuft och överlät jobbet åt folk som kan så kanske grejerna skulle fungera. :wink:

Ja, det finns lampor på högre effekt för 6V, åtminstone till många sockeltyper. Jag har ingen aning om vilken sockel du har.

Du har väl ett Kokusansystem? I så fall säljer Roffe på VRM både 6V och 12V regulatorer avsedda för det, orkar man leta finns det säkert gott om alternativ. <!-- </EdIndex> --></div>
sigges
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av sigges »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
G-son skrev:Lättlöst och trevligt. Synd att de flesta som pillar i elsystem verkar ha en 3-årings förståelse för hur det ska göras, hade dom lite sunt förnuft och överlät jobbet åt folk som kan så kanske grejerna skulle fungera. :wink:

Ja, det finns lampor på högre effekt för 6V, åtminstone till många sockeltyper. Jag har ingen aning om vilken sockel du har.

Du har väl ett Kokusansystem? I så fall säljer Roffe på VRM både 6V och 12V regulatorer avsedda för det, orkar man leta finns det säkert gott om alternativ.
Sockeln heter BA15D och ett kokusan är det. Hittills väldigt nöjd med det, skall bara ställas lite bättre när cylle/kolv e inkörda.

E det normalt att ljuset svajar lite både tomgång och halvgas? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar