Crescent 1149 1961 - It´s alive!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Åsse lite bilder...

Här har jag gnott med Svinto på valda partier. När jag fått bort så mycket linolja som möjligt ska jag gå på med polish och vax, sen får det duga. Det som saknas i kåpväg är höger porthålskåpa och det undre kedjeskyddet.

Bild

Bild

Lite kuriosa i sammanhanget; motorn kom jag över i en bytesaffär med Mona och Jossan för många år sedan. På typplåten står det 1959 men den har kick och i toppen sitter en manuellt styrd pysventil, alltså EJ vajerstyrd. Verkar vara ett riktigt hopplock och jag hoppas den ska funka efter så många år på hyllan... <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Åsse lite närbilder på eländet.

Såhär ser det ut där linoljan (eller vad det nu är)ligger på, har gnuggat bort kletet på vissa fläckar.
Bild

Har hittat det som måste vara original gashandtag. Det jag saknar och söker efter är "nippeln" som sitter i det kyrkportsformade hålet där vajern ska gå in samt glidnippeln som sitter i handtaget, i vajerns ände.

Ingen som har nåt sånt liggandes + staget till kopplingshandtaget?

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag gör nya fynd i gömmorna varje dag. Idag dök original gasvajer upp :) Då återstår bara nipplar och stången till kopplingshandtaget...håller tummarna för att nån har de delar jag söker... <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fyndandet fortsätter. Nu har jag fått tag på nipplarna till gashandtaget och svingen har fått ett lager grund + vitfärg för att dölja rost och en gammal lackering i silver.

Skulle göra en budgetvariant och köpa färg på Mekonomen men de hade varken rätt grå/vit eller den blåa så jag körde på chans vad det gällde den gråvita. Hade inte ens med mig en bit att jämföra med :oops:

Hursomhaver, nyansen blev kanske lite vitare än originalet men hellre det än rost och ful gammal silverfärg.

Bilder kommer...

Annars så har bakhjulet fått sig en justering och uppsmörjning av lager och bromsar. Verkar inte som att moppen gått särskilt mycket, känns inte så sliten när man börjar riva i den. Originalmotorn känns oskruvad och är mycket fin i veven vilket styrker min teori...men den kan ju vara renoverad också.

Så det som kvarstår på önskelistan är staget för kopplingshandtaget.... <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Pälle! Det är till att ta upp kampen mot Roger med Raketer tror jag :D fast ni kör ju olika motoralternativ. Visst håller du till i Övikstrakten, har fått för mig att du känner Roger iallafall. Kanske man kan göra ett studiebesök i sommar.
Nu går jag "off topic" men jag är nyfiken på din lille kines, är sugen på en monkey själv men Hondan är ju så jädra dyr om den ska likna nåt, hur är kvaliteten på kopiorna, har din funkat bra? <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lordhelmet skrev:Hej Pälle! Det är till att ta upp kampen mot Roger med Raketer tror jag :D fast ni kör ju olika motoralternativ. Visst håller du till i Övikstrakten, har fått för mig att du känner Roger iallafall. Kanske man kan göra ett studiebesök i sommar.
Nu går jag "off topic" men jag är nyfiken på din lille kines, är sugen på en monkey själv men Hondan är ju så jädra dyr om den ska likna nåt, hur är kvaliteten på kopiorna, har din funkat bra?
Näe, inte tar jag upp kampen med Roger. Jag är fullt nöjd med en raket, har ju min 2013 att ta tag i senare och hjärtat klappar ju starkast för Zündapp :D Jo jag och Roger är väl lätt bekanta, gjorde lite affärer för några år sedan.

Jo, äkta Monkeys är ju rätt dyra, har en kompis som har ett gäng. Jag är helt nöjd med min KinesApa, elstart, 4-vxlad låda, hydraulisk gaffel. Helt OK kvalitet, inget har gått sönder ännu, gör 55 knyck helt original. Viss kinesfinish på vissa områden men inget som stör när man väl kör. Gav 6995:- för min på Batterilagret. Lifan anses väl av "de som vet" vara en av de bättre kopiorna. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Nya bilder

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har börjat montera ihop eländet igen. Ber om ursäkt för sunkiga mobilbilder.

Svingen, med "nästan" originalnyans. Bättre än tidigare klantmålning iaf.

Bild

Denna sida har mycket linoljeklet kvar på lacken....

Bild

Här har de vita partierna blivit rätt så befriade från linolja. Återstår polering och vax.

Bild

Mitt favorittrix när nylackade delar ska monteras ihop är att stryka fett på ytor som är utsatta, t ex svingens partier där hjulaxel och kedjesträckare ska sitta. Då nöter man inte färgen på samma sätt. Brukar göra samma sak med brickor o liknande, skonar lacken nåt oerhört och bara att torka bort överskottet.

Visst blir det rätt så OK till slut? Skulle bara haft tag på ett bättre fejk-kedjeskydd till höger sida. Originalet är svetsat med gassvets så det är bara ett stort hål i bakdelen där skruven ska sitta.

Nån som vet vad det ska vara för färg på stödet? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stödet ska vara vitt (ljusgrått) samma som ramen.

Jag tycker den ser riktigt bra ut! thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ser ju riktigt fint ut Pälle.... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Roger!! :D Jo det börjar ta sig. Stödet har fått ny färg och kampen mot kletet på lacken fortsätter men det känns tungt nu. Flera minuter för att få ordning på en pytteliten yta... <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kämpa på för en Raket är alltid värd att lägga kärlek på! :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

P-plats.se skrev:Kämpa på för en Raket är alltid värd att lägga kärlek på! :roll:
Jovisst är det så. Jag får väl ta det i omgångar när andan faller på. Kanske borde lägga lite krut på att få den körbar också....

P-plats.se, det är ju du som har den asgrymma Golf Mk1an med de übertuffa stripesen, visst?

Nu har jag fått färg på stödet, äldsta dottern coachar i garaget :)

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
P-plats.se

Inlägg av P-plats.se »

Pälle skrev:P-plats.se, det är ju du som har den asgrymma Golf Mk1an med de übertuffa stripesen, visst?
...låter som det kan var jag!? :oops:
Den är byggt efter eget huvud och det är orginallack och stripes...
http://www.p-plats.se/golf <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

P-plats.se skrev:
Pälle skrev:P-plats.se, det är ju du som har den asgrymma Golf Mk1an med de übertuffa stripesen, visst?
...låter som det kan var jag!? :oops:
Den är byggt efter eget huvud och det är orginallack och stripes...
http://www.p-plats.se/golf
Yes I know, har följt dina projekttrådar på ett flertar VW-forum under min tid som VW-man. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->he-he pälle ser ju ut som det finns två raketer i ö-vik med unikabox nu... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Skriv svar