En gång för nåt tiotal år sedan var jag på en julbord och kände mig krasslig när jag kom hem. Dagen efter var det värre och så mycket värre att jag duschade och ringde akuten för jag kände det var något allvarligt fel. Jag ringde även bekanta och berättade läget.
Det var en söndag så jag fick ta bilen till jourhavande primärvårdscentral som ligger bredvid lasarettet. När jag kom fram blev det värre och jag satt hopvikt och mådde fruktansvärt illa och hade fruktansvärt ont i magen. Efter en stund blev jag undersökt och dom hittade inget fel men jag mådde bara sämre och sämre...

Jag hade bilen utanför men kunde ens inte gå som dom ringde efter en taxi som körde mig till akuten en bit bort. Inne på akuten fick jag vänta länge, länge. Dom rullade in mig på ett rum men jag kunde inte ligga där ensam och må så dåligt så jag hasade mig ut och kröp på alla fyra längs väggarna i korridoren och folk där bara glodde på mig. Tiden gick och jag kröp så småningom tillbaka in på rummet och efter ytterligare någon halvtimme kom så doktorn. Jag mådde så dåligt så jag hade svårt att kommunicera men dom tog prover och så tror jag dom sa det inte var något fel på blindtarmen. Nu började jag i alla fall lugna ner mig och om jag fick något piller för det vet jag inte men somnade till slut. Senare vaknade jag av att en sköterska kom och då var väl klockan 22 kanske. Hon frågade hur jag mådde och faktiskt mådde jag bättre så hon undrade om jag ville ha en smörgås och lite att dricka. Jo, det funkade och sen sa doktorn att jag fick åka hem om jag ville och så blev det också. Bilen fanns någon halv kilometer bort så jag gick till den.
Grejen men det här var att jag aldrig mått så dåligt i hela mitt liv och det var vedervärdigt vill jag lova och inget jag vill uppleva mer.

Vad orsaken var vet jag inte riktigt. Det kan ha varit ett gallstensanfall men också att jag inte tålde ris a la maltan.
Men med den här upplevelsen i bagaget stoppar jag inte i mig vad som helst numera utan är lite försiktigt.
Man får också lära sig... Varm mat är tämligen säker men den ska ha varit riktigt uppvärmd det rätt igenom. Och inte ska det stå framme för lång tid heller. Bröd är också OK
Kallrätter och sallad är jag däremot försiktig med och nu har IKEA börjat portionsförpacka sin sallad på sin restaurang här och det tycker jag är jättebra.
Ris a la malta har jag senare hört kan vara en bakteriebomb med sin vispade grädde