Crescent Scoterette -64
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, ja...
Moppeutflykten med äldsta dottern igår blev lite rompahoggen, som vi säger här på bygden. Efter att snällt ha klättrat upp för alla backarna hemifrån med oss på blev det stopp på sista krönet, någon km hemifrån. Motorn dog men gick att kicka igång igen och tom gasa med munstycket rejält uppvridet (≈ 2 varv) fast helt orkeslös. Rullade till det närbelägna museet där frun och andra dottern befann sig och efter fika där kickade vi igång och då var den lika lättstartad och pigg som innan och färden hem gick problemfritt.
Frågan är nu vad som hände. Jag HOPPAS att jag fick ånglås efter att ha överhettat med extra tung last (≈130kg...) - saken blev väl inte bättre av att dotterns ben troligen spärrade de bakre öppningarna i sidoluckorna...
Jag BÄVAR FÖR att det är toppackningen som gått IGEN. Förra gången saknades ju visserligen kylfläkten på svänghjulet men symptomen var ganska lik: Den gick bra kall men sedan blev det stopp. Fast då gick den inte att få igång alls.
Ska ut en tur själv någon dag här så får vi se hur den reagerar och hur jag går vidare. Men förgasaren har redan dubbla tjockispackningar så hur jag ska komma åt ett ev ånglås vete
. Är det toppen funderar jag på en seriös specialpackning...
<!-- </EdIndex> --></div>

Frågan är nu vad som hände. Jag HOPPAS att jag fick ånglås efter att ha överhettat med extra tung last (≈130kg...) - saken blev väl inte bättre av att dotterns ben troligen spärrade de bakre öppningarna i sidoluckorna...
Jag BÄVAR FÖR att det är toppackningen som gått IGEN. Förra gången saknades ju visserligen kylfläkten på svänghjulet men symptomen var ganska lik: Den gick bra kall men sedan blev det stopp. Fast då gick den inte att få igång alls.
Ska ut en tur själv någon dag här så får vi se hur den reagerar och hur jag går vidare. Men förgasaren har redan dubbla tjockispackningar så hur jag ska komma åt ett ev ånglås vete


-
- Inlägg: 403
- Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
- Ort: Rundvik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men du.. nu orkade jag inte gå igenom alla elva miljoner inlägg på den här tråden men har du verkligen täckplåten mellan cylle och förgasare monterad eller kan det vara kondingen som är dålig. Vår Skoterett går ju bäst när den är skitvarm, och den bär laster på 140kg emellanåt utan protest. Behöver ALDRIG ändra på det ställbara munstycket heller, antingen har du värsta oflytet eller så har jag värsta flytningarna. En Skoterett ska funka, så det så. Det är ju en Hedenhöskonstruktion och det ska mycket till innan en gråsten går sönder.
Håller tummarna för dig broder. <!-- </EdIndex> --></div>
Håller tummarna för dig broder. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med risk för att bli tjatig. Nedanstående betraktelser har jag skrivit i annan tråd. Notera likheten mellan mina och dina upplevelser! Att skjutsa sin dotter verkar vara att tigga om trubbel...
Har du VERKLIGEN koll på att tankventilationen fungerar?
------------------------------------
Hanks logg, 5 maj 2009:
Jag har aldrig lyckats få min Skoterett att gå bra någon längre stund. Funkar helt perfekt när man ger sig iväg, men efter sisådär 7 kilometers körning går den plötsligt som en kratta.
Brukar bli symptom kängurubensin. Först kommer några sekunder av tydlig effektminskning, sedan börjar mopeden hoppa fram som om man hade tryckt på dödaren en gång i sekunden. Hopp, hopp, hopp, host, host, host.
Ibland kan man hålla igång motorn genom att öppna det ställbara munstycket typ 45 grader (när motorn går som den ska är det finlir på munstycket som gäller, sisådär 1-2 grader gör enorm skillnad).
Ibland stannar den ändå och är sedan mycket svårstartad en stund.
Hanks logg 10 juni 2009:
Ja. Så var det. Så är det kanske fortfarande.
Jag ville bara delge er en händelse som inträffade nyligen när jag var ute och provkörde mitt nya 16-kuggars framdrev.
Dottern satt bakpå när vi gav oss iväg. Vi hade som vanligt kört en stund när moppen började jävlas. Det blev stopp och den här gången var den stört OMÖJLIG att få igång.
Gnista fanns, men tydligen inget bränsle. Dottern fick sitta i gräset medan pappa kickade, skruvade på munstycket, sprang och svor.
Till slut börjar man ju ändå fundera. Inte kan det väl vara soppatorsk? Slog över kranen till reserv, men utan framgång.
Jag hade rätt nyligen tankat. Det verkade extremt osannolikt att bensinen skulle vara helt slut. Men ändå...
Lyfte sadeln, skruvade av locket och noterade ett ljudligt SWOOSCH-PLONK från tanken. Aha... Där fanns alltså ett kraftigt undertryck. Soppan hade gått ut men ingen luft kommit in.
Det tog en stund att hitta tillbaka till rätt inställning på munstycket men sedan gick mopeden klanderfritt och jag kunde frakta hem mig själv och dottern.
Långt tidigare hade jag haft funderingar i den här riktningen, men tyckte mig då kunna konstatera att ventilationshålet fungerade OK.
Så var det alltså inte.
Allt hämtat ur http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=1107 <!-- </EdIndex> --></div>
Har du VERKLIGEN koll på att tankventilationen fungerar?
------------------------------------
Hanks logg, 5 maj 2009:
Jag har aldrig lyckats få min Skoterett att gå bra någon längre stund. Funkar helt perfekt när man ger sig iväg, men efter sisådär 7 kilometers körning går den plötsligt som en kratta.
Brukar bli symptom kängurubensin. Först kommer några sekunder av tydlig effektminskning, sedan börjar mopeden hoppa fram som om man hade tryckt på dödaren en gång i sekunden. Hopp, hopp, hopp, host, host, host.
Ibland kan man hålla igång motorn genom att öppna det ställbara munstycket typ 45 grader (när motorn går som den ska är det finlir på munstycket som gäller, sisådär 1-2 grader gör enorm skillnad).
Ibland stannar den ändå och är sedan mycket svårstartad en stund.
Hanks logg 10 juni 2009:
Ja. Så var det. Så är det kanske fortfarande.
Jag ville bara delge er en händelse som inträffade nyligen när jag var ute och provkörde mitt nya 16-kuggars framdrev.
Dottern satt bakpå när vi gav oss iväg. Vi hade som vanligt kört en stund när moppen började jävlas. Det blev stopp och den här gången var den stört OMÖJLIG att få igång.
Gnista fanns, men tydligen inget bränsle. Dottern fick sitta i gräset medan pappa kickade, skruvade på munstycket, sprang och svor.
Till slut börjar man ju ändå fundera. Inte kan det väl vara soppatorsk? Slog över kranen till reserv, men utan framgång.
Jag hade rätt nyligen tankat. Det verkade extremt osannolikt att bensinen skulle vara helt slut. Men ändå...
Lyfte sadeln, skruvade av locket och noterade ett ljudligt SWOOSCH-PLONK från tanken. Aha... Där fanns alltså ett kraftigt undertryck. Soppan hade gått ut men ingen luft kommit in.
Det tog en stund att hitta tillbaka till rätt inställning på munstycket men sedan gick mopeden klanderfritt och jag kunde frakta hem mig själv och dottern.
Långt tidigare hade jag haft funderingar i den här riktningen, men tyckte mig då kunna konstatera att ventilationshålet fungerade OK.
Så var det alltså inte.
Allt hämtat ur http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=1107 <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har fått förslag på tändspole/konding. Har precis bytt men enligt den jag pratade med kan dagens Kinaskit lägga av direkt och att jag bör skaffa kvalitetsprodukter. Tändspolen ska tydligen heta PVL och bra konding till Stefa var tydligen svårt, bättre att anpassa tändplattan till en Bosch-dito. Tanklocket: Testade det men nix! <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kort provtur idag. Gick bra, den var lika lättstartad som alltid numera och den typ kilometerlånga sträckan med blandat upp och ner var inga problem. Det värsta var att min nödlagade förlägning till munstycket gick sönder IGEN, det får bli en ny persienndragstång (förhoppningsvis av bättre kvalité) om jag inte hittar på en annan lösning.
<!-- </EdIndex> --></div>

- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gårdagens provtur får man väl kalla.... intressant! 
Lyckades först fixa fjärrstyrningen av munstycket mha den nu svårt sargade dragstången samt två elsockerbitar som befriats från sitt "socker" (mao plasten) och en skruv med kapade skalle.
Körde ett antal kilometer (fler än vid den misslyckade utflykten) och Scoteretten gick alldeles utmärkt. Så plötsligt, på plan väg, drog hon iväg och toppade 35-40 km/h!
Därefter började hon hacka och ganska snart tappa orken helt.
Fortfarande gick det att ha henne igång på tomgång och om jag vred upp munstycket (≈2 varv) så gick det även att gasa, men bara obelastat. Efter att ha puttrat på tomgång en stund gick det faktiskt tom att köra vidare, låt vara fortfarande med mer öppet munstycke än normalt vid varm motor.
Denna gång kom jag väl ett par kilometer innan det var dags igen, dock utan tidigare "turboeffekt". Stannade nu och började meka men så väl inklädd som en Scoterette är så när jag väl pillat av kåpan var hon förstås så sval så hon gick normalt igen!
Hade ändå loss stiftet och visst, gnistan kanske såg lite svagare ut än när den var kall men å andra sidan så startade och gick moppen uppenbarligen på den gnistan!
Väl hemma borrade jag upp ett större hål i tanklocket samt tog bort den gummiplatta som ligger mellan de två tanklocksdelarna (alltså ej tätringen som syns underifrån). Fattar inte riktigt vad den skulle göra mer än att blockera luftens väg in, dessutom var den ändå trasig. Men då jag kört utan tanklock mellan de två stoppen tvivlar jag starkt på att det kan göra någon skillnad... Upptäckte samtidigt att halva tändstiftsnyckeln ligger kvar ute i skogen...

Jag ska gärna erkänna att det är snåltarmen som gör att jag gärna skulle hitta ett annat fel än tändningen, eftersom jag nyligen bytt både tändspole och konding (vi ska utomlands i september så hobbykassan är just nu =0) men min begränsade (bil)erfarenhet tycker ändå att detta känns mer bränsle- än tändningsrelaterat. Det jag mest hakat upp mig på är att hon gick fortare just innan sammanbrottet och att jag ändå kan starta och gasa obelastat om jag fläskar på ordentligt med bensin.
Men kampen går vidare! :laserswords: <!-- </EdIndex> --></div>

Lyckades först fixa fjärrstyrningen av munstycket mha den nu svårt sargade dragstången samt två elsockerbitar som befriats från sitt "socker" (mao plasten) och en skruv med kapade skalle.
Körde ett antal kilometer (fler än vid den misslyckade utflykten) och Scoteretten gick alldeles utmärkt. Så plötsligt, på plan väg, drog hon iväg och toppade 35-40 km/h!

Fortfarande gick det att ha henne igång på tomgång och om jag vred upp munstycket (≈2 varv) så gick det även att gasa, men bara obelastat. Efter att ha puttrat på tomgång en stund gick det faktiskt tom att köra vidare, låt vara fortfarande med mer öppet munstycke än normalt vid varm motor.
Denna gång kom jag väl ett par kilometer innan det var dags igen, dock utan tidigare "turboeffekt". Stannade nu och började meka men så väl inklädd som en Scoterette är så när jag väl pillat av kåpan var hon förstås så sval så hon gick normalt igen!

Hade ändå loss stiftet och visst, gnistan kanske såg lite svagare ut än när den var kall men å andra sidan så startade och gick moppen uppenbarligen på den gnistan!

Väl hemma borrade jag upp ett större hål i tanklocket samt tog bort den gummiplatta som ligger mellan de två tanklocksdelarna (alltså ej tätringen som syns underifrån). Fattar inte riktigt vad den skulle göra mer än att blockera luftens väg in, dessutom var den ändå trasig. Men då jag kört utan tanklock mellan de två stoppen tvivlar jag starkt på att det kan göra någon skillnad... Upptäckte samtidigt att halva tändstiftsnyckeln ligger kvar ute i skogen...

Jag ska gärna erkänna att det är snåltarmen som gör att jag gärna skulle hitta ett annat fel än tändningen, eftersom jag nyligen bytt både tändspole och konding (vi ska utomlands i september så hobbykassan är just nu =0) men min begränsade (bil)erfarenhet tycker ändå att detta känns mer bränsle- än tändningsrelaterat. Det jag mest hakat upp mig på är att hon gick fortare just innan sammanbrottet och att jag ändå kan starta och gasa obelastat om jag fläskar på ordentligt med bensin.
Men kampen går vidare! :laserswords: <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås