Crescent Scoterette -64
-
- JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm, har funderat på E85. Jim Lundberg i Classic Motor gjorde för några år sedan ett test med just det och fick det tydligen att funka om man använder vegetabilisk 2-taktsolja. Vanlig blandade sig inte med E85, kom han fram till. Men med den kombinationen skulle jag ju närmast bli en miljökämpe!
Man behöver dock köra med fetare blandning men det är ju inga problem med ställbart munstycke.
Problemet är väl både värme- och bränslerelaterat? Alltså att den får för lite soppa när den är varm? Om det nu ÄR så...
<!-- </EdIndex> --></div>

Problemet är väl både värme- och bränslerelaterat? Alltså att den får för lite soppa när den är varm? Om det nu ÄR så...

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag försöker mig på en avancerad gissning; förgasaren får för lite soppa till flottörhuset. När moppen är nystartad med fullt flottörhus går den som den ska, men det rinner ned för lite bensin så efter ett tag så börjar den bete sig konstigt. Jag hade detta problemet på min flaka med flintamotor. Jag höll på att bli tokig innan jag hittade felet: den hade gnista, det kom bensin i slangen och vidare till motorn, den var inte sotig osv. Till slut upptäckte jag att flottörlocket var till hälften igenslammat... Kolla så att bensinen verkligen rinner fritt hela vägen. Jag skulle kunna sätta pengar på att felet ligger här nånstans. <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det tar sig, som han sa!

Ivrig att hitta ett lätt fel rev jag vid midnatt igår bort kåpa och tank. Visade sig till att börja med att jag nästan hade soppatorsk!
Jag trodde faktiskt att jag hade mer i men jag har ju testat att köra på reserven också. När jag plockade bort bensinkranen visade det sig dock vara en del skit längst ner på filtret. Borde inte orsaka några problem om man har några liter soppa i men med bara lite som skvalpar på botten, så...
Efter att ha rengjort där öppnade jag flottörlocket. Inget stopp där men vad hittade jag i flottörhuset?? Flera geggiga klumpar!
En av dessa satt fastkletad på väggen i huset och vem vet hur det påverkat flottörens rörelse? Reflexmässigt slängde jag skräpet och kom mig inte för att ta bifogade bild förrän jag kommit till småböset i botten av huset. Men det var inget i jämförelse...
Slet sedan isär resten av förgasaren. Inget liknande chocken i flottörhuset men lite slam här och lite bös där gjorde väl inte saken bättre och fjärmades därför sorgfälligt.
Dagens provtur var spännande, inte minst för att den även utgjorde en vild jakt på den bonde som rår om våra vid tidpunkten förrymda lånefår...
För att kunna snabbmeka skippade jag kåpan - att köra flera kilometer på tanken var INTE bekvämt - och drog iväg. Det jag direkt tyckte mig märka var att moppen var starkare. Behövde inte ofta gå ner på ettan, kunde tom starta på plan mark på tvåan utan större problem. Jag fipplade i vanlig ordning med munstycket tills jag fick upp moppen i 30+. Moppen fyrtaktade fortfarande lite på plan mark men eftersom detta inte var ett toppfartstest lät jag det vara så - hellre lite bättre kylning och mindre risk för ånglås.
MEN - hela provturen gick bra!
Den var nog inte riktigt lika lång som förra turen (hann inte med mer) men det hela verkar LOVANDE! 

Ivrig att hitta ett lätt fel rev jag vid midnatt igår bort kåpa och tank. Visade sig till att börja med att jag nästan hade soppatorsk!

Efter att ha rengjort där öppnade jag flottörlocket. Inget stopp där men vad hittade jag i flottörhuset?? Flera geggiga klumpar!

En av dessa satt fastkletad på väggen i huset och vem vet hur det påverkat flottörens rörelse? Reflexmässigt slängde jag skräpet och kom mig inte för att ta bifogade bild förrän jag kommit till småböset i botten av huset. Men det var inget i jämförelse...
Slet sedan isär resten av förgasaren. Inget liknande chocken i flottörhuset men lite slam här och lite bös där gjorde väl inte saken bättre och fjärmades därför sorgfälligt.
Dagens provtur var spännande, inte minst för att den även utgjorde en vild jakt på den bonde som rår om våra vid tidpunkten förrymda lånefår...

MEN - hela provturen gick bra!

- pangerva
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inget skit bakom styret i alla fall 
O det är ju alltid en fördel
Verkar vara tid nu för ett Grattis!
efter en lååååååång resa

O det är ju alltid en fördel

Verkar vara tid nu för ett Grattis!

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
- JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack! 
Tog moppen med dotter och alldeles för mycket prylar ner till badet idag. Hade ingen möjlighet att finjustera munstycket under färd och hamnade bara på mellan 20 och ≈28 i toppfart. Möjligen tyckte jag den kändes slöare igen, men det kan ju ha varit extravikten. Får se om jag hinner en längre provtur imorgon.

Tog moppen med dotter och alldeles för mycket prylar ner till badet idag. Hade ingen möjlighet att finjustera munstycket under färd och hamnade bara på mellan 20 och ≈28 i toppfart. Möjligen tyckte jag den kändes slöare igen, men det kan ju ha varit extravikten. Får se om jag hinner en längre provtur imorgon.

- JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, det var för bra för att vara sant... 
På en långtur igår visade Scoteretten upp samma beteende som senast: Först gick den bra och sedan bara sämre och sämre. Till slut kom den inte ens på ettan upp för backarna och sedan gick den bara på tomgång. Så fort jag gasade storknade den men liksom förut blev det lite bättre om jag öppnade munstycket ≈2 varv.
Ja, Steven King hävdade att Christine var Djävulens bil men jag börjar tro att min Scoterette är Djävulens moped...
Men skam den
som ger sig!
Jag tror ändå fortsatt på att problemet har med bränslet att göra. Första åtgärden är att jag ska koppla på en annan tank med ny bränsleledning å så ny provtur. <!-- </EdIndex> --></div>

På en långtur igår visade Scoteretten upp samma beteende som senast: Först gick den bra och sedan bara sämre och sämre. Till slut kom den inte ens på ettan upp för backarna och sedan gick den bara på tomgång. Så fort jag gasade storknade den men liksom förut blev det lite bättre om jag öppnade munstycket ≈2 varv.
Ja, Steven King hävdade att Christine var Djävulens bil men jag börjar tro att min Scoterette är Djävulens moped...

Jag tror ändå fortsatt på att problemet har med bränslet att göra. Första åtgärden är att jag ska koppla på en annan tank med ny bränsleledning å så ny provtur. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tjena Janne.läste just att du provkörde scoterettern sittandes på tanken. påmindes om när jag själv gjorde denna rent livsfarliga grej för ca. 30 år sedan. körde på en lagom knölig skogsstig när fanskapet började brinna under arslet på mej!!! Det visade sig att fästbågen till tanken kroknade varpå undersidan av tanken knäckte tändstiftet . Lite soppakladd å ett vilt blixtrande avbrutet tändstift........Ja du kan ju räkna ut resten mä röva å en bit krita.... Bara en vänskaplig varning alltså

- JanneHagnell
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
- JanneHagnell