Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Hederligt gammalt gjutjärn det där...
Synd bara att dom fastnade i det gamla och inte utvecklade en aluminiumtopp som avleder värmen bättre och motverkar självtändning och "spikningar" samt ventilsäten i Stellit som håller påfrestningarna
Kan ju nämna att alutopp fick Fiat redan på mitten av 50-talet...

Synd bara att dom fastnade i det gamla och inte utvecklade en aluminiumtopp som avleder värmen bättre och motverkar självtändning och "spikningar" samt ventilsäten i Stellit som håller påfrestningarna

- pangerva
- Forumsponsor
Och hur bra var Fiat då?56:an skrev:Hederligt gammalt gjutjärn det där...![]()
Synd bara att dom fastnade i det gamla och inte utvecklade en aluminiumtopp som avleder värmen bättre och motverkar självtändning och "spikningar" samt ventilsäten i Stellit som håller påfrestningarna![]()
Finns inga motorer som går längre än Volvomotorer.

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Fiats motorer var väldigt bra men det var sämre med karosserna och i vårt vinterklimat med saltade vägar blev det en ren katastrofpangerva skrev:Och hur bra var Fiat då?
Finns inga motorer som går längre än Volvomotorer.

Om du tar en Fiat 1100 motor från 1970 och jämför med dagens motorer så tror jag inte det är så värst mycket som skiljer dem åt mer än motorstyrning och insprutningssystem istället för förgasare.
Min Fiat 128 hade gått nästan 29000 mil då jag körde den till skroten men motorn behövde jag aldrig röra, inte ens vattenpumpen dom höll lugnt bilarna ut liksom resten av motorn...

I början var ventilerna dåliga så skaften längdade sig men det fixade Fiat senare med ventiler från tyska ATE

Fast nog tycer väl jag b21 var en utveckling, och hade alutopp, överliggande kamaxel o.s.v. Den motorn levde i princip likadant ända till 1998. Och dom går utan prolem 50000mil.56:an skrev:Hederligt gammalt gjutjärn det där...![]()
Synd bara att dom fastnade i det gamla och inte utvecklade en aluminiumtopp som avleder värmen bättre och motverkar självtändning och "spikningar" samt ventilsäten i Stellit som håller påfrestningarna![]()
Amarace skrev:Fast nog tycer väl jag b21 var en utveckling, och hade alutopp, överliggande kamaxel o.s.v. Den motorn levde i princip likadant ända till 1998. Och dom går utan prolem 50000mil.56:an skrev:Hederligt gammalt gjutjärn det där...![]()
oops

-
åker toyota avensis 1998 som rullat 55700 mil nu o motorn helt orörd. bara delar runtom som bytts så som kamrem generatos o startmotor. o inte förbrukar den just nån olja eller onormalt med bensin, lyckades köra till mellsta i fjol med husvagn bakom med förbrukning under liter per mil.Amarace skrev:Fast nog tycer väl jag b21 var en utveckling, och hade alutopp, överliggande kamaxel o.s.v. Den motorn levde i princip likadant ända till 1998. Och dom går utan prolem 50000mil.56:an skrev:Hederligt gammalt gjutjärn det där...![]()
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Hmmm... P1800 är ju en dröm att köra!glava skrev:Åka så långt i en P1800 är bara självplågeri...
http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Twin_Cam_engine
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
- pangerva
- Forumsponsor
En bit kvar dock till 450000 milNiklasHögberg skrev:åker toyota avensis 1998 som rullat 55700 mil nu o motorn helt orörd. bara delar runtom som bytts så som kamrem generatos o startmotor. o inte förbrukar den just nån olja eller onormalt med bensin, lyckades köra till mellsta i fjol med husvagn bakom med förbrukning under liter per mil.Amarace skrev:Fast nog tycer väl jag b21 var en utveckling, och hade alutopp, överliggande kamaxel o.s.v. Den motorn levde i princip likadant ända till 1998. Och dom går utan prolem 50000mil.56:an skrev:Hederligt gammalt gjutjärn det där...![]()

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
-
URL=http://www.forumbilder.se/DBITM/img-0343]
[/URL]
URL=http://www.forumbilder.se/DBITM/img-0344]
[/URL]