Sida 24 av 44
Postat: 29 sep 2009, 13:52
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här såg våran ut och då jag tog bort kåpan i somras och den funkade. Har nu naturligtvis ersatt den saknade pinnbulten. Har bara en packning och ingen värmeplåt o den går klockrent.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 29 sep 2009, 16:09
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha, det kanske är det som är tricket??

Nej, trots att det är en Tryckkokare verkar ingen tro på att jag verkligen drabbats av ånglås utan att bensinen någonstans inte kommer fram som den ska. Men det är bara att metodiskt meka vidare...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 sep 2009, 00:12
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, det var inte meningen att "peta dig i ögat". Jag tror absolut att det är värme/bensinrelaterat. Det är bara så skumt att de är så olika från maskin till maskin.
Prova att lägga igen de extra hålen med silvertejp först för att se var som händer. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 sep 2009, 07:24
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lugnt, jag känner mig inte alls ögonpetad.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 sep 2009, 19:57
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kvällens snabbmek: Rev loss flottörhuslocket och plockade ur flottören. Såg inget misstänkt, typ skit, i kanalerna men gjorde förstås ordentligt rent och putsade av några kanter på flottören, just in case. Vred också banjokopplingen till bensinslangen så hålen nu är mitt för varandra. Det ska funka även annars men man vet ju aldrig.
Sedan höjde jag flottören på nålen, då. Drog upp den försiktigt några mm (se bilderna före o efter) så när nålen nu stänger har flottören någon mm kvar innan den tar i locket. Återmonterade och släppte på bensinen och nu tyckte jag att bensinen rann lite fortare och mer. Eller är det wishful thinking...? Det får nästa provtur utvisa...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 30 sep 2009, 19:58
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Just det, tejpade igen de tre hålen i luftburken också. Så nu ska maskinen bara få O2 från utsidan! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 02 okt 2009, 12:05
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Läste igår i Saabklubbens tidning Bakrutan en diskussion om bensinkvalité. Flera personer hade fått problem ss svajig tomgång och tjuvstopp som de relaterade till bensinen och någon föreslog att dagens 95 oktan med iblandning av etanol lättare förångas och ger ånglås i gamla förgasarmotorer. Det kan inte vara något sådant som drabbat min Scoterette? Som botemedel föreslogs att tanka 98-99 oktan som tydligen inte ska innehålla etanol. Är det någon som har erfarenhet av detta? Vilken kvalité tankar ni? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 okt 2009, 15:16
av kimpa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Endast Aspens Alkylat soppa

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 okt 2009, 16:48
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kimpa skrev:Endast Aspens Alkylat soppa


<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 okt 2009, 20:33
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kimpa skrev:Endast Aspens Alkylat soppa

Hupp! Den har jag hört att man absolut inte får köra på pga för klen iblandning av olja.

Men det kan väl vara som med så mycket annat runt motorn att om den bara är i gott skick har man genast mer spelrum.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 okt 2009, 20:47
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:kimpa skrev:Endast Aspens Alkylat soppa

Hupp! Den har jag hört att man absolut inte får köra på pga för klen iblandning av olja.

Men det kan väl vara som med så mycket annat runt motorn att om den bara är i gott skick har man genast mer spelrum.

Men den finns ju som tvåtaktsbränsle också, för motorsågar och trimmers.
Visserligen är det bara 2% olja i den men om det går att blanda så borde det väl gå att blanda i mer.
Snabbgooglade lite. gå in på länken
http://www.aspen.se/
Kolla vidare på t.ex Aspen 2 som är 2-taktsbränsle som är blandat med Aspen 2-taktsolja som du också lätt hittar.
Köp bensinen och oljan och blanda i så att du får 4%. Verkar vara ett bra val.
Tuta o kör

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 okt 2009, 20:51
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=1836&postdays=0&postorder=asc&highlight=aspen&start=0&mforum=raketsport
I'll rest my case..
ps har kört 500 mil utan problem..(2% Aspen) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 okt 2009, 11:13
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En långsökt fråga!
Ni som inte har värmeproblem, kör ni med fast eller ställbart munstycke?
Jag hade fast munstycke på min 13-års skoterett och den hade aldrig problem med värme trots padda och avsaknad av gälar..... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 okt 2009, 13:58
av JanneHagnell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ställbart , och det är nästa åtgärdspunkt om även kommande provkörning går åt

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 okt 2009, 16:27
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:En långsökt fråga!
Ni som inte har värmeproblem, kör ni med fast eller ställbart munstycke?
Jag hade fast munstycke på min 13-års skoterett och den hade aldrig problem med värme trots padda och avsaknad av gälar.....
Fast munstycke. Kör alltid på fast på Flintamotorer, tycker att de går bättre med fast. <!-- </EdIndex> --></div>