Crescent Scoterette -64

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tog en Skoterett-tur idag och nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro... :roll:
Mopeden startade och gick snällt på en riktigt lång tur utan särskilt många stopp (planerade, alltså). När jag var på hemväg så började den dock hacka och inte vilja svara på gas, men gå på tomgång. Som någon slags reflex slog jag om till reserven och efter att ha hackat kanske 50 meter började hon gå bra igen. När jag kom hem kollade jag i tanken men där var, precis som jag trodde, så mycket kvar att det inte borde behövas ta till reserven, ens i lutning. Så frågan är vad som skulle hänt om jag inte vridit på kranen, samma sak eller definitivt stopp?
Det luriga med mitt fel är ju att det verkar vara bensinbrist och den yttrar sig ju på ungefär samma sätt om felet sitter vid tanken eller inne i förgasaren... :cry:
När jag kommit hem kollade jag för säkehets skull att förgasaren satt ordentligt fast och svaret var nja... Alltså, det gick att dra lite på särskilt den ena muttern men tilräckligt för att ge tjuvluft? Vet ej!
Packningen runt mitt "nya", fasta munstycke har varit en nödlösning i form av en packning som gick sönder när jag plockade den från ett annat munstycke men då den bara gått av på ett ställe och därmed fortfarande var i ett stycke tycker jag den borde ha tätat tillräckligt. Nåja, nu åkte den bort och ersattes av en o-ring.
Efterdrog även lite andra skruvar utan att hitta något anmärkningsvärt men noterade att hela förgasaren var "svettig", alltså att det fanns bensin på den utan att det kom från någon speciell läcka. Har hört att SU-förgasare (tror jag) på sportbilar kan drabbas av detta och det är helt normalt. Någon som vet?
Nåväl, fortfarande är det ju bättre än innan, mao inte totalstopp. Kampen går vidare! :laserswords: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår fick jag lite mektid och då åkte kåpa och tank av och släggan fram. Två centimeter skulle rambåge bakåt, listade jag ut, och det behövdes inte så många slag innan det var ordnat, se före-efter-bilderna. Noterade att plåten som gummifjädringarna vilar mot också böjt sig men några smällar senare var den rak. Rev även av luftfilterburken och satte igen de felaktiga hålen lite bättre än innan så nu ska väl ingen varm tjuvluft komma den vägen.
Min likriktare som fått försörja den extra fläkten verkar ha pajat så den åkte också bort innan kåpan kom på plats igen.
Bild

Bild
:) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, ja.... :(
Idag tog jag moppen till affären och mycket riktigt fick jag vrida om till reserven innan den ville starta. Så där klämde skon vid förra turen, trodde jag... :roll:
På hemvägen hade jag visserligen två fulla kassar med mig men hur jag än försökte gick det inte att köra på tvåan. Den varvade ur på ettan men dog på tvåan. Uppför backen hemma fick jag hjälpsparka - varför har jag inte en med trampor!?!
Väl hemma stängde jag av och sedan ville den inte starta igen... :evil:
MEN, det positiva är ändå: Den funkade bra förut, så vad har hänt? Förutom att banka på ramen (som vi nog kan sortera bort...) så har jag bytt till o-ring på munstycket. Eftersom den är hel och den gamla packningen var trasig är det inte troligt att felet ligger där. DESSUTOM: Jag plockade loss munstycket och blåste i det och varje gång startade moppen och gick lite, även om den dog på gasning och sedan la av.
Så, min teori är att det ÄNDÅ är bränslets väg till förgasaren. Så nu blir det tunga artilleriet: Bort med tank och förgasare, den senare plockas isär och rengörs. Tanken töms och fylls med muttrar för klassiska rostborttagning "shake'n'bake". Sedan sköljer jag ur tanken, silar bensinen tillbaka, rengör kran och slangar samt monterar ett bränselfilter (igen).
Funkar inte det så ryker förgasaren till förmån för den borrade jag har liggande... :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Säger (nästan) som han på Macken....

Har du kollat bränslekranen?
Du vet gamla mopeder käkar bränslekranar.....
Kan kosta precis vad som helst att fixa.....
Har du kollat bränslekranen?
:D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->låter som din bok får ytterligare ett kapitel?? min skoterett va lite ledsen idag tror de e kondens i tanken så de blivit vatten i förgasaren. blir att blåsa ur den imorgon på jobbet. o så ska ja sätta dit en frisk bensin kran, <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Käka bensinkranar? Kittlar dödsskönt i kistan! :wink:
Menar ni att de sätter igen eller vad? Har ju haft isär min och gjort rent den en gång men nu blir det igen... :twisted:
Jag kom på att när jag hade loss tanken så bar jag ju omkring den en del och är det scheisse i den så kan det nog ha skvimpat runt... :roll:
Men som sagt: Tanken och gasaren ska loss för overhaul! :laserswords: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:Käka bensinkranar? Kittlar dödsskönt i kistan! :wink:
Menar ni att de sätter igen eller vad? Har ju haft isär min och gjort rent den en gång men nu blir det igen... :twisted:
Jag kom på att när jag hade loss tanken så bar jag ju omkring den en del och är det scheisse i den så kan det nog ha skvimpat runt... :roll:
Men som sagt: Tanken och gasaren ska loss för overhaul! :laserswords:
Kanske lika bra att köpa en ny kran på en gång? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jo, men alltså, vad kan hända med kranen? Det känns ju som en ganska enkel och rättfram konstruktion. Vad är det som går sönder? <!-- </EdIndex> --></div>
Kalle

Inlägg av Kalle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej.
Har inte läst igenom alla 28 sidorna i den här tråden men såg lite av det sista.
Jag har en scoterett som uppförde sig ungefär likadant, började hosta o sen gick den när jag slog på reserven, slog jag sen av reserven så gick den fortfarandre bra.
Till slut bytte jag kranen och problemet var borta. Har även fått byta filter en gång.
Nästa gång den krånglar kan du ju lossa benslangen vid förgasaren o se om det rinner eller bara droppar ur slangen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->VAD? Har du inte läst alla 28 sidorna?? Vad oseriöst!! :wink:
Jag förstår poängen med bensinkranen men samtidigt är den ju nästan ny (köpte den för två år sedan och som ni nog förstått har den inte gått så många mil...) och jag förstår fortfarande inte riktigt vad som kan hända. Om kranen sätter igen så är det väl bara att öppna den och göra rent?
Fram tills jag bytte munstycket så körde jag ju dessutom med extern tank för att få bort den felkällan. Men om det å andra sidan var fel på munstycket OCH kranen så maskerade ju det ena det andra, sas.
Men det enklaste är ju att jag sliter tank och förgasare, gör rent förgasaren och monterar ett filter och sedan kör med externtanken medan jag mixtrar med den andra tanken. Får jag problem igen så är det ju inte bensinkranen och inte heller skit i förgasaren. Det gäller bara att vara metodisk så ska nog det lösa sig till slut! :Idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jäklar, detta måste vara den krångligaste moppen genom tiderna :shock:

Är det säkert att det inte är skit bakom verktygen :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för den, du... censored_talk <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nu är den ju på gång :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om soppan ska kunna komma ut måste det kunna komma in luft i tanken.
Det problemet har vi ibland på Folkrace.
Man tar starten och biljäveln stannar efter ett varv :evil:
Sen när man blivit inbogserad till depån så startar skiten igen mistick_badwords

Då brukar det vara skit i avluftningen till tanken så luften inte hinner in
och det blir vaccum.
Prova öppna tanklocket när den börjar krångla :hmm: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jepp, det gjorde jag men det hjälpte tyvärr inte... :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar