<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:Jaså, var det du som köpte den. Funderade själv ett tag på om jag skulle bjuda. För det var den gröna lådan med ASEA i vitt?
När det fanns lite att göra för Bofors i Boåsberget, så gjorde man dessa Asea dynamor. Jag kan inte säga att all produktion av dynamor var förlagt i Karlskoga, men iallafall delvis.
Jo, det är den gröna lådan med ASEA i vitt. Den lådan heter tydligen RK52 efter en broschyr jag köpte på Emmaboda veteranmarknad i vintras ungefär samtidigt jag gick med här. Det fanns också ett träetui med två utdragslådor som hette RL52. ROBO hade sådana också. I garaget har jag något liknande fast med tre utdragslådor med småfack i och som kommit från en cykelaffär men vad den varit till från början vet jag inte.
Det är intressant det du säger Rolle, jag har tre minnesböcker från ASEA jag ska kolla i om det står något om cykelbelysningstillverkningen. Jag återkommer om det. Du menar då att Bofors har haft legotillverkning av cykelgeneratorer åt ASEA då en gång i tiden?
Broschyren som jag har är utgiven 1952 och där står att ASEA började cykelbelysningstillverkningen för 17 år sedan så starten borde varit 1935. Osäkert om det gäller dynamos för det första belysningarna kanske var batteridrivna? <!-- </EdIndex> --></div>