Crescent Scoterette -64

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->AHA! När jag hade loss cylindern så undrade jag varför den saknade packning under! Det är förstås den som vedbodtrimmat moppen som skippade packningen! :shock: :idea:
Tack för tipset men plockar jag cyllen igen så blir det för att ersätta den. Som sagt så verka den ju funka som det är ändå, även om det är på gränsen med insuget.
Citronsyra var också ett bra tips, tackar! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så, nu har jag haft isär bensinkranen IGEN :evil: och gjort rent. Hittade inget mycket skräp så jag tog glad i hågen och plockade fram borrmaskinen och borrade upp alla kanaler till ø3mm. Nu vore det väl själva :twisted:
Tanken står med citronsyra i för vidare bearbetning... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter att ha stått med citronsyra sedan igår gick jag idag lös på tanken med makadam som jag skakade runt en bra stund. När jag tömt ur stenarna körde jag i utloppsröret med slipstift - där var ganska mycket rost :? .
Sedan sköljde jag ur ett par gånger med bensin, sedan in i badkaret och sköljde med vatten tills INGET annat än rent vatten kom ut hur jag än vände, vred och skakade, sedan ut IGEN och två sköljningar med bensin. Nu vore det väl själva :twisted: ! Vet inte om jag tycker den ser så där ohyggligt mycket fräschare ut inuti men det som suttit löst borde i alla fall ha försvunnit.
Nu ligger tanken på tork, imorgon tänkte jag sätta tillbaka kranen och fylla på bensin så rosten inte får en chans igen. Provkörning ska jag dock ändå göra med spolarburken, innan jag monterar tanken igen och sätter dit ett extra pappersfilter (två totalt, plus det på kranen, har däremot inget i förgasaren). :laserswords: <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hoppas på de bästa nu janne. de tar sig, hehe. ja monterade ett NOS fast munstycke i min häromdagen med storlek 47. kör opluggat o nu går den kanon fint. inga bus för sig alls. vart jätteförvånad över hur mkt bättre den går nu med nytt fast munstycke mot hur den gick förut med ställbart. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:hoppas på de bästa nu janne. de tar sig, hehe. ja monterade ett NOS fast munstycke i min häromdagen med storlek 47. kör opluggat o nu går den kanon fint. inga bus för sig alls. vart jätteförvånad över hur mkt bättre den går nu med nytt fast munstycke mot hur den gick förut med ställbart.
Hejja Janne! Är det inte overkill med 2 pappersfilter? Du kanske har problemet där? Skit i filtren?

Niklas; jag får nog be dig köpa ett fast munstycke åt mig nästa gång du åker på Rösebäckens :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja du pälle de e inget köp ja ångrar till min moppe iaf. de va värt den hundra lappen ja gav. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->va vart det inte rent :roll: jag körde först med skruvar o muttrar
o sen tog jag 3 påsar citronsyra o så vatten då 8)
låg ett dygn sen var den som ny invändigt :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tja, rent o rent. Alltså, det blev ju inte som ny plåt, man ser ju fortfarande rostporer. Kanske borde köra en omgång till med citronsyra? :? Det viktigaste torde ju ändå vara att det som kan lossna är borta. Min tank är nog ett tufft case då den stått tom några år.
Två filter rekommenderade dr Novolette för särskilt svåra fall. Hellre stopp där än i förgasaren. :roll: Filtret jag satt på nu är det nog inte stopp i för jag har inte haft det monterat på länge och ändå haft problem. Men jag har ju genomskinlig slang så jag kan ju se hur pass bra det rinner. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu vore det väl själva :twisted: :twisted: om tanken ska ställa till problem!
Skaffade idag tre rejäla påsar citronsyra som jag löste upp i 1,5 liter hett vatten. Sedan körde jag ännu en skakning, denna gång med skruv&mutter, innan jag skvimpade i syran. Nu får det stå till imorgon.
Köpte också ytterligare ett pappersfilter. De har lovat fint väder i helgen, kanske kan bli en provtur..? :?
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag håller tummarna! thumb_up
Lycka till :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->håller verkligen tummarna nu att du får fason på din kära moppe. har fått min o gå kanon nu me nya munstycket, <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag fuskar som kemist på dagarna så jag borde ha tänkt på att ha en reaktion som den med citronsyran stående i det kalla garaget är dumt. :oops: Nu står tanken uppe på varmvattenberedaren istället... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror det blir till att anmäla den här "Crescent Scoterette -64" -tråden till Guinness world records snart... :wink: (Efter boken med samma namn är utgiven naturligtvis..) biggrin <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag borde ha en chans i kategorin "flest lagningar utan att lyckas" eller "sämsta, ännu praktiserande, mekaniker"... :bike_pedalare: <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min favorittråd alla kategorier thumb_up Keep going slider_thankyou.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar