Min röda Mamba - lite uppdateringar -

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blev lite trött av rengöring mm av mitt Puch projekt, så avslutade jag söndagens mopedpyssel med att sätta dekaler på Mamban.
Detta är något jag alltid drar mig för, tycker det så förbaskat nervigt att få till det på ett bra sätt.
Ofta har man ju bara ett dekalset, och skulle något gå sönder, så står man där med skägget i brevlådan.
Plockade bland mina kvarvarande Mamba-dekaler och bestämde mig för en med vit text "Mustang".
Men dekalerna var så spröda, så när jag skulle dra loss dem försiktigt från skyddspappret, så gick de sönder.
Så det fick bli ett annat dekalark istället, och här hängde de ihop.

Jag är inte helnöjd med resultatet, någon bokstav har nog hamnat lite snett, men det får vara.
Nu är det bara plusgrader och rena vägbanor men väntar på!
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
bjornen
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 mar 2013, 00:00

Inlägg av bjornen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mamban har nu fått en 2,6:a päroncylle, och dessutom ett längre stöd.
Gillar inte när moppen lutar för mycket, dessutom svårförvarat (tar mer plats)

Hade en kickkåpa som var trasig undertill. Lite aluminiumnät och spackel och sen lite färg på, så blir det helt ok.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sådärja. Luftkylt ska de va. <!-- </EdIndex> --></div>
a@westman
Inlägg: 452
Blev medlem: 17 feb 2011, 00:00
Ort: Timmersdala Skövde sweden

Inlägg av a@westman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->e inte båda lufftkylda. hehe
:D <!-- </EdIndex> --></div>
bjornen
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 mar 2013, 00:00

Inlägg av bjornen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fartvindskyld är kanske det rätta namnet... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
a@westman skrev:e inte båda lufftkylda. hehe
:D
Aha, du är på det humöret.Bild <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På den röda mamban sitter en sån lykta som pangerva vill ha. Den ser stor ut så det borde vara 120 mm ljusöppning. <!-- </EdIndex> --></div>
bjornen
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 mar 2013, 00:00

Inlägg av bjornen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Yepp, det stämmer.
Vet inte vad den har suttit på från början, köpte den på Tradera. <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

En tur i vårkylan blev det med Mamban idag.
Är ju lite nedtrimmad, så inga fartsensationer precis.
45 knyck på raksträcka och lite till när vinden kommer från rätt håll.
Men den ska ju inte gå så fort än, sambon ska ju lära sig köra den och det är nog inte så bra att börja med en moppe som går upp på bakhjulet vid gaspådrag :wink:

Hade dock ett mindre h-e med framlampan, ström kom i kablarna men glapp någonstans.
Efter en del testande så visade det sig att själva lamphållaren inte var hundra.
Lite letande i diverse hyllor och jag hittade en annan som dock saknade jordkontakt.
Med lite grejande så löste sig det problemet, så nu lyser lampan bra.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Nu är Mamban veteranförsäkrad, så nu är det bara för sambon att börja övningsköra.
Hon verkar inte helt tänd på uppgiften, vi får se hur det går.
Bild
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

För ett drygt år sedan ropade jag in en tre-växlad, handväxlad, zündappmotor.
Det var innan jag förstod att den andra också var treväxlad!

Nåväl, fördelen med den andra, är att den har den långa vevstaken, vilket gör det lättare att prova lite andra cylindrar (och hitta kolvar till dem!)
I går så började jag plocka isär motorn.
Skulle tömma ut oljan först, men det var inte mycket som rann ut.
Delade blocken, och fy f-n vilken sörja det var i där. Ett ljusbrunt klägg, som inte rann ut, utan det var att sleva ut det.
Lamellerna var helt ihopklistrade.
Undrar vad det var för olja i denna motor? Någon timmas rengöring, och det började se bättre ut.
Nu ska alla lager bytas i denna.
Bild
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Inköpte på Blocket en lageravdragare, som jag tänkte prova.
Fungerade mycket bra för ramlagren, lite svårare med drev och kopplingslager, då det var knepigt att få riktigt spänt. Men med någon mutter under den ena armen, så löste det sig.

Bild
Verktyget monterat

Bild
Och lagret ute

Bild
Blocken helt tomma på lager

Nu få motorn läggas åt sidan ett tag, lite andra prioriteringar gäller.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

jo den avdragaren funkar faktiskt bra för att vara tillverkad i nåt u-land.
jag hann köpa min medan den fanns på clas-olsson.
sen gjorde jag specialkäftar så jag får tag i ramlagerbanorna på forvxl sachs.
varför jag påstår att den är tillverkad i ett u-land?
för att gängan på skruven är 1/2" Withwort!!!

erlan
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Den "nya" motorn håller på att plockas ihop.
Alla lager är nya, vilket känns bra att ha gjort, när man ändå har isär motorn i atomer.
Shimsningen fick justeras, var inte helt okey från början.
Men börjar ju bli van.
Det största problem var att få på dragkilen på växelföraren, på denna handväxlade motor.
Blev några grå hår till, innan problemet var löst.
Började ju som vanligt i fel ände, gör jag nästan alltid, "murphys lag" och jag, vi går hand i hand.

Bild
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Lite vårförberedelser för Mamban. Ett annat bakhjul med bättre bromsar, ett annat stöd också på plats samt ett större framdrev.
Rättat till glaset i framlampan också.
Låter inte så mycket, men det tar mer tid än man tror.
Skriv svar