Bestyckningsproblem Mikuni Tm24

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Kenneth_ skrev:Jha , så det är snart dags för ägarbyte på
Tillotson 24 :wink:
Knappast, jag brukar lösa problemen till sist :twisted: :lol:

Update:
Jag har haft isär den och pluggat den extra luftkanalen som är till lågfartskretsen för att testa om det blev bättre, det blev det inte :lol: ingen skillnad alls.

Sedan fick jag för mig att det kunde vara läckage till vakumet men nä inte någon skillnad hur jag än tätade de minimala läckage som jag hittade.

Sedan så fick jag för mig att såga av insuget och vända på hela skiten så förgasaren sitter upp och ner.
Bild
Vips funkade det rätt bra faktiskt. Den drar fint från botten och hela vägen upp nu så de gamla problemen är som bortblåsta. Jag gjorde inga större ansträngningar att ställa in perfekt för jag hade ju min lågfartsmod fortfarande i bruk så nu har jag rivit isär förgasaren och demonterat pluggningen av luftkanalen till lågfartskretsen. Regnet faller och det känns som jag får trimma in allt en annan dag. Återstår att se om det blir bra till slut ändå, det känns så nu ialla fall :D
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Förstår det funkar bättre nu. Bensinen rinner med självtryck från nålventilen och till halsringen och då behövs inte trycksänkningen på samma sätt. Det här har jag aldrig tänkt på förut men så måste det vara :hmm:

Och nu kan du behålla din stora förgasare med ett viss "sång" när du gasar på :thumb:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

var inte upp och ner på dom förgasarna uppe till diskusion för ett halvår sen?

erlan
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

56:an skrev:Förstår det funkar bättre nu. Bensinen rinner med självtryck från nålventilen och till halsringen och då behövs inte trycksänkningen på samma sätt. Det här har jag aldrig tänkt på förut men så måste det vara :hmm:

Och nu kan du behålla din stora förgasare med ett viss "sång" när du gasar på :thumb:
En membran förgasare funkar inte så. Så länge det blir
tillräckligt undertryck så nålventilen öppnar kommer det
in bränsle. Vad det gäller förgasar storlek så går det köra
större dia på en membran förgasare än trottel förgasare.
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Var ute en ynka lite repa idag innan regnet återvände :umbrella:
Jag är långt ifrån nöjd än, 88km/h på 4:an slätmark är en bra bit från där jag brukar ligga, tanken är att passera 100 Den varvade bara ca. 10500, med mikunin så brukar den varva 12000. Dock kändes det som jag kom till maxvarv snabbare, den svarar riktigt bra och mellanregistret känns starkare.
Avgastempen var bara 425 grader mot 535 i vanliga fall så nog går den fett.
Hur snålt kan man köra? Jag tänker att aluminium smälter vid 660 grader så man borde vara safe under 600? Vad säg experterna?
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Har inget med aluminiums smältpunkt att göra.
Förbrännings tempraturen är närmare 2000 C.
Så länge det inte spikar är det ingen fara. Men
650 C brukar vara safe, under 600 C ger man
bort effekt i onödan.
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Skunkworkz skrev:Har inget med aluminiums smältpunkt att göra.
Förbrännings tempraturen är närmare 2000 C.
Så länge det inte spikar är det ingen fara. Men
650 C brukar vara safe, under 600 C ger man
bort effekt i onödan.
Najs, då kanske det finns mycket att hämta på inställningarna, spikningar har det inte varit tal om, inget som jag har hört iaf och inga små märken i kolv eller topp heller.
Jag har dock viss oro över mitt komp. När jag mätte squisch avståndet mellan kolv/topp så var det 2mm vid inköpet av cylindern, så jag planade av toppen så mycket jag kunde utan att röra squischbandet och skippade topplockspackningen (kopparpasta tätar minst lika bra) och jag fick då avstånd på 0,8mm.
Det blir, det om jag räknat/mätt rätt, ett kompförhållande på 12,5:1 och det är väl ganska högt?
Jag får väl ta det i etapper försiktigt uppåt och se om det blir några hål i kolven :D sist jag kollade så fanns det ett par mörkbruna fläckar på undersidan så mja det kan nog bli varmt med att gå upp över 600 grader
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Om det börjar bli brunt under kolven så skall man
vara försiktig. Kolv tempen är väldigt beroende av
tändinställning, ju tidigare tändning mer temp på
kolven lägre temp på avgas.Googla CHT o EGT,
finns mycket att läsa på gokart forum om detta
även ultralätt flyg. Tänk också på att högvarvs
spikningar sällan hörs.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Skunkworkz skrev:Kolv tempen är väldigt beroende av
kolven lägre temp på avgas.
Mycket intressant! :thumb:

Finns anledning att kolla det här närmare.
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Skunkworkz skrev:Om det börjar bli brunt under kolven så skall man
vara försiktig. Kolv tempen är väldigt beroende av
kolven lägre temp på avgas.Googla CHT o EGT,
finns mycket att läsa på gokart forum om detta
även ultralätt flyg. Tänk också på att högvarvs
spikningar sällan hörs.
Så det du säger är att jag eventuelt har för tidig tändning eftersom kolvtoppen blir varm men avgastempen är förhållandevis låg? Jag gissade att kompet var problemet för högt komp ger väl mycket värme på kolven och därmed brun undersida?
Om det hade spikat tycker jag att det borde synts på att det blivit små gropar i topp eller kolv men de är så släta och fina, inte ett spår av skador.
Nu kör jag 2mm föd.(22,5gr) Eftersom jag har hpi tändsystem så är det kurva så den sänker ca. 12 grader till 12000varv (0,5mm föd.)
Jag har provat att sänka tändningen men det blir sämre tycker jag.
Skunkworkz

Inlägg av Skunkworkz »

Den tändinställningen borde funka.
En läsvärd artikel.
http://klemmvintage.com/deto.htm
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Skunkworkz skrev:Den tändinställningen borde funka.
En läsvärd artikel.
http://klemmvintage.com/deto.htm
Där slog man lätt ihjäl en halvtimmes mycket intressant läsning :thumb:
Det gäller att smälta det där lite, men det känns spontant som om kompet kanske borde sänkas lite. Enligt artikeln så är det ju inte i första hand snål blandning som är huvudproblemet. Det verkar i alla fall helt fel att lägga dit topplockspackningen igen för då blir squish avståndet för stort och det borde rimligen öka risken för spikning, jag får väl helt enkelt låta min svarvarkompis bearbeta förbränningsrummet.
Först ska dock förgasaren justeras in ordentligt och sen får jag riva och undersöka ev. förändringar på kolv/topp.
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Jag tycker att det börjar ta sig med Dakotan nu, förgasaren lirar äntligen bra sedan pipan har modifierats för högre varvtal.
Toppnotering som ligger sparad i varvräknaren är 13600rpm så det är rätt go sång i maskinen vilket jag är nästan löjligt glad över på mitt gamla puchskrälle :lol: Det är bara ett par korta dragningar, "smyger" iväg på 1an och fullgasar på 2an. Det gick annars, som vanligt, väldigt laglydigt till på körningen men jag var tyvärr tvungen att sota ur den vid ett par tillfällen.

Liten film här http://youtu.be/F7CNuRInoh4

Ursäkta för all reklam på slutet men jag håller på å lära mig iMovie på min iMac, det blir lite mycket av det goda i början :)
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Jag fick för mig att jag skulle dreva om till orginal 11/38 och bygga ett nytt kortare insug och testa lite. Den gick finfint fast jag tyckte att det blev lite varmt.
Frågan är väl om det är för varmt, jag vågade faktiskt inte hålla efter längre än så här, och det är ju lite kvar till mitt maxvarv. Jag tänkte att någon kunnig kanske kan ge feedback för jag känner mig okunnig på vart gränsen går.

Bild
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Du vet inte vart gränsen går förrän du nått den. ;) Men jag skulle inte gå högre!
Skriv svar