Mustang 577 med Bigblock

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Inlägg av Calleberg »

JA, tydligt som fan, just när pipan började dra vaknade en skallerorm under tanken :D .
Det är möjligt att min ramförstärkning som sitter i topplocksbultarna har som bieffekt att spikningar hörs tydligare.
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Inlägg av Calleberg »

Liten update:

Skar upp förbränningsrummet lite. Så nu ligger kompen på 12,1:1
Bytte ochså huvudmunstyce från 90 till 86. Det blev ett kraftigt fall framåt. Nu finns det ork på fyran vilket resulterade i 96,5GPS.
MEN det spikar hörbart på femman trots att blandningen fortfarande är lite fet.
Provade ochså med ett 80 munstycke. Det blev ännu lite bättre drag men nu spikar det lite på fyran ochså och visar lite tendenser att gå magert.

Kan det verkligen vara så att 12:1 är för hög komp??
Tändningen är ställd till 1,1.

Orginal KS80 Har 12:1 i komp men passivt avgas tror jag.
tändningen skall enligt boken vara 0,7 +-0,3.


Kan det vara nåt lurt med Kokusan tändningen. (Dvs finns det boxar med fyrtaktskurva?
Senast redigerad av Calleberg den 03 mar 2014, 19:31, redigerad totalt 1 gång.
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Inlägg av Calleberg »

Dubbelpost, jävla mobil...
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Den borde inte spika på 1,1 mm. Har du kollat med stroboskop att den inte drar iväg?

Den vanliga Kokusan CDI:n ska ligga stabilt. Men det förekommer en röd CDI Top Performance som går åt fel håll för 2T, som ökar förtändningen med stigande varvtal.

När du säger att det är 12:1, är det vad du mäter med tryckmätare eller har räknat ut?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Inlägg av Calleberg »

Jag har strobat upp till ca 7000rpm (mätt med motorörat :D ) ser stabilt ut.
12,1 är framräknat. Volymen mätt med en veterinärspruta graderad i 0,5 ml steg
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Du skulle kunna mäta komptrycket och kolla att det ligger mellan 10-11 Bar. Redan när man kommer upp över 10 börjar det bli så tungt att kicka (på en motor med flera kolvslag per kick) att man nästan får stå på kicken. En 4T kan ligga betydligt högre vid en tryckmätning t.ex. 13:1 men det tror jag inte skulle kunna fungera på en 2T utan att det spikar om man tryckmäter på vanligt sätt.

Mer soppa är ju också ett bra sätt att motverka. Så länge den inte börjar misstända p.g.a för fet blandning på fullgas så är det bättre än att den går magert och varm och kanske t.o.m. småspikar utan att det hörs.

98a är såklart mycket bättre än 95 oktan men jag antar att du har fräsch 98 i redan.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Inlägg av Calleberg »

Micke S skrev:98a är såklart mycket bättre än 95 oktan men jag antar att du har fräsch 98 i redan.
Nu blev det lite pinsamt faktiskt, det är 95 oktan köpt på OK minipris i höstas... :whistel: Har haft det i bakhuvet att det kunde bero på soppan men tyckte nog att det var lite väl långsökt. Kanske inte är så långsökt ändå.. :sorry:
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

98 är Rocket Fuel jämfört med 95 sett ur anti-detonationssynpunkt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Ks 80 har aktivt avgas i original.
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Inlägg av Calleberg »

Jag har ju oxå lite halvtaskig klämspalt på 1,7mm

Kan man räkna med märkbar skillnad med avseende på spikkänslighet om man minskar den till 1mm?
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Inlägg av Calleberg »

Skunkworkz skrev:Ks 80 har aktivt avgas i original.
Tack, det var bra info. Då låter jag kompen ligga kvar på 12...
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Calleberg skrev:Jag har ju oxå lite halvtaskig klämspalt på 1,7mm

Kan man räkna med märkbar skillnad med avseende på spikkänslighet om man minskar den till 1mm?
Ja det tror jag. Principen är att det inte finns någon yta att spika på om klämspalten är noll. Men vad det betyder i skillnad mellan 1,7 och 1,0 vet jag inte annat än att 1,7 låter väldigt mycket.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Med för stor klämspalt kan det spika också, så du ska lägga dig på 0.8 minst tycker jag!
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Man brukar väl säga att en klämspalt mellan 1-2mm fungerar som sämst, antingen
1mm el mindre eller ingen alls.
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Inlägg av Calleberg »

Ställbara munstycken har väl alla hört talas om.

På bilden nedan syns den lite ovanligare ställbara avgaspipan :wink:

Bild
Längden går att ändra ca 50mm, tyvär inte under färd :D . Avgasfästet är groteskt, jag vet. Men jag har beställt osynlighetsspray från teknikmagasinet så det är snart fixat...

Saken är den att den verkar funka bäst i sitt längsta läge.
Jag är såklart ute efter att hitta nån sorts optimum, så jag behöver förlänga pipan ytterligare tills jag märker en försämring.

Vad blir skillnaden om man väljer att förlänga headern 50mm istället för att göra Bellyn 50mm längre? Rimligen kommer en längre header påverka timingen på sugpulsen som tömmer vevhuset, vilket borde betyda att en förlängning här kommer påverka registret annorlunda än motsvarande på bellyn.

Litteraturen och google ger inget entydigt svar.

Någon som har nån input?
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Skriv svar