EKF Frågor
Re: EKF Frågor
Försöker bara reda ut vilka cylindrar som kommer varifrån...
Är det så enkelt som att 5,3 kommer från 4-vxl, 5,8 och 6,25 från 5-vxl och från 6-vxl så passar det inte alls?
Eller är det en för enkel lösning?
// Andazon
Är det så enkelt som att 5,3 kommer från 4-vxl, 5,8 och 6,25 från 5-vxl och från 6-vxl så passar det inte alls?
Eller är det en för enkel lösning?
// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
-
nyare 6vxl har 38borr och 44 slag.
Så en 4 el. 5-växlad med väl tilltagen förgasare så är det minst 5,3hk oavsett rundare eller rektangulär cylinder?
Finns det något enkelt sätt att se skillnad på effekten med cylindern kvar på motorn?
Är det alltid 38 borr och 44 slag på 4 och 5-växlade?
Ursäkta mängden frågor, men om man inte frågar får man inte veta...
// Andazon
Finns det något enkelt sätt att se skillnad på effekten med cylindern kvar på motorn?
Är det alltid 38 borr och 44 slag på 4 och 5-växlade?
Ursäkta mängden frågor, men om man inte frågar får man inte veta...
// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
nu har du nog grävt i nåt som du har göra ett tag att reda ut.
fyrväxlade högerdrevade finns definitivt även i mopedversion.
5,3 0ch uppåt är ju lätta MC. men eftersom det körs med 6 vxl GS motorn inom mopperacingen så
måste även den funnits i svagare versioner. eller har jag missuppfattat reglerna.
eller finns det länder med fri effekt på mopeder?
och börjar vi trassla in oss i motorerna med 39,7 slag och 40 borr så finns väl dom med åtminstone drygt 8 hk
men dom cylindrarna är lägre, så där sticker kolven upp ovanför cylindern om man monterar den på en motor med 44 slag
erlan
fyrväxlade högerdrevade finns definitivt även i mopedversion.
5,3 0ch uppåt är ju lätta MC. men eftersom det körs med 6 vxl GS motorn inom mopperacingen så
måste även den funnits i svagare versioner. eller har jag missuppfattat reglerna.
eller finns det länder med fri effekt på mopeder?
och börjar vi trassla in oss i motorerna med 39,7 slag och 40 borr så finns väl dom med åtminstone drygt 8 hk
men dom cylindrarna är lägre, så där sticker kolven upp ovanför cylindern om man monterar den på en motor med 44 slag
erlan
-
du kan ju inte gå efter vad det sitter för förgasare på,den kan ju vara bytt. sen finns ju 80TS cylindern,har 44slag men behöver längre vevstake,så passar den på EKF. den använder vi athenas 48kolv till
Så med andra ord så är det ingen större idé att köpa en komplett motor om jag skulle dyka på en till ett riktigt bra pris utan att lyfta av cylindern och kolla storleken på alla kanaler.
Eller kanske chansa litegrann och nöja mig med att kolla storleken på utblåset...
// Andazon
Eller kanske chansa litegrann och nöja mig med att kolla storleken på utblåset...
// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
-
om du pratar EBAY, och det inte är bild på loppet och den är billig,är det nog en väldig chansning. och är det bild och rätt cylinder är risken stor att den blir dyr.nu pratar jag järn cylindrarna
-
Skruvarna till toppen på originalcylindern är väl M6?
Försöker få av dem med en vanlig 10 mm hylsa (Bacho), men den verkar för stor så det "kuggar över". Har försökt på 2 skruvar med samma resultat.
Vill inte riskera att dra dem runda, därav denna fråga.
Är det tumstorlek på hylsan som gäller eller ska jag bara införskaffa 6-kantig hylsa istället för den vanliga 12-kantiga?
// Andazon
Försöker få av dem med en vanlig 10 mm hylsa (Bacho), men den verkar för stor så det "kuggar över". Har försökt på 2 skruvar med samma resultat.
Är det tumstorlek på hylsan som gäller eller ska jag bara införskaffa 6-kantig hylsa istället för den vanliga 12-kantiga?
// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
ja det ska vara 10mm, så nåt är fel. men nästa tunstorlek nedåt är 3/8.
erlan
erlan
-
det är väl så att använder du 1/2 tums-satsen så är hylsan lite för stor för att du ska få plats med den på 2 av bultarna då måste man ha den lite snett för att få ner, och det är ju inge bra .själv använder jag 3/8 satsen , där går hylsan ner rakt på. och 10mm ska det vara
-
Använd en 6-kants hylsa så kan det inte slira.andazon skrev:Skruvarna till toppen på originalcylindern är väl M6?
// Andazon
Helt rätt, den slirade inte -den brast istället
Ja, jag hade "masserat" skruven med hammaren innan...
Någon ide' på demontera avdragen toppskruv från cylinder?
Dra loss (av...) övriga skruvar så att det går att dela på topp och cylle. Sedan är det bara att damma till ordetligt med hammaren på stumpen som är kvar innan jag värmer på ordetligt på densamma och gängar ur den med en rörtång...
Är jag på rätt spår???
//Andazon

Ja, jag hade "masserat" skruven med hammaren innan...
Någon ide' på demontera avdragen toppskruv från cylinder?
Dra loss (av...) övriga skruvar så att det går att dela på topp och cylle. Sedan är det bara att damma till ordetligt med hammaren på stumpen som är kvar innan jag värmer på ordetligt på densamma och gängar ur den med en rörtång...
Är jag på rätt spår???
//Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
det beror på hurmycket skruv du har kvar att arbeta med.
svetsa fast en M8 mutter på stumpen som sticker upp är ett bra alternativ.
är den av jäms med cylindern så föredrar jag vänstergående borrar och en pelarborrmasin.
erlan
svetsa fast en M8 mutter på stumpen som sticker upp är ett bra alternativ.
är den av jäms med cylindern så föredrar jag vänstergående borrar och en pelarborrmasin.
erlan
är alla runda cylindrar högeffekts varianter?musköchrister skrev:URL=http://forumbilder.se/DCQII/img-0474][/URL]
5,3:a rund som kommer hamna på en SM50
eller finns det även runda 2,9or?
erlan