Nej, jag kan inte många ord varken ryska eller vitryska, faktiskt.
På de ställen som jag oftast befann mig till den största delen, så var det spanska till 90%.
Det språket är inte helt ovanligt där, ofta kännetecknande för s.k. östländer är ju ett väl fungerande skolsystem med en hög utbildningsnivå.
Och så har det ju även skett en hel del handels och tjänsteutbyte med Kuba genom åren under sovjettiden...
Så jag kan inte säga om det är svårt att lära sig ryska eller vitryska, även om språken inte skiljer sig så mycket åt.
MEN, vitryssar är MYCKET noga med att de är just från Belarus och inte vanliga russar...
Även om influenser finns från olika delar av världen, så är de ändå patrioter och mycket stolta över sitt land och kultur.
Inte minst när det gäller språket, under sovjettiden försökte Moskva att ersätta det vitryska språket mot det ryska, på alla nivåer.
Många vitryssar hade därför inget emot att Sovjetunionen delades och många länder blev fristående, däribland Vitryssland.
Hm, skulle du bo där ingen kan något annat språk än just ryska så kan du säkert efter ett par veckor
troligtvis gå till en affär och köpa t.ex. ingredienserna till Ajika, helt själv...