Sociala tråden Samhällsdebatt

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
56:an
Forumsponsor

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av 56:an »

500 trafikolyckor på en timma

http://swedish.ruvr.ru/news/2014_12_25/ ... imme-6434/

Jag är inte förvånad efter att sett ett antal filmer om den ryska trafiken :shock:

Trafikolyckorna har ökat dramatiskt de senaste 10-15 åren, undrar vad dom ska göra åt det? :roll:

Här är ett par av mängder av filmer på Youtube

https://www.youtube.com/watch?v=E-l4w-DIiXk

https://www.youtube.com/watch?v=J6ZMIErTGhQ
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

56:an skrev:
posch skrev:Förstår inte vad du menar med länken, kan du utveckla din tanke.
Om arbetsköparen får det för lätt att få av arbetstagarens arbete genom försämrade villkor, löner, bemanningsföretag etc. så alenieras arbetaren från resultatet av sitt arbete och därför fick inte mannen vården han behövde.

Jag har till exempel ringt Traderas kundtjänst med bl.a. förslag om särskilda rubriker för veteranmotorer och delar till dito och hamnat i ett callcenter, hur engagerade och intresserade var dom tror du?
Vet inte vad som är rätt.....K-kraft eller ej....de e frågan.

Miljö-P kommer att stänga av Sverige det vet jag, dom har ju inga bara allt. ...???

Ska lilla Sverige stänga alla K-verk......som förr köpa kolkrafrt..... :?: :?: :?:
Medan Finland bygger ut......

En arbetare på kärnkart....jag lyser skarpt.... slider_anon.gif

Ps Finland bygger nya....vi är snart själv lysande ut döende art.

Hmmm barn tillots ej vid vissa strålnings risk...
Vill någon tjej prova min simmare...*****ler****

God Jul påer alla..... :D
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

56:an skrev:500 trafikolyckor på en timma

http://swedish.ruvr.ru/news/2014_12_25/ ... imme-6434/

Jag är inte förvånad efter att sett ett antal filmer om den ryska trafiken :shock:

Trafikolyckorna har ökat dramatiskt de senaste 10-15 åren, undrar vad dom ska göra åt det? :roll:

Här är ett par av mängder av filmer på Youtube

https://www.youtube.com/watch?v=E-l4w-DIiXk

https://www.youtube.com/watch?v=J6ZMIErTGhQ
Hm trodde vi prata om Svealand...med Sverige fostrerlandet.
Heja 56:an ska rädda hela världen själv ..... :shock: :shock:
Forumsponsor

Jag läste nu att de fallande oljepriset kan betraktas som ett chickenrace mellan oljeproducenterna.

Producenter som står ut längst med de låga oljepriset är vinnarna men den som först fegar ut och höjer priset blir chicken :oops:
HSE

Inlägg av HSE »

Jag tror nog för min del att det är för att knäcka Rysslands ekonomi som övriga oljeproducenter låter kranarna stå öppna trots att priserna sjunker.
Forumsponsor

Trodde jag också förut men nu undrar jag om det verkligen förhåller sig så, i vart fall inte den enda förklaringen :hmm:

Det resonemanget utgår från att endast Ryssland drabbas, men hur blir det för den amerikanska oljeindustrin och för de multinationella oljebolagen. Ryssland skiljer ut sig på det viset eftersom de stora energibolagen där är statsägda vilket gör att förlusten går ut över statsbudgeten som i sin tur drabbar folket. I väst är oljeindustrin privatägd vilket gör att kapitalägarnas vinster uteblir och investeringar går i stå.

Från ww2 vet vi att ryssar offrar sig men gör kapitalister detsamma? :roll:
HSE

Inlägg av HSE »

De arabiska oljeländerna drabbas inte så hårt, deras olja är ju billig att pumpa upp. ISIS har ju tagit kontroll över en del oljekällor och säljer ju olja via bulvaner, kanske deras arabiska motståndare vill minimera ISIS inkomster? Att sedan ryssar och norrmän mm tjänar mindre pengar bryr sig nog inte Oljeshejkerna om. Amerikanska regeringen vill nog inte ingripa i första taget så länge det gynnar deras intresse. Visserligen går oljesandsutvinningen med förlust med det är ju samma människor som brukar säga att marknaden skall bestämma priset och oljesandutvinningen är ju omstridd redan innan...
Forumsponsor

Frolzon skrev:Tackar, tackar! :)
Sååå.... nu är du här :mrgreen:

Om du nu bott i Vitryssland några månader så måste du kommit i kontakt med språket och då förutsätter jag att ryska och vitryska är ganska lika, eller? :roll:

I kväll har jag mixtrat lite i google översätt och där finns flera bra språkfunktioner :thumb:

Bl.a. fonetisk skrift med vanliga bokstäver samt uttal från högtalaren för varje ord man skriver eller översätter.

På så vis har jag förstått att svensk inte alls är särskilt långt från ryskan i översättning och uttal, största skillnaden är att man använder ett annat alfabet, det kyrilliska alfabetet.

Det kanske inte är så jättesvårt att lära sig ryska eller vad tror du?
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

Nej, jag kan inte många ord varken ryska eller vitryska, faktiskt.
På de ställen som jag oftast befann mig till den största delen, så var det spanska till 90%.

Det språket är inte helt ovanligt där, ofta kännetecknande för s.k. östländer är ju ett väl fungerande skolsystem med en hög utbildningsnivå.
Och så har det ju även skett en hel del handels och tjänsteutbyte med Kuba genom åren under sovjettiden...

Så jag kan inte säga om det är svårt att lära sig ryska eller vitryska, även om språken inte skiljer sig så mycket åt.
MEN, vitryssar är MYCKET noga med att de är just från Belarus och inte vanliga russar...

Även om influenser finns från olika delar av världen, så är de ändå patrioter och mycket stolta över sitt land och kultur.
Inte minst när det gäller språket, under sovjettiden försökte Moskva att ersätta det vitryska språket mot det ryska, på alla nivåer.
Många vitryssar hade därför inget emot att Sovjetunionen delades och många länder blev fristående, däribland Vitryssland.

Hm, skulle du bo där ingen kan något annat språk än just ryska så kan du säkert efter ett par veckor
troligtvis gå till en affär och köpa t.ex. ingredienserna till Ajika, helt själv...

:)
Forumsponsor

Bra Frolzon :)

Men vad lustigt vi tänkte på samma saker jag hade borsjtj i huvudet igår som jag vart sugen på och göra och det här var väl ändå ganska likt :shock:

Jag har tränat lite mer nu på google översätt men jag ser att ryska är inte så lätt som jag förts trodde :?

Då skrev jag in enstaka ord men nu har jag provat med lite fraser ex. "hej på er alla här" och då blir det genast knepigare :oops:
Forumsponsor

HSE skrev:De arabiska oljeländerna drabbas inte så hårt, deras olja är ju billig att pumpa upp. ISIS har ju tagit kontroll över en del oljekällor och säljer ju olja via bulvaner, kanske deras arabiska motståndare vill minimera ISIS inkomster? Att sedan ryssar och norrmän mm tjänar mindre pengar bryr sig nog inte Oljeshejkerna om. Amerikanska regeringen vill nog inte ingripa i första taget så länge det gynnar deras intresse. Visserligen går oljesandsutvinningen med förlust med det är ju samma människor som brukar säga att marknaden skall bestämma priset och oljesandutvinningen är ju omstridd redan innan...
Men Amerika är ju inte bara den största oljekonsumenten med en 1/4 av hela världens årsproduktion av olja :roll:

Amerika är också den tredje största producenten av olja näst Saudi och Ryssland som faktiskt är störst men som ingen talar om :roll:

Om världsmarknadspriset på olja är så pressat i botten så måste även Amerikas oljeriggar gå för fullt och kranarna vidöppna och då måste även de producenterna lida av dålig lönsamhet och inställda investeringar. Eftersom allt sånt i Amerika är privatägt så borde då aktiekurserna i oljeindustrin rasa, investerarna säljer av och en branch i kris.

Det är lite så jag tänker men det kanske är fel? :roll:
  • Bild
Kan det även varit så att oljepriset varit upptrissat över marknadsnivå och att det systemet nu kollapsat och därmed det djupa prisfallet för snart stiga och sedan stabiliseras till "normal" marknadsnivå, eller tänker jag fel här också? :roll:
Forumsponsor

Jag var nere i källarn nu för och elda och då tänkte jag på att oljetanken står ju faktiskt kvar där... :?

Egentligen skulle den varit borta för länge sedan men jag är så feg så jag törs inte ge mig på den med nåt som gnistrar.
Har tänkt på det men då dyker genast tanken upp om en jättelik explosion och allt är slut :(

En tanke har varit och borra små hål i en lång rad men det är ju ett jädra borrande för det skulle ju röra sig om flera meters borrande av små hål cocos_acc.gif

Nu har så gott som alla tagit bort sina gamla oljetankar i husen, men vem vet det kanske blir så att oljeeldningen kommer tillbaka så man kanske ska låta oljetanken stå kvar? :roll:
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

Ta en riktig tigersåg och såga bort frontplåten, där kan du stapla upp veden...

Hmm... :)
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... =villatank
Forumsponsor

Kan nog låna en tigersåg men det går åt en jädrans massa blad har jag hört... :?

Men en sån tigersåg ger den inga gnistor eller heta spån?

Jag tömde tanken för 25 år sedan och höjde upp den i ena hörnan så det fick rinna ut lääänge men det blev ändå ett lager med brun gegga i botten och lukta skunk så fort man tog bort manluckan.

Har funderat på hur jag ska göra, kanske spika trasor på ett långt träskaft och gno runt tankbotten innan man börjar såga?

Sen tänker jag mig en evakueringsfläkt med 110 mm avloppsrör halvvägs ned i tanken för och suga ut gaser när jag håller på? :roll:
Forumsponsor

Tack Frolzon det var en bra länk :)

Nu vet jag hur jag ska göra, och det finns avloppsbrunn i golvet.
Jag lånar killens tigersåg och sen köper några blad. Sen tar jag en vattenslang och låter vattnet rinna sakta på bladet när jag sågar.
Det både kyler och hindrar gnistor för brandfaran och så borde bladen hålla längre då :D
Skriv svar