Gamla vattenkraftanläggningar.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
HSE

Re: Gamla vattenkraftanläggningar.

Inlägg av HSE »

JanneHagnell skrev:
HSE skrev:Veckas vattenfall är Husqvarnas vattenfall som utnyttjas i många hundra år tx för att borra kanoner på stormaktstiden. Finns gamla mysig kvarnar att titta på nu. Som alla jag skriver om har jag varit på plats och sett den men varit dålig på att ta foto...Får ta igen det till sommaren. Här är lite att läsa om dem: http://sv.wikipedia.org/wiki/Huskvarnafallen
Går att följa vattnet uppåt så man kommer till ett bruk som jag tyvärr glömt namnet på. Mycket vackert! Ett besök på Husqvarna fabriksmuseum är ju obligatoriskt i sammanhanget! slider_score.gif
Man kan också passa på att besöka Gränna och Visingsö med en av rikets första kungaborgar. Tyvärr inte mycket kvar av den nu. http://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/s ... gruin.aspx
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

I Gränna och på Visingsö har jag varit och åkt och gått runt :)
Jag följde med en bussresa dit för kanske femton år sedan. På Visingsö växte massor av stora ekar men dessa var planterade för länge sedan och användes som material till de svenska krigsskeppen. Det var mycket kungligt och sånt på den ön och inte så mycket bilar. Det senare gillade jag :D

Bilder har jag inga för det var före digitalkamerans tid, i vart fall för mig :)
Forumsponsor

JanneHagnell skrev:
HSE skrev:Veckas vattenfall är Husqvarnas vattenfall som utnyttjas i många hundra år tx för att borra kanoner på stormaktstiden. Finns gamla mysig kvarnar att titta på nu. Som alla jag skriver om har jag varit på plats och sett den men varit dålig på att ta foto...Får ta igen det till sommaren. Här är lite att läsa om dem: http://sv.wikipedia.org/wiki/Huskvarnafallen
Går att följa vattnet uppåt så man kommer till ett bruk som jag tyvärr glömt namnet på. Mycket vackert! Ett besök på Husqvarna fabriksmuseum är ju obligatoriskt i sammanhanget! slider_score.gif
Där i närheten låg Stensholms Fabriker. Jag har sett bild påatt inte så jättestort men ändå....
Jag tror de tidiga svänghjulmagneterna är gjorda där men i så fall bara de tidigaste om ens de för ganska snart flyttades tillverkningen till västkusten och Halmstad och fabriken där hette Haldex. I vart fall den ena för jag tror det funnits två eller vart flyttad ganska snart.

Men tillbaka till Stensholm så var där ett vattenfall också som drev fabriken. En fabriksentreprenör på den tiden sökte ett vattenfall eftersom det behövdes energi till och driva maskinerna i fabriken.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Karlsfors tror jag det är jag far efter.
HSE

Inlägg av HSE »

Vattenkraft var avgörande för att man skulle kunna bygga industrier under tiden innan elektriciteten var utvecklad nog. Här är mer om Husqvarnaån http://sv.wikipedia.org/wiki/Huskvarna%C3%A5n
HSE

Inlägg av HSE »

Lite brukshistoria, inte bara Husqvarnafabriken som tillverkar cyklar i området : http://sv.wikipedia.org/wiki/Ebbes_bruk
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

56:an skrev:På Visingsö växte massor av stora ekar men dessa var planterade för länge sedan och användes som material till de svenska krigsskeppen
Det gjordes tydligen inga skepp av dom för kungen som planterade dom tänkte inte på att det tar ett tag för dom att växa.
numera görs det bl.a. whiskytunnor till Mackmyra av dom :mrgreen: slider_cheers.gif [cheers] [hiccup]
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

kejsaren skrev:
56:an skrev:På Visingsö växte massor av stora ekar men dessa var planterade för länge sedan och användes som material till de svenska krigsskeppen
Det gjordes tydligen inga skepp av dom för kungen som planterade dom tänkte inte på att det tar ett tag för dom att växa.
numera görs det bl.a. whiskytunnor till Mackmyra av dom :mrgreen: slider_cheers.gif [cheers] [hiccup]
det var väl snarare så att träskepp blev omoderna innan ekarna vuxit färdigt.

erlan
HSE

Inlägg av HSE »

kejsaren skrev:
Örlogsskepp byggdes av Ek och man tänkte på återväxten och planterade med tanke på kommande generationer :) Ingen visste när Ekarna planterades att utvecklingen av stål för fartygsskrov skulle göra krigsfartyg av Ek omoderna när ekskogen var uppvuxen.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

HSE skrev:
kejsaren skrev:
Örlogsskepp byggdes av Ek och man tänkte på återväxten och planterade med tanke på kommande generationer :) Ingen visste när Ekarna planterades att utvecklingen av stål för fartygsskrov skulle göra krigsfartyg av Ek omoderna när ekskogen var uppvuxen.
Exakt!
HSE

Inlägg av HSE »

Forumsponsor

Sju år gammal tidningsnotis :shock:

Står tiden still? :?
HSE

Inlägg av HSE »

Nej, fast så vitt jag vet finns anläggningen kvar, har inte varit där på några år så jag vet inte hur det är med driften i dag. Fanns väldigt många anläggningar som utnyttjade vattenkraften i svartedalsområdet men inte många i drift idag, några mindre el producerande turbiner har jag dock sett och jag tänkte besöka och fota några till sommaren. Perfekta utflyktsmål med moped från mitt ställe.
Forumsponsor

HSE skrev:...Perfekta utflyktsmål med moped ....
Kan man nog lugnt säga... thumb_up

Jag hittade en senare tidningsnotis, Gustav fick 20.000 spänn i kulturstipendium för att han höll igång sågen :)

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/bo ... as?m=print
HSE

Inlägg av HSE »

Kalas, missat den artikeln...Då ser det ut som om någon är villig att ta över sågen i framtiden :D
Skriv svar